joi

25 aprilie, 2024

22 decembrie, 2014

Principalele două blocuri politice care s-au confruntat în alegerile prezidenţiale din noiembrie 2014 au încheiat campania electorală cu datorii. Autoritatea Electorală Permanentă a publicat săptămâna trecută, vineri, în Monitorul Oficial, situaţia rapoartelor detaliate ale veniturilor şi cheltuielilor electorale ale formaţiunilor politice care au susţinut candidaţi la alegerile prezidenţiale organizate în 2014, situaţie întocmită pe baza documentelor oficiale ale partidelor.

Din raportarea AEP reiese că Victor Ponta a avut cele mai mari cheltuieli de campanie, iar alianţa PSD-UNPR-PC are şi cele mai mari datorii către diverşi furnizori sau prestatori de servicii. La polul opus, o serie de candidaţi au încheiat campania “pe plus”, cheltuind mai puţin decât au înregistrat oficial venituri de campanie.

De menţionat: cifrele publicate de AEP la capitolul “cercetare, sondaje, consultanţă” nu “bat” sub nicio formă cu informaţiile publicate de mass-media în perioada de campanie, care au relatat despre implicarea unor consultanţi străini sau autohtoni, menţionând inclusiv tarife ale serviciilor prestate în folosul unor candidaţi.

Cum respectivele informaţii nu au fost dezminţite public niciodată, sunt posibile câteva explicaţii: fie respectivele contracte au fost încheiate “pe persoană fizică” şi serviciile au fost plătite de finanţatori privaţi, fie contractele au fost încheiate fără legătură formală cu campania electorală şi au fost onorate de instituţii ale statului, fie strategii de campanie au lucrat pur şi simplu gratuit.

Campania lui Victor Ponta – datorii de 3,14 milioane euro


Potrivit auditului AEP, alianţa electorală PSD-UNPR-PC a înregistrat venituri de campanie de 6,45 milioane de lei, o parte (2,72 milioane lei) fiind înregistrate înaintea campaniei electorale, restul de 3,72 milioane lei provenind din donaţii. În campania electorală s-au înregistrat facturi de plată în sumă de 20,13 milioane de lei. Din punct de vedere contabil, campania electorală a lui Victor Ponta s-a încheiat deci cu datorii neachitate, până la data depunerii la AEP a raportului, în sumă de 13.835.961 lei (aproximativ 3,14 milioane euro).

Pe ce s-au cheltuit, oficial, banii de campanie ai candidatului PSD-UNPR-PC:

Click pentru mărire

Campania lui Klaus Iohannis – datorii de 620 mii euro

Aceeaşi sursă relevă faptul că Alianţa Creştin Liberală (PNL şi PDL) a înregistrat venituri de campanie în sumă de 5,02 milioane lei (1,37 venituri înregistrate înaintea campaniei şi 3,65 milioane lei donaţii), având cheltuieli toatale de 7,29 milioane lei. Potrivit balanţei, ACL înregistrează datorii neachitate în sumă de 2,73 milioane lei (aproximativ 620 mii euro).

Cum s-au cheltuit banii pentru campania candidatului Klaus Iohannis, în tabelul de mai jos:

Click pentru mărire

Curiozităţi contabile


Candidatul PMP Elena Udrea a înregistrat venituri şi cheltuieli modeste de campanie- venituri 1,2 milioane lei, cheltuieli de 1,8 milioane de lei. PMP nu a înregistrat cheltuieli de protocol, de personal sau de comunicaţii şi nici nu a plătit sondaje, cercetări sau consultanţă. Pare că Elena Udrea nici nu s-a deplasat în teritoriu în campanie, cheltuielile înregistrate cu deplasări în afara Capitalei fiind de 1.130 de lei.

Candidatul independent Călin Popescu Tăriceanu încheie campania electorală cu datorii de peste o sută de mii de euro, cele mai mari cheltuieli de campanie înregistrate fiind cele cu publicitatea stradală- 698 mii lei.

Monica Macovei, Teodor Meleşcanu, Gheorghe Funar şi William Brânză sunt cei care au reuşit să cheltuie mai puţin decât au adunat pentru promovarea candidaturilor la funcţia de şef al statului.

Din documente reiese că cel mai strâns la pungă a fost ultimul din listă: William Brânză a cheltuit, oficial, numai pe tipărituri şi materiale promoţionale, el terminând cursa prezidenţială cu 13.529 lei în contul de campanie.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: