miercuri

24 aprilie, 2024

4 decembrie, 2020

Digitalizarea contractului individual de muncă, a procedurilor de sănătate și securitate în muncă, condițiile în care se poate presta telemunca și modul în care se face verificarea telesalariatului se numără printre propunerile de modificare a Codului Muncii, care vor fi analizat în ședința de guvern de vineri.

Legea nr.53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare prevede obligativitatea încheierii contractului individual de muncă în formă scrisă, în limba română, cel târziu în ziua anterioară începerii activității de către salariat. Obligația de încheiere a contractului individual de muncă în formă scrisă revine angajatorului.

”Având în vedere nevoia de eficientizare și îmbunătățire continuă a relațiilor de muncă, precum și necesitatea simplificării procedurilor specifice activității de resurse umane, proiectul de act normativ propune reglementarea posibilității ca părțile să utilizeze la încheierea contractului individual de muncă/actului adițional la contract semnătura electronică calificată, însoțită de marca temporală calificată și emisă de un prestator de servicii de încredere calificat, iar contractele individuale de muncă și actele adiționale încheiate prin utilizarea semnăturii electronice calificate să fie arhivate de către angajator cu respectarea prevederilor Legii Arhivelor Naționale nr.16/1996, republicată, în condițiile tehnice stabilite de Legea nr.135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică și care vor fi puse la dispoziția inspectorilor de muncă la solicitarea acestora”, se arată în nota de fundamentare a OUG privind digitalizarea raporturilor de muncă și pentru modificarea și completarea unor acte normative.


De asemenea s-a introdus posibilitatea ca părțile să poată conveni să utilizeze semnătura electronică avansată emisă în concordanță cu cerințele Regulamentului (UE) nr.910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 iulie 2014 pentru întocmirea anumitor înscrisuri/documente din domeniul relațiilor de muncă/securității și sănătății în muncă rezultate la încheierea contractului individual de muncă, pe parcursul executării acestuia sau la încetarea contractului.

Procedura privind utilizarea semnăturii electronice avansate și lista înscrisurilor/documentelor ce pot fi semnate cu aceasta se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, în termen de maxim 45 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

Potrivit proiectului de act normativ, angajatorul poate suporta cheltuielile pentru achiziționarea semnăturilor electronice utilizate pentru semnarea înscrisurilor/documentelor care fac obiectul ordonanței de urgență.

Proiectul de act normativ prevede de asemenea că angajatorul nu poate obliga salariatul să utilizeze semnătura electronică calificată la încheierea contractului individual de muncă/actului adițional la contract sau semnătura electronică avansată/calificată pentru semnarea înscrisurilor/documentelor stabilite prin lista prevăzută la alin.(13).


De asemenea, persoana selectată în vederea angajării ori salariatul, după caz, va fi informată și cu privire la procedurile privind utilizarea semnăturii electronice avansate sau calificate, după caz. Prin actul normativ s-a introdus obligația salariaților cu munca la domiciliu de a respecta secretul profesional și de a asigura confidențialitatea informațiilor și documentelor utilizate în timpul muncii la domiciliu.

Întrucât este dificil de precizat/stabilit a priori locul de muncă al telesariatului, iar răspunderea angajatorului cu privire la instruirea salariaților trebuie să fie rezonabilă, raportată la caracterul deosebit al activității de telemuncă, care presupune că salariatul, în mod regulat și voluntar, își îndeplinește atribuțiile specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, folosind tehnologia informației și comunicațiilor, proiectul de act normativ își propune modificarea art.7 lit.c) din Legea nr.81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă în sensul eliminării sintagmei ,, specifice locului de desfășurare a activității de telemuncă”.

Prin act normativ se reglementează faptul că angajatorul verifică activitatea telesalariatului în principal prin utilizarea tehnologiei informațiilor și a comunicațiilor, în condițiile stabilite prin contractul individual de muncă, regulamentul intern şi/sau contractul colectiv de muncă aplicabil, în condițiile legii. Având în vedere specificul acestei forme de organizare a muncii, a fost eliminată sintagma ,, cel puțin o zi pe lună” din cuprinsul definiției telemuncii.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: