Dicționar Economic

Indicele general al preţurilor

joi, 16 ianuarie, 2014

(v. DEFLATOR)
INDICELE HIRFENDAHL-HIRSCHMAN, in- dice care exprimă gradul de concentrare a pieţei, luând în seamă dispersia ce există între cele mai mari firme. Se defineşte ca suma pătratelor cotelor de piaţă ale firmelor, cotele de piaţă fiind considerate numere întregi şi nu fracţii. De exemplu, se presupune că primele patru firme pe o piaţă concentrează 92% din totalul operaţiunilor. Presupunem că există de fapt şase firme pe piaţă, primele patru deţinând fiecare în medie 23% din piaţă, iar ultimele două deţin câte 4%. În acest caz, i.H.-H. ar fi: (23)2 + (23)2 + (23)2 + +(23)2 + (4)2 + +(4)2 = 2.148. Dacă una dintre primele patru firme ar deţine 77% din piaţă, în timp ce următoarele trei firme ar avea fiecare câte 5%, rata de concentrare ar deveni: (77)2 + (5)2 + (5)2 + (5)2 + +(4)2 + (4)2 = = 6.036. Cu cât valoarea i.H.-H. este mai mare, cu atât piaţa este mai concentrată. În cazul monopolului,  i.H.-H. are valoarea 10.000 (100)2, iar în cazul unei pieţe concurenţiale cu un număr infinit de firme mici, i.H.-H. se apropie de zero (fiecare firmă deţine o cotă de piaţă apropiată de zero). i.H.-H. foloseşte ca indicator pentru deciziile autorităţilor, atunci când ele urmăresc limitarea con- centrării pieţelor (v. Concentrare, Monopol).



analize cursdeguvernare

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: