Analiză

Deficitul bugetar – la ce să ne aşteptăm

Situaţiile oficiale prezentate în ultimii ani în materie de execuţie bugetară arată că trimestrul trei, de finalul căruia ne apropiem deja (cu un sold de… Mai mult

09.10.2019

La obiect

România şi ţintele fixate prin strategia Europa 2020. Punctele tari și punctele slabe

Prin strategia Europa 2020 (adoptată de Consiliul European în iunie 2010) , au fost stabilite ţinte la cinci indicatori apreciaţi ca fiind semnificativi pentru dezvoltarea… Mai mult

08.10.2019

Europa

Indexul Regional al Competitivității: Cum stau regiunile românești și de ce

București -Ilfov, regiunea din România cu cel mai mare scor (55,92 din 100 maxim posibil) în Indexul Regional al Competitivității 2019, se află abia pe… Mai mult

07.10.2019

Analiză

T2 din 2019 – Venitul mediu lunar s-a dublat din 2014 încoace

Datele publicate de INS pentru trimestrul II 2019 arată că veniturile românilor au depășit nivelul de 1.800 lei lunar pe persoană. Ele au fost de… Mai mult

07.10.2019

Cronicile

Deficitul bugetar – la ce să ne aşteptăm

de Marin Pana , 9.10.2019

Situaţiile oficiale prezentate în ultimii ani în materie de execuţie bugetară arată că trimestrul trei, de finalul căruia ne apropiem deja (cu un sold de -2,13% din PIB la 8 luni), a fost istoric unul aproape echilibrat, cu creşteri sau scăderi minore de sold ale rezultatelor consemnate (de la 0,27% din PIB în 2015 şi până la -0,19% din PIB în 2018). Deşi un mic trend de deteriorare se poate decela și pare plauzibil că va continua.

Dat fiind că datele operative din rapoartele lunare apar cu decalaj de aproximativ 30 de zile de la finalul perioadei, rezultă că de-abia în jur de 1 noiembrie vom afla dacă s-a păstrat uzanţa de a avea un trimestru trei relativ echilibrat şi dacă deficitul bugetar deja acumulat nu s-a înrăutăţit semnificativ.

Este o primă condiţie, necesară dar nu şi suficientă pentru a intra în linia dreaptă a ultimului trimestru cu şanse reale în a ţine sub control rezultatul final al execuţiei bugetare.

A doua condiţie ar fi să se reediteze, şi încă la superlativ, reducerea spectaculoasă din 2018 a deficitului în execuţia pe T4. Adică undeva la jumătate în raport cu experienţa celor trei ani anteriori.

Hai să admitem că ambele condiţii vor fi îndeplinite, vom avea suficienţi bani pentru a acoperi noile obligaţii sociale deja intrate în plată ( majorarea cu 15% a pensiilor, de la 1.100 lei punctul la 1.265 lei punctul este doar cea mai vizibilă parte a acestora, alături de majorarea cu 10% a venitului minim lunar garantat, de la 640 lei la 704 lei) iar reuşita va fi deplină.

Cu atât mai mult, însă, va rămâne o problemă majoră, ce ar trece neobservată. Pe 15 noiembrie 2019 ar trebui să avem gata întocmit bugetul pe 2020. Există riscul, pe principiul matematic demonstrat ca eronat al inducţiei incomplete, să credem că, dacă se profilează la orizont ideea „ne-am ajuns cu banii”pe 2019, atunci o să ne „scoatem” cumva şi la anul.

Indiferent de eforturile de la finele acestui an şi de conjunctura mai mult sau mai puţin favorabilă pe plan extern, nu avem cum să mai extindem la infinit deficitul bugetar structural, care trece deja de patru procente din PIB. Este doar o chestiune de timp până când bugetul va trece în regim de avarie. Majorarea pensiilor cu 40% în toamna viitoare se anunţă a fi factorul decisiv.

