Instituirea unui salariu minim la nivel european, adoptat în funcţie de realităţile economice ale fiecărui stat în parte, ar putea impulsiona redresarea economică a Europei şi ar diminua problemele create de forţa de muncă ieftină din statele Est-Europene – potrivit Franței.
Aceasta este concluzia unui raport elaborat de Ministerul Economiei din Franţa, stat care îşi intensifică eforturile pentru stabilirea unui salariu minim la nivelul UE, anunţă vineri EurActiv.
Soluţia franceză
În condiţiile în care şi Germania a introdus, recent, în premieră, salariul minim pe economie, chestiunea nu mai poate fi ignorată, consideră Parisul.
Într-un raport intitulat “Metode pentru introducerea unui salariu minim la nivel European”, Directoratul General al Trezoreriei, instituţie aflată în subordinea Ministerului Economiei, prezintă viziunea Franţei în această chestiune.
“Introducerea unei norme unice europene în material salariului minim poate fi făcută prin stabilirea acestuia ca procent din salariul mediu al fiecărui stat”, este soluţia avansată de Directoratul General al Trezoreriei.
În urma unor analize economice, în raport se afirmă că acest procent poate fi stabilit între 45 şi 55% din salariul mediu.
Salariul minim în cele 28 de state UE
Dintre cele 28 de state membre ale Uniunii Europene, 7 state nu au salariul minim consfinţit prin lege. E vorba de Cipru, Austria, Danemarca, Finlanda, Italia, Suedia şi, deocamdată, Germania.
Camera inferioară a Parlamentului german a aprobat proiectul de lege privind salariului minim, pe care l-a stabilit la 8,5 euro/oră. Pentru a avea caracter de lege, proiectul trebuie votat şi în camera superioară, apoi promulgat.
Potrivit proiectului, un salariu minim va intra în vigoare în Germania de la 1 ianuarie 2015, urmând să fie implementat în etape, în cel mult 2 ani de la intrarea în vigoare a legii.
În restul de 21 de state, unde există stabilit prin lege, salariul minim variază considerabil, atât ca valoare cât şi ca procent din salariul mediu. Aceste diferenţe, afirmă raportul citat, sunt consecinţa disparităţilor de productivitate şi calitate a vieţii din ţările UE.
Tabelul de mai jos prezintă aceste diferenţe, înregistrate la nivelul anului 2010.
În statele din vestul continentului, salariile minime lunare stabilite în 2014 sunt de peste 1.200 euro. În sudul continentului, salariul minim variază între 600 şi 800 de euro. Situaţia cea mai grea se consemnează în estul Europei, unde cele mai stabile economii oferă salarii minime lunare de sub 400 euro.
Tabelul de mai jos prezintă salariile minime lunare în vigoare în 2014
Tratatul UE interzice legiferarea în domeniul salarial. Cum vrea Franţa să depăşească acest obstacol
La momentul actual, legislativul European nu are posibilitatea să intervină în material salarială- paragraful 5 al art. 153 din Tratatul de Funcţionare al Uniunii Europene interzice adoptarea de legi în domeniul salarial.
Autorii raportului elaborat de Directoratul General al Trezoreriei Franţei consideră că această interdicţie ar putea fi depăşită de voinţa politică comună a statelor membre ale UE.
Pentru aceasta, scrie raportul, Franţa trebuie să negocieze chestiunea cu restul partenerilor europeni, cu următoarele argumente:
- Prin stabilirea unitară a unui salariu minim, angajaţii plătiţi în acest sistem vor beneficia de o îmbunătoţire a condiţiilor de viaţă
- Un nivel mai ridicat al salariului minim va duce la creşterea consumului intern
- Măsura va duce la scăderea inechităţilor sociale
- Măsura va duce la creşterea interesului şomerilor de a-şi găsi un loc de muncă
- Măsura va reduce “dumpingul social” generat de forţa de mână ieftină din anumite state
- Măsura va “rebalansa” economiile statelor din zona euro