duminică

3 iulie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

13 noiembrie, 2016

dosarul-electronic-al-pacientuluiCu o întârziere de doi ani, Dosarul Electronic al Pacientului (DES) a intrat în vigoare. Începând de sâmbătă, toți furnizorii de servicii medicale, indiferent că sunt publici sau privați, ori dețin sau nu contract cu Casa Națională de Asigurări pentru Sănătate (CNAS), sunt obligați să completeze în DES.

“Dosarul electronic de sanatate reprezinta o colectie de informatii medicale ale pacientului, consolidate la nivel national, colectate de la toti furnizorii de servicii medicale cu care acesta a intrat in contact”, precizează legea, iar în acest DES se înregistrează:

  • toate datele medicale, începând de la consultații, trimiteri, analize, rețete, foi de observație, dar și antecedente și istoric evenimente, informații ce vor fi colectate permanent
  • DES administrează online informațiile medicale introduse de către furnizorii de servicii medicale dar și de către pacienți
  • în DES se găsesc toate datele medicale privind sănătatea unei persoane
  • DES va fi util în situații de urgență, când medicul va putea vedea datele relevante pentru salvarea vieții unui pacient.

Accesul în sistem se face pe baza cardului de sănătate sau pe baza codului de asigurat/CNP și a matricei de securitate unică disponibil pentru fiecare asigurat.


Cel mai important aspect pentru confidențialitatea acestor date este că medicul va acces la toate informațiile doar dacă pacientul îi conferă acest drept sau dacă pacientul îi permite medicului să consulte dosarul în prezența sa.

În rest, medicii au acces automat la o singură secțiune a DES, respectiv la Sumarul de Urgență, care conține informațiile necesare în situații de sănătate critice:

  • alergii și intoleranțe
  • proteze și alte dispozitive medicale interne
  • transplanturi
  • proceduri medicale relevante de urgență
  • fistulă arterio-venoasă
  • boli cronice
  • boli hematologice relevante pentru urgență
  • boli transmisibile relevante pentru urgență
  • tratamente curente
  • internări recente

În afara Sumarului de Urgență, DES mai are patru secțiuni

Modulul „Istoric medical”, care cuprinde:

  • 1. alergii şi intoleranţe diagnosticate;
  • 2. boli cronice diagnosticate;
  • 3. istoricul de boli/diagnostice (altele decât alergii şi cronice);
  • 4. intervenţii şi proceduri efectuate, servicii medicale, imunizări;
  • 5. tratament medicamentos acordat în cadrul unor studii clinice;

Modulul „Antecedente declarate de pacient”:

  • 1. antecedente medicale heredo-colaterale, antecedente fiziologice, patologice;
  • 2. informaţii despre mediul şi modul de viaţă;
  • 3. informaţii despre consumul de alcool, tutun, cafeină sau droguri;

Modulul „Documente medicale”:

  • 1. fişe de observaţie clinică generală pentru spitalizare continuă;
  • 2. fişe de observaţie clinică generală pentru spitalizare de zi;
  • 3. fişe de consultaţie medic specialist;
  • 4. fişe de consultaţie medicină de familie;
  • 5. trimiteri pentru investigaţii clinice;
  • 6. trimiteri pentru investigaţii paraclinice;
  • 7. recomandări pentru îngrijire la domiciliu;
  • 8. recomandări pentru dispozitive medicale;
  • 9. prescripţii medicale prescrise de medici;
  • 10. prescripţii medicale eliberate de farmacii;

Modulul „Date personale”:

  • nume și prenume
  • data naşterii
  • cartea d eidentitate,
  • sex, vârstă, grup sanguin.

Accesarea DES

Orice pacient asigurat în sistemul sanitar autohton își poate accesa propriul dosar electronic de sănătate cu ajutorul portalului DES, la adresa www.des-cnas.ro.


Autentificarea în portalul DES va fi posibilă numai după ce un medic va genera o matrice de securitate și după ce pacientul va stabili o parolă de acces.

Autentificarea pacientului în portal se va face:

  • fie prin folosirea cardului național de sănătate și a codului PIN asociat, dar și cu ajutorul parolei de acces;
  • fie prin folosirea codului de asigurat de pe cardul de sănătate (CID) sau a codului numeric personal (CNP), a matricei de securitate și a parolei de acces.

Odată ce un pacient intră efectiv în dosarul său electronic:

  • pacientul va avea acces la informațiile medicale proprii
  • va putea să adauge informații medicale în modulul „Antecedente declarate de pacient”
  • va putea să acorde sau să retragă dreptul de acces al medicilor la DES.
Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Matricea de securitate „se prezintă sub forma unui tabel compus din 8 linii și 8 coloane, fiecare poziție din tabel conținând un cod generat în mod aleatoriu de către sistemul DES. Matricea are o serie unică, generată automat de sistemul DES”.

  • Pacienții vor primi matricea de medici, în baza actului de identitate.
  • „Matricea de securitate se eliberează pacientului în format imprimat de hârtie A4 și se înmânează acestuia imediat după imprimare. Jumătatea superioară a foii se semnează de către pacient și se reține de către medic, iar jumătatea inferioară care conține tabelul, împreună cu instrucțiunile de utilizare a matricei de securitate, se înmânează pacientului”, potrivit reglementării.
  • După primirea matricei, pacienții vor avea la dispoziție trei zile calendaristice pentru a-și stabili, cu ajutorul portalului DES, parola de acces, apoi vor putea genera alte matrice direct prin portal.

În acest moment există peste șase milioane de dosare constituite, care vor fi importate de DES din sistemul vechi.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: