Comerțul cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) a înregistrat în luna februarie 2021 o creștere de 1,3% în volum brut a cifrei de afaceri, potrivit datelor publicate de INS. Este cea mai redusă valoare consemnată de la revenirea pe plus în luna iunie 2020 iar pe seria ajustată în funcție de zile lucrătoare și sezonalitate s-a înregistrat o scădere de -1,2%. Așadar, menținerea pe plus a fost una conjuncturală, dată de dispunerea favorabilă a datelor în calendar.
Pe fondul reducerii semnificative a ratei de creștere a puterii de cumpărare a salariilor (de la peste +6% la finele anului trecut la doar 3,4%, cu contribuția importantă a majorării indicelui de inflație de la 2,06% la 3,15%) s-a ajuns la o evoluție modestă și pe trend ușor de revenire după ajustarea cu sezonalitatea în primele două luni ale anului curent.
Cu o creștere a cifrei de afaceri în termeni bruți de +1,4% la produse alimentare, băuturi și tutun, respectiv de +7,1% la produse nealimentare, rezultatul de ansamblu a fost tras în jos de scăderea sumelor cheltuite pentru consumul de carburanți (-9,1%), în pofida unei reveniri semnificative a prețurilor internaționale la energie.
Pentru a sesiza mai bine efectul evoluțiilor din sectorul comercial raportate la cele înregistrate chiar înainte de apariția apariției pandemiei (februarie 2020 a fost ultima lună fără impact), INS a oferit și un grafic comparativ între schimbările de la un an la altul între februarie 2021 și februarie 2020.
Se poate observa că, oarecum surprinzător, valorile față de aceeași lună a anului trecut s-au majorat ca ritm pe segmentul de produse nealimentare (+3,9 puncte procentuale, de la 7,9% în februarie 2020 până la 11,3% în februarie 2021, serie ajustată). Totodată, au pierdut teren mai mult pe partea de produse alimentare (-14,4 pp) decât la carburanți (-13,5 pp), deși scăderea absolută a fost mult mai redusă la alimente.