joi

25 aprilie, 2024

26 octombrie, 2019

Creșterea finanțării per elev, evaluatori străini pentru proiectele de cerectare, alocarea cel puțin 0,3% din PIB pentru R&D și metodologie riguroasă și severă pentru evaluarea universităților și a institutelor de cerectare, sunt câteva dintre cererile pe care Consiliul Național al Elevilor și un grup de trei cercetători le adresează viitoarei guvernări, construită probabil de PNL.

Cercetătorii Octavian Micu, Mihai Miclăuș, Lucian Ancu, deținătorii site-ului de profil Doi Mici și un ANC, au elaborat un set de 10 propuneri minimale ce ar trebui îndeplinite de viitorul Executiv:

  1. Permiteți laureaților Nobel să evalueze proiectele de cercetare depuse de cercetătorii români. Cu alte cuvinte, reintroduceți obligativitatea ca jumătate + 1 din evaluatorii unui proiect de cercetare finanțat din bani publici (sau fonduri nerambursabile UE) să fie din străinătate, cu îndeplinirea unor standarde minimale de vizibilitate internațională. Aplicați această măsură inclusiv pentru competițiile în curs de evaluare.
  2. Alocați cel puțin 0,3 % din PIB pentru cercetare.
  3. Deschiderea de urgență a două noi competiții naționale de proiecte, pentru cercetători seniori.
  4. Stoparea evaluării Institutelor Naționale de Cercetare-Dezvoltare și elaborarea unei noi metodologii care să fie cu adevărat relevantă (…), cu evaluatori ce nu au impus niciun criteriu de vizibilitate internațională.
  5. Elaborarea unei metodologii pentru evaluarea cu experți internaționali a Institutelor Academiei Române, prin modificarea legii de funcționare a acesteia.
  6. Subscriem la poziția publică a UBB și UB, prin care se cere modificarea metodologiei de evaluare a universităților, în sensul luării în calcul a producției științifice a acestora în fluxurile internaționale de publicare, per capita.
  7. Trimiteți corpul de control la toate cele trei mari infrastructuri de cercetare ale României: ELI, DANUBIUS și ALFRED. Trebuie să ne spuneți deschis din ce bani se decontează a doua sursă gama la ELI (având în vedere că dacă EuroGammaS câștigă în instanță am putea fi nevoiți să plătim două surse), ce perspective are DANUBIUS și ce vrea să facă România cu reactorul nuclear al fostului ministru Șerban Valeca (ALFRED)?
  8. Promisiunea că România nu va mai aloca bani publici pentru deplasarea unei delegații de „inventatori” la Salonul de la Geneva.
  9. Finalizați de urgență evaluarea actualului Plan Național de Cercetare-Dezvoltare-Inovare și publicați ciorna celui viitor, care va include mecanisme de evaluare continuă și va crea un cadru funcțional de finanțare multianuală a proiectelor de cercetare.
  10. Reduceți și numărul consiliilor consultative din subordinea MCI și MEN (…) Faceți două: unul pentru cercetarea fundamentală și respectiv pentru cea aplicativă.

Propunerile Consiliului Național al Elevilor:

  • 1. Structura anului școlar – cursurile să înceapă anual la data de 1 septembrie și să se încheie pe 1 iunie. Beneficiile unei astfel de structuri sunt unele care nu pot fi trecute cu vederea, întrucât aceasta ar preveni situațiile în care data începerii anului școlar ar fi influențată de factori externi, precum operatorii sectorului de turism.
  • 2. Acces la consiliere psihologică de calitate în mediul educațional – posturile de consilier școlar să fie deblocate.
  • 3. Includerea Consiliului Național al Elevilor pe lista partenerilor sociali în cadrul Comisiei de Dialog Social ce acționează în cadrul Ministerului Educației Naționale.
  • 4. Burse în fiecare localitate din România, iar cuantumul minim să fie stabilit anual, prin Hotărâre de Guvern.
  • 5. Blocarea imediată a proiectului legislativ prin care se dorește acordarea statutului de autoritate publică profesorilor – din punct de vedere juridic, oferirea statutului de autoritate publică oferă profesorilor un avantaj în situațiile de conflict dintre elevi și profesori (prezente în școli din cauza diferenței dintre mentalități), avantaj care, deși în aparență pare a fi un lucru pozitiv, va avea efecte grave în sistem, constituind o pârghie pe care elevii în momentul de față nu o au, deși cazurile în care elevii sunt victime ale abuzurilor în mediul școlar sunt mai numeroase.
  • 6. Dotarea corespunzătoare a cabinetelor școlare din cadrul unităților de învățământ preuniversitar.
  • 7. Continuarea demersurilor necesare pentru ca, până la sfârșitului anului școlar 2019-2020, niciuneia dintre unitățile de învățământ preuniversitar din România să nu îi lipsească un grup sanitar dotat corespunzător, situat în interior său.
  • 8. Măsuri care să vizeze decontarea integrală pentru elevii navetiști și garantare subvenționării prețurilor pentru elevi (acordarea reducerii de minimum 50% pentru transportul local în comun, de suprafață, naval și subteran, precum și pentru transportul intern auto, feroviar și naval, pe tot parcursul anului calendaristic).
  • 9. Impunerea, prin lege, a obligativității școlilor de a asigura sisteme de acces destinate persoanelor cu dizabilități.
  • 10. Elaborarea unui grup de lucru în cadrul ministerului de resort, cu participarea directă a societății civile, în vederea creionării unei strategii naționale de educație parentală, cu aplicabilitate locală și finanțare de la bugetul de stat.
  • 11. Creșterea finanțării per elev.
  • 12. Impunerea, prin lege, a obligativității autorităților publice locale de a dota unitățile de învățământ preuniversitar cu sisteme de colectare selectivă.
  • 13. Educație pentru sănătate – obligatorie în fiecare ciclu de învățământ.


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: