Chestiunea

Gospodăriile de pensionari, majoritare în România: Statistica tristă care pune politicile pe termen scurt în contradicție cu cele pe termen lung

Cele mai multe dintre cele aproape 7,5 milioane de gospodării din România sunt de pensionari, după statutul ocupațional al capului gospodăriei, potrivit datelor publicate de… Mai mult

06.10.2019

La obiect

Bugetul de Apărare la 8 luni: 1% din PIB, din care 02% din PIB sunt pentru înzestrare

Intrat în ultimul trimestru al anului 2019, Guvernul României ar trebui să depună eforturi deosebite pentru a respecta angajamentul de 2% cheltuieli anuale pentru Apărare… Mai mult

03.10.2019

La obiect

Indicatorul social de referință – uitat de 7 ani la valoarea de 500 de lei

De la apariția sa, în 2012, respectiv urmă cu șapte ani, așa-numitul „indicator social de referință” (ISR) s-a blocat la valoarea de 500 de lei.… Mai mult

02.10.2019

Analiză

Soldul investițiilor străine trece de 80 mld de euro: situația pe sectoare

Soldul investițiilor străine directe (ISD) în economia României a crescut anul trecut la 81.124 milioane euro, adică aproximativ 5,5 miliarde euro mai mult față de… Mai mult

01.10.2019

Cronicile

Guvernare digitală / În căutarea ”Sfântului Graal” al administrației – interoperabilitatea

de Vladimir Ionescu , 18.7.2019

Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale (MCSI) a lansat în consultare publică, la începutul lunii iunie,  proiectul pentru realizarea interoperabilităţii între instituții în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor.

Ar fi al patrulea mare ”asalt” în domeniu executat în decurs de patru ani: există deja o Strategie Națională privind Agenda Digitală, adoptată în 2015 de Guvernul Ponta, pași concreți în aplicarea acesteia făcuți, în 2016, de Guvernul Cioloș, care a derulat cu destul succes programul GovITHub, și un Cadru Național de Interoperabilitate aprobat de Guvernul Grindeanu, în 2017.

Marea miză a acestui nou proiect de lege este, după cum transmite chiar MCSI: ”Instituirea unui cadru general pentru administrarea interoperabilității sistemelor informatice ale instituțiilor publice care trebuie să furnizeze servicii către cetățeni”.

Interoperabilitatea – Beneficii și provocări evidente

În esență, proiectul vizează interconectarea bazelor de date deținute de instituții astfel încât acestea să schimbe automat informații.

Un studiu publicat la finalul anului 2018 de către EY arată că principalele beneficii ale interoperabilității sunt:

  • acoperirea cererii de cooperare între entitățile administrației publice pentru furnizarea de servicii publice
  • facilitarea schimbului de informații între entitățile legale pentru îndeplinirea cerinţelor legale şi a angajamentelor politice asumate
  • reutilizarea şi partajarea informațiilor în scopul creșterii eficienței administrative şi a reducerii birocrației
  • facilitarea unei imagini unificate şi consistente a datelor obținute din diferite surse de date
  • creșterea disponibilității datelor şi a coerenței informaționale.

Există și beneficii subsecvente, care constau în:

  • servicii publice îmbunătățite pentru cetățeni şi companii prin asigurarea mediului necesar furnizării de servicii de tip one stop shop
  • costuri mai scăzute pentru administrația publică, companii şi cetățeni datorită creșterii eficienței serviciilor publice

Pare, și este evident, că avansul pe calea comunicării automate de date între instituții produce beneficii, inclusiv de natură financiară, atât statului cât și contribuabilului. Există totuși o mare problemă, cea a reconversiei sociale a aparatului birocratic, pe care nimeni nu o atacă în acest moment.

Pilonii interoperabilității – cum s-au dezvoltat aceștia natural

În ceea ce privește domeniile de aplicare, același studiu EY arată că interoperabilitatea vizează/include trei categorii primare, după cum urmează:

  • A2B (administration to business) – interacțiune directă între sectorul privat/companii/ întreprinderi și administrația publică din România și/sau UE
  • A2C (administration to citizen) – interacțiune directă între cetățeni şi administrația publică din România şi/sau UE
  • A2A (administration to administration) -interacțiune directă între diferite entități ale administrației publice din România sau interacțiunea unei entități a administrației publice din România cu alt stat membru din Europa sau cu administrația UE

În România, cel mai dezvoltat pilon de interoperabilitate este primul, administration to business, crescut aproape natural ca efect al nevoii tot mai accentuate a statului de a aduce bani la buget. Există un sistem național electronic de plată online a taxelor și impozitelor, un sistem electronic de raportare către Fisc bazat pe semnătură electronică, un sistem electronic de achiziții publice.

Ceilalți doi piloni sunt mult mai firavi, existând destule argumente ca fiecare dintre cei doi să fie clasat pe ultimul loc.

Relația cetățeanului cu administrația este în continuare frustrantă, eminamente birocratică și consumatoare de timp și energii, iar relația între instituții este blocată de incompatibilități tehnice sau de procedură.

Exemplul de respect față de cetățean și comunicare interinstituțională este deja celebru, mult depărtat de realitățile din România, și vine din Estonia:

după nașterea unui copil, spitalul trimte automat informațiile despre nou-născut la Evidența Populației (emite certificat de naștere), datele fiind transmise mai departe către sistemul de sănătate (unde copilul este înscris la pediatru), la Fisc (unde se operează automat facilitățile fiscale pentru părinte), către sistemul social (care calculează și plătește automat alocație), către Statistică și către sistemul de Educație.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 18.7.2019

Lăsați un comentariu


Europa

Autoritatea Europeană a Muncii și-a început activitatea- inspecții comune ale statelor membre, pentru combaterea muncii nedeclarate

Vladimir Ionescu

Autoritatea Europeană a Muncii și-a început miercuri activitatea, la Bratislava, ceremonia inaugurală fiind urmată de primă reuniune a Consiliului de Administrație. Noua instituție UE va… Mai mult

Stiri

Mediul de afaceri cere clasei politice să rezolve tensiunile acumulate în piața muncii

Vladimir Ionescu

Consiliului Investitorilor Străini (FIC) îndeamnă partidele din România să reconstruiască încrederea în sistemele politicilor publice și legislativ al țării și să adopte rapid măsuri pe… Mai mult

Europa

Catalonia / A doua zi de ciocniri între manifestanții pro-independență și forțele de ordine

Vladimir Ionescu

Mii de oameni au manifestat în Catalonia pentru independența regiunii față de Madrid, pentru a doua zi, protestele degenerând marți noaptea în violențe și ciocniri… Mai mult

Europa

Cum arată inflația în statele UE – România rămâne pe podium în ciuda scăderii din septembrie

Adrian N Ionescu

Cele mai ridicate rate anuale ale inflaţiei din UE au fost înregistrate luna trecută în România (3,5%), Slovacia (3%) şi Ungaria (2,9%), potrivit datelor publicate… Mai mult

Stiri

Curtea Supremă sesizează CCR cu o excepție ridicată de Elena Udrea pentru judecarea de la zero a dosarului Gala Bute

Vladimir Ionescu

Instanţa supremă va sesiza CCR în legătură cu o excepţie de neconstituţionalitate ridicată de Elena Udrea pentru a obține rejudecarea de la zero a Dosarului… Mai mult

Europa

România, cea mai mare creștere anuală a înmatriculărilor de autoturisme din UE, în septembrie

Adrian N Ionescu

Numărul înmatriculărilor de autoturisme noi din România a înregistrat cea mai mare creștere din Uniunea Europeană, de 118,2% în septembrie 2019, față de aceeași lună… Mai mult

Stiri

Dacian Cioloș: ”Nu știu să-i fi propus cineva alianței USR-Plus să intre la guvernare”. Condițiile pentru susținere parlamentară a noului guvern

Razvan Diaconu

”Eu nu știu să-i fi propus cineva alianței USR-PLUS să intre la guvernare, pentru o discuție serioasă pe acest subiect”, declară liderul PLUS, Dacian Cioloș.… Mai mult