Ministerul Transporturilor a transmis vineri Comisiei Europene clarificările privind proiectul Magistralei 6 – linia de metrou pentru conexiunea Gara de Nord – Aeroportul Internaţional Henri Coandă, a anunţat, sâmbătă, Ministerul Transporturilor.
„Ministerul Transporturilor, în calitate de Organism Intermediar pentru Transport, şi Ministerul Fondurilor Europene, în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020, au retransmis la Comisia Europeană, în data de 9 noiembrie 2018, Cererea de Finanţare pentru proiectul major ‘Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Otopeni (Magistrala 6. 1 Mai – Otopeni)’ răspunzând astfel clarificărilor solicitate de Comisia Europeană în data de 12 septembrie 2018”, se menţionează în comunicat.
Noua linie de metrou va avea o lungime de 14,2 km şi 12 staţii.
Valoarea totală a proiectului este de 6,345 miliarde de lei (inclusiv TVA), din care valoarea totală eligibilă, finanţată prin Programul Operaţonal Infrastructură Mare 2014-2020, este de 2,776 miliarde de lei
- 85% din valoarea totală eligibilă aprobată – 2,36 miliarde de lei este asigurată din Fondul de Coeziune
- 15%, în valoare de 416,52 milioane lei, va fi finanţată din bugetul beneficiarului
- 1,455 miliarde de lei va fi asigurată printr-un împrumut JICA (Japan International Cooperation Agency).
Perioada de implementare a proiectului este de 120 luni, respectiv între 1 ianuarie 2014 şi 31 decembrie 2023.
Cronologia demersurilor pentru realizarea acestui proiect:
- a fost depus în decembrie 2017 la Comisia Europeană
- în februarie 2018, CE l-a întrerupt de la evaluare, făcând comentarii pe marginea acestuia
- la 8 iunie 2018, Ministerul Transporturilor a retransmis proiectul corectat
- între 8 iunie şi 8 septembrie a fost termenul în care CE putea emite în scris puncte de vedere referitor la acest proiect
- potrivit regulamentului european, Ministerul Transporturilor a interpretat că forma transmisă a fost aprobată tacit de CE.
- pe 12 septembrie, experţii de la DG Regio au transmis o scrisoare în care spun că aprobă proiectul, cu îndeplinirea unor condiţionalităţi.
- 12 noiembrie – termenul până la care Minsiterul Transporturilor trebuia să transmită clarificările cerute
Singurul proiect de mare infrastructură depus la Comisia Europeană
Acesta este singurul proiect de infrastructură mare rămas în aprobarea Comisiei Europene, din cele patru depuse în acest exercițiu financiar al UE, situație dur criticată de comisarul european pentru politică regională, Corina Crețu:
În ceea ce priveşte transportul, de când sunt comisar European, din 2014, am avut de aprobat doar patru proiecte majore, în primul rând un proiect foarte important, de peste un milliard de euro, de cale ferată, este cel mai mare proiect pe modernizare a unei căi ferate, Gurasada-Simeria, pe care l-am aprobat. Sebeş-Turda, ştiţi foarte bine, că am aprobat şi Câmpia Turzii-Târgu Mureş.
Mai avem în analiză un ultim proiect, Gara de Nord-Otopeni, metroul, probabil că în curând va fi aprobat parţial acest proiect, urmând ca pe un alt tronson să mai avem discuţii. Este ultimul proiect pe care îl avem în analiză.