11 februarie, 2016

violeta alexandru
Violeta Alexandru, ministru delegat pentru Consultare Publică și Dialog Social

Ministerul pentru Consultare Publică și Dialog Civic (MCPDC)  și Cancelaria Prim-Ministrului au lansat în dezbatere publică Memorandumul: “Creșterea Transparenței și Standardizarea Afișării Informațiilor de Interes Public“.

Documentul integrează punctele de vedere ale autorităților publice și societății civile și impune un standard comun pentru afișarea informațiilor publice pe site-uri instituțiilor de stat.

Din cele 28 de seturi de informații prevăzute în prezentul Memorandum, 19 dintre acestea sunt expres prevăzute de cadrul legal (în anumite cazuri: solicitări de informații de interes public, petiții, modele de reclamații administrative – cererea noastră fiind să se folosească peste tot un model – standard), iar între celelalte 7 (mai jos lista), afișarea unora constituie deja o bună practică la nivelul unor instituții:

  • execuția bugetară
  • fișele obiectivelor de investiții
  • agenda persoanelor din conducere
  • nomenclatorul arhivistic
  • veniturile salariale ale persoanelor din aparatul public și beneficiile acestora
  • centralizatorul achizițiilor publice care să arate execuția contractelor de peste 5.000 euro cu afișarea Contractelor aferente
  • formularele tip cerute de autorități persoanelor fizice/juridice

În unele situații, documentul impune completarea/detalierea informațiilor deja publicate.

Organigrama unei instituții, afirmă inițiatorii, trebuie să prevadă numele persoanelor cu funcții de conducere și să dea posibilitatea afișării CV-urilor acestora.

Prevederile Memorandumului se adresează ministerelor, instituțiilor aflate în coordonarea acestora, autorităților deconcentrate și prefecturilor.

”Problematica fondurilor europene și practicile de afisare de informatii de interes public necesitand un proces de documentare mai amplu, ministrul Violeta Alexandru a decis să demareze inițierea prezentului Memorandum în forma actuală, urmănd să propună separat, în cel mai scurt timp, măsuri de creștere a transparenței și standardizării informațiilor privind fondurile europene.” afirmă un comunicat al ministerului pentru Consultare Publică.


În opinia echipei MCPDC și a Cancelariei Prim-ministrului, inițiatorii Memorandumului, este inacceptabil ca un cetățean să petreacă peste 10-15 minute pentru a localiza (în situația fericită în care sunt afișate (toate), conform legii nr. 544/2001, legea accesului la informații de interes public), pe site-ul unei instituții publice, informațiile minimale și obligatoriu a fi afișate din oficiu, locul afișării acelorași seturi de date diferind foarte mult de la o autoritate la alta.

Formatul prezentării acestor documente diferă nejustificat de la o instituție la alta, ceea ce constituie un obstacol ce trebuie înlaturat din fata demersului oricarei persoane interesate să urmărească activitatea unei instituții în domeniul transparenței.

Deși nu este o obligație legală și nu există practica organizării consultării publice la inițierea unui Memorandum, vizând în mod direct interesul public, inițiatorii solicită publicul să transmită sugestii la adresa: secretariat.mcpdc@gov.ro, până marți, 16 februarie 2016.

Descărcați AICI modelul de standardizare al informațiilor propus de guvern

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: