Gig economy - România e pe media UE la lucrătorii principali - CursDeGuvernare.ro
sâmbătă

27 noiembrie, 2021

Gig economy – România e pe media UE la lucrătorii principali

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

23 octombrie, 2019

Aproximativ 58% din persoanele a căror principală sursă de venituri este realizată prin intermediul platformelor online au cel puțin studii terțiare nonuniversitare, conform unei analize privind skill-urile viitorului realizată de Joint Research Center (JRC), din subordinea Comisiei Europene.

În rândul lucrătorilor offline, ponderea persoanelor cu studii similare este cu peste 20 de puncte procentuale mai restrânsă – 36%.


Procentul celor cu studii superioare crește la peste 60% în cazul persoanelor a căror principală activitate se desfășoară prin aceste platforme online.

România, la nivelul mediei, ca pondere a celor care-și câștigă existența prin platforme

Așa-numita Gig economy este un fenomen global în creștere accelerată și cu potențial semnificativ de ocupare transfrontalieră. Conform Online Labour Index, realizat de Oxford University, folosirea platformelor de către freelanceri a crescut între mai 2016 și mai 2019 cu aproximativ 25%, pe patru dintre cele mai mari platforme destinate vorbitorilor de limba engleză.

Este o industrie foarte diversă (în care activează de la freelanceri tech savvy, până la șoferi de taxi) ce se dezvoltă rapid – anul trecut, aproximativ 11% din populația de vârstă activă (între 16 și 74 de ani) a furnizat servicii via online cel puțin o dată.

Cu toate acestea, doar 1,4% din această populație are ca principală activitate și sursă de venituri munca pe o platformă online.


JRC a realizat o analiză detaliată în 16 state membre, printre care și România, pentru a surprinde intensitatea activității acestor freelanceri și dinamica acestor categorii.

A grupat acești lucrători în patru categorii:

  • principalii lucrători prin intermediul paltformelor – cei care furnizează servicii cel puțin o dată pe lună, sau muncesc via platformă cel puțin 20 de ore pe săptămână, sau obțin astfel peste 50% din venituri
  • lucrători secundari – își oferă serviciile online cel puțin o dată pe lună
  • lucrători marginali – cel puțin o dată de lună, dar mai puțin de 10 ore pe săptămână și obțin în acest mod cel mult 25% din venituri
  • sporadici – și-au oferit online serviciile mai puțin o dată pe lună, în ultimul an

Cea mai pondere a acestor lucrători înregistrează Spania(18 %), urmată de Olanda (14 %) și Portugalia (13 %).

Doar în Spania și Olanda procentul lucrătorilor principali depășește pragul de 2%.

În cazul României și al Ungariei se observă că, deși ponderea totalului este sub media UE, procentul principalilor lucrători prin intermediul platformelor este chiar la nivelul mediei UE, de 1,4%:

Sursa: JRC

Diferențele provin nu doar din preferințele lucrătorilor, ci și din gradul diferit de penetrare a pieței. De exemplu, în Germania și alte state Uber este inetrzis total sau parțial.

Profilul lucrătorului pe platforme online

Aproximativ jumătate din ei oferă servicii profesionale (dezvoltare de softuri, traduceri etc.), ceea ce presupune un grad înalt de pregătire și lucrează pe cel puțin două platforme.

  • vârsta medie a acestor lucrători este sub 34 de ani
  • două treimi sunt bărbați
  • bărbații cu vârste sub 35 de ani reprezintă aproximativ din total celor ce muncesc prin intermediul platformelor

Cei mai mulți freelanceri locuiesc în state emergente sau dezvoltate, în timp ce angajatorii lor își au sediul în economii avansate, în special SUA și Europa. De aici și concurența generată de freelancerii din țări cu salarii mai mici, cu deosebire în domenii precum dezvoltarea de softuri și servicii multimedia, menționează autorii studiului JRC.

JRC a realizat și o radiografie la nivel global, cu specializare pe continente:

Se extinde ponderea serviciilor oferite combinat

Majoritatea acestor lucrători oferă servicii online, dar în ultimul timp se constată o extindere a serviciilor oferite virtual, dar prestate la locația dorită de client.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Comparativ cu primul sondaj realizat de JRC, cel de anul trecut a surprins o creștere remarcabilă a ponderii platformelor ce oferă servicii de traducere, de la 26% la 40%, fapt ce reflectă o mai mare implicare a femeilor pe astfel de platforme.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

A apărut nr. 88 al revistei (exclusiv print) CRONICILE Curs de Guvernare: Din cele 192 de pagini, 22 sunt alocate unei serii de analize care focalizează pe marea problemă...

rrr