Chestiunea

Economia subterană – 21% din PIB, varianta de lucru a INS

La nu mai puțin de 21% PIB se ridică în România așa numita ”economie neobservată”. E vorba de activitățile economice care – într-un fel sau… Mai mult

10.02.2020

Analiză

Acoperirea importurilor cu exporturi s-a întors la valoarea din anul de criză 2010: Deficitul comercial pe 2019 – 8% din PIB

Deficitul comercial pe luna decembrie 2019 a fost de 1.768,4 milioane euro, cu trei procente mai mare față de aceeaşi lună a anului trecut, potrivit… Mai mult

10.02.2020

Analiză

Deficitele din sectorul public și cele din sectorul privat

Sectorul privat a consemnat valori cu mult mai bune ale soldului din schimburile externe în raport cu statul român, care a lucrat sistematic cu deficite… Mai mult

09.02.2020

La obiect

Urgențele României care se amână, din nou, până la clarificarea urgențelor politice

De miercuri, 5 februarie, treburile statului sunt doar administrate de un guvern interimar, situație care se poate prelungi până în iunie dacă planul de organizare… Mai mult

09.02.2020

Cronicile

Deficitul bugetar – la ce să ne aşteptăm

de Marin Pana , 9.10.2019

Situaţiile oficiale prezentate în ultimii ani în materie de execuţie bugetară arată că trimestrul trei, de finalul căruia ne apropiem deja (cu un sold de -2,13% din PIB la 8 luni), a fost istoric unul aproape echilibrat, cu creşteri sau scăderi minore de sold ale rezultatelor consemnate (de la 0,27% din PIB în 2015 şi până la -0,19% din PIB în 2018). Deşi un mic trend de deteriorare se poate decela și pare plauzibil că va continua.

Dat fiind că datele operative din rapoartele lunare apar cu decalaj de aproximativ 30 de zile de la finalul perioadei, rezultă că de-abia în jur de 1 noiembrie vom afla dacă s-a păstrat uzanţa de a avea un trimestru trei relativ echilibrat şi dacă deficitul bugetar deja acumulat nu s-a înrăutăţit semnificativ.

Este o primă condiţie, necesară dar nu şi suficientă pentru a intra în linia dreaptă a ultimului trimestru cu şanse reale în a ţine sub control rezultatul final al execuţiei bugetare.

A doua condiţie ar fi să se reediteze, şi încă la superlativ, reducerea spectaculoasă din 2018 a deficitului în execuţia pe T4. Adică undeva la jumătate în raport cu experienţa celor trei ani anteriori.

Hai să admitem că ambele condiţii vor fi îndeplinite, vom avea suficienţi bani pentru a acoperi noile obligaţii sociale deja intrate în plată ( majorarea cu 15% a pensiilor, de la 1.100 lei punctul la 1.265 lei punctul este doar cea mai vizibilă parte a acestora, alături de majorarea cu 10% a venitului minim lunar garantat, de la 640 lei la 704 lei) iar reuşita va fi deplină.

Cu atât mai mult, însă, va rămâne o problemă majoră, ce ar trece neobservată. Pe 15 noiembrie 2019 ar trebui să avem gata întocmit bugetul pe 2020. Există riscul, pe principiul matematic demonstrat ca eronat al inducţiei incomplete, să credem că, dacă se profilează la orizont ideea „ne-am ajuns cu banii”pe 2019, atunci o să ne „scoatem” cumva şi la anul.

Indiferent de eforturile de la finele acestui an şi de conjunctura mai mult sau mai puţin favorabilă pe plan extern, nu avem cum să mai extindem la infinit deficitul bugetar structural, care trece deja de patru procente din PIB. Este doar o chestiune de timp până când bugetul va trece în regim de avarie. Majorarea pensiilor cu 40% în toamna viitoare se anunţă a fi factorul decisiv.

Dacă privim cu atenţie evoluţiile din ultimii ani, se poate vedea cum, din motive de dispunere a plăţilor către stat, rezultatele din execuţie s-au îmbunătăţit uşor pe luna octombrie, în perioada 2015 – 2017, pentru ca în 2018 să nu se mai repete istoria. Ori, dincolo de experienţa anului precedent, din septembrie 2019 se dau deja pensiile majorate şi a crescut venitul minim garantat, ambele pentru milioane de cetăţeni.

Când vom trage linia şi vom vedea cum s-a terminat socoteala pe 2019, va fi deja 1 februarie 2020 şi bugetul, în mod normal, va fi deja adoptat. Prudent ar fi să nu se mai meargă pe promisiuni fără surse clare de acoperire, pentru că pur şi simplu s-a ajuns la limită cu cele cele deja transpuse în practică.

Astfel, vom fi în situaţia de a lucra bugetul pe anul viitor „în orb”, fără ca datele curente să fie ( să sperăm că nu se va întâmpla nimic în mediul extern) relevante. Dar cu responsabilitatea ca accentul să cadă pe consolidarea beneficiilor deja acordate, nu pe antrenarea într-o spirală a dorințelor legiferate dar nesustenabile economic.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.10.2019

4 comentarii

  1. impartial
    10.10.2019, 6:43 am

    Daca studiati legea bugetului de stat si cea a rectificarii bugetare ati fi stiut ca :
    – Deficitul estimat pe trimestrul III este de -0.49% din PIB
    – Deficitul estimat pentru trimestrul IV este de 0.1% din PIB
    – deficitul estimat pe primele trei trimestre este de 2,67% din PIB

    La 8 luni avem 2,13 % din PIB .

    Pana acum lucrurile se desfasoara conform estimarilor bugetare. Vom vedea la sfarsitul anului ce se va intampla.

    Va multumesc .

  2. Adi
    3.11.2019, 8:33 pm

    Avem niște politicieni mai retardați decât era Ceaușescu și aproape analfabeți, exact ca pluralitatea populației. Dacă merită ceva pe lumea asta este să emigrezi într-o lume mai bună. Se vor schimba lucrurile prea puțin și prea târziu. Vom fi tot timpul, până la sfârșitul lumii, în lumea a treia-patra. Asta e!

  3. dragos
    6.11.2019, 8:23 am

    Acest articol e pe principiul “mesaje subliminale”? De ce trebuie sa ne raportam la impozitele aplicate in alte tari daca nu ne raportam la veniturile din acele tari?

    • Cristian Grosu
      6.11.2019, 10:22 am

      pentru că avem pretentii la servicii publice ca în acele țări. nimeni nu spune că sistemul de sănătate românesc e de 10 ori mai bun decât cel din Togo: ci că e de 5 ori mai prost decât în Germania – ca exemplu (și mai sunt si toate celelalte exemple).

Lăsați un comentariu


Stiri

Ambasadorul SUA: Capacitatea oligarhilor şi a baronilor de a controla interesele de afaceri trebuie să ia sfârșit

Vladimir Ionescu

“Capacitatea oligarhilor cu legături politice şi a baronilor de a controla interesele de afaceri şi de a limita competiţia pe piaţa liberă trebuie să ia… Mai mult

Stiri

ONRC a operaționalizat Registrul beneficiarilor reali ai companiilor. Termenele și amenzile

Adrian N Ionescu

Companiile sunt obligate să depună o declaraţie privind beneficiarul real al persoanei juridice, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali al societăţilor, în termen de… Mai mult

Europa

Marea Britanie se pregătește să înlocuiască muncitorii necalificați cu roboți – miza reformei legii migrației

Iulian Soare

Reforma sistemului britanic de migrație, prezentată miercuri la Londra, este concepută să realizeze două lucruri. În primul rând, să satisfacă dorința de reducere a imigrației-… Mai mult

Europa

Prototip al viitorului avion de luptă european – Franța și Germania au semnat contractul

Iulian Soare

Franţa şi Germania au semnat joi un contract în valoare de 150 milioane de euro ce reprezintă prima etapă în dezvoltarea sistemului de luptă aeriană… Mai mult

Stiri

Relansarea celor mai mari economii din UE în 2020 este îndoielnică – comisarul european Paolo Gentiloni

Adrian N Ionescu

Efectele epidemiei coronavirus pun în pericol relansarea economiilor din Italia, Franţa şi Germania, după încetinirea de la finele anului trecut, a afirmat comisarul european pentru… Mai mult

Europa

Summit special pentru buget – Informațiile esențiale de reținut

Victor Bratu

Începe, la Bruxelles, summit-ul special european dedicat negocierilor pentru Următorul Cadru Financiar Multianual al UE. Un summit care începe joi, la ora 14.00, și nimeni… Mai mult

Stiri

Salt semnificativ în deprecierea leului: Nou record istoric la 4,7834 lei / euro

Adrian N Ionescu

Banca Naţională a României a anunţat, joi,  o medie a cursului monedei unice de 4,7834 lei/ euro, valoare care nu este numai un nou maxim… Mai mult