Dacă privim cu atenţie evoluţiile din ultimii ani, se poate vedea cum, din motive de dispunere a plăţilor către stat, rezultatele din execuţie s-au îmbunătăţit uşor pe luna octombrie, în perioada 2015 – 2017, pentru ca în 2018 să nu se mai repete istoria. Ori, dincolo de experienţa anului precedent, din septembrie 2019 se dau deja pensiile majorate şi a crescut venitul minim garantat, ambele pentru milioane de cetăţeni.

Când vom trage linia şi vom vedea cum s-a terminat socoteala pe 2019, va fi deja 1 februarie 2020 şi bugetul, în mod normal, va fi deja adoptat. Prudent ar fi să nu se mai meargă pe promisiuni fără surse clare de acoperire, pentru că pur şi simplu s-a ajuns la limită cu cele cele deja transpuse în practică.

Astfel, vom fi în situaţia de a lucra bugetul pe anul viitor „în orb”, fără ca datele curente să fie ( să sperăm că nu se va întâmpla nimic în mediul extern) relevante. Dar cu responsabilitatea ca accentul să cadă pe consolidarea beneficiilor deja acordate, nu pe antrenarea într-o spirală a dorințelor legiferate dar nesustenabile economic.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.10.2019

Un raspuns

  1. impartial
    10.10.2019, 6:43 am

    Daca studiati legea bugetului de stat si cea a rectificarii bugetare ati fi stiut ca :
    – Deficitul estimat pe trimestrul III este de -0.49% din PIB
    – Deficitul estimat pentru trimestrul IV este de 0.1% din PIB
    – deficitul estimat pe primele trei trimestre este de 2,67% din PIB

    La 8 luni avem 2,13 % din PIB .

    Pana acum lucrurile se desfasoara conform estimarilor bugetare. Vom vedea la sfarsitul anului ce se va intampla.

    Va multumesc .

Lăsați un comentariu


Stiri

Dosarul Revoluției / Procurorul general cere reînceperea urmăririi penale împotriva lui Petre Roman

Vladimir Ionescu

Procurorul general interimar cere instanței redeschiderea urmăririi penale față de Petre Roman și Teodor Brateș, în dosarul Revoluției. Bogdan Licu a infirmat soluțiile de clasare… Mai mult

Europa

Marile capitale europene – sub spectrul bulei imobiliare produse de Airbnb, ”Uberul” chiriilor

Alexandra Pele

Platforma Airbnb, prin care proprietarii își pot închiria în regim sezonier locuințele, a dus la creșterea prețurilor imobiliare în mai multe capitale europene, riscul unor… Mai mult

Stiri

Camera Deputaților / PSD și Pro România blochează dezbaterea legilor cerute de USR pentru susținerea guvernului Orban

Razvan Diaconu

Biroul permanent al Camerei Deputaților a respins luni solicitarea de a fi introduse pe ordinea de zi a plenului a celor trei proiecte de lege… Mai mult

Stiri

Ludovic Orban vrea ca votul pentru noul guvern să fie organizat înainte de 29 octombrie

Razvan Diaconu

Președintele PNL, Ludovic Orban, a declarat luni, după ședința conducerii PNL, că votul pentru noul Guvern ar putea fi dat la începutul săptămânii viitoare. Ludovic… Mai mult

Stiri

Pilotul Valentin Gvinda a refuzat conducerea interimară a TAROM, după ce a analizat starea companiei

Vladimir Ionescu

Pilotul Valentin Gvinda (foto), cel pe care Consiliul de Administrație de la TAROM dorea să-l numească director general intermar, a refuzat funcția, după ce a… Mai mult

Stiri

Horia Braun Erdei, economistul-șef al BCR – a fost numit președintele executiv al Erste Asset Management România

Adrian N Ionescu

Economistul șef al BCR, Horia Braun Erdei (foto), a fost numit președinte executiv (CEO) al Erste Asset Management România, cel mai mare administrator de investiții… Mai mult

Stiri

Program pilot: Cluj, primul oraș care va introduce autobuze fără șofer

Vladimir Ionescu

Cluj Napoca este primul oraş din România care a introdus în circulaţie autobuzele electrice, iar acum se pregăteşte pentru încă o premieră, anunță autoritățile locale.… Mai mult