fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

Datoria publică raportată la PIB a avansat în luna iulie cât în întregul T2, pe vârf pandemie. Implicații

Datoria publică măsurată oficial de Ministerul Finanțelor pe metodologia europeană a avansat doar în luna iulie 2020 aproape cât în întreg trimestrul doi, când România… Mai mult

15.09.2020

Digital

Crearea ”Bibliotecii Virtuale” – scoasă la licitație: Ce înseamnă platforma digitală cu resurse educaționale și ce presupune crearea ei

Statul român a lansat procedura de achiziție a unei ”Biblioteci Virtuale”, o Platformă digitală cu resurse educaționale deschise – un proiect finanțat din fonduri UE… Mai mult

15.09.2020

Analiză

Cât cântăresc (doar) 5 luni de pandemie în povara finanțării datoriei publice a următorului deceniu

Datoria publică a României a urcat în iulie la 42,2% din PIB, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor Publice (MFP). Deși nivelul este sub ținta… Mai mult

14.09.2020

La obiect

Sinteză realizată de AmCham

AmCham: ”Priorități pentru București” – lista măsurilor și proiectelor prioritare pentru dezvoltarea Capitalei

În anticiparea alegerilor locale, Camera de Comerț Americană în România (AmCham România) a elaborat documentul ”Priorități pentru București”, o sinteză a măsurilor și proiectelor prioritare,… Mai mult

14.09.2020

Deficitul bugetar – la ce să ne aşteptăm

de Marin Pana , 9.10.2019

Situaţiile oficiale prezentate în ultimii ani în materie de execuţie bugetară arată că trimestrul trei, de finalul căruia ne apropiem deja (cu un sold de -2,13% din PIB la 8 luni), a fost istoric unul aproape echilibrat, cu creşteri sau scăderi minore de sold ale rezultatelor consemnate (de la 0,27% din PIB în 2015 şi până la -0,19% din PIB în 2018). Deşi un mic trend de deteriorare se poate decela și pare plauzibil că va continua.

Dat fiind că datele operative din rapoartele lunare apar cu decalaj de aproximativ 30 de zile de la finalul perioadei, rezultă că de-abia în jur de 1 noiembrie vom afla dacă s-a păstrat uzanţa de a avea un trimestru trei relativ echilibrat şi dacă deficitul bugetar deja acumulat nu s-a înrăutăţit semnificativ.

Este o primă condiţie, necesară dar nu şi suficientă pentru a intra în linia dreaptă a ultimului trimestru cu şanse reale în a ţine sub control rezultatul final al execuţiei bugetare.

A doua condiţie ar fi să se reediteze, şi încă la superlativ, reducerea spectaculoasă din 2018 a deficitului în execuţia pe T4. Adică undeva la jumătate în raport cu experienţa celor trei ani anteriori.

Hai să admitem că ambele condiţii vor fi îndeplinite, vom avea suficienţi bani pentru a acoperi noile obligaţii sociale deja intrate în plată ( majorarea cu 15% a pensiilor, de la 1.100 lei punctul la 1.265 lei punctul este doar cea mai vizibilă parte a acestora, alături de majorarea cu 10% a venitului minim lunar garantat, de la 640 lei la 704 lei) iar reuşita va fi deplină.

Cu atât mai mult, însă, va rămâne o problemă majoră, ce ar trece neobservată. Pe 15 noiembrie 2019 ar trebui să avem gata întocmit bugetul pe 2020. Există riscul, pe principiul matematic demonstrat ca eronat al inducţiei incomplete, să credem că, dacă se profilează la orizont ideea „ne-am ajuns cu banii”pe 2019, atunci o să ne „scoatem” cumva şi la anul.

Indiferent de eforturile de la finele acestui an şi de conjunctura mai mult sau mai puţin favorabilă pe plan extern, nu avem cum să mai extindem la infinit deficitul bugetar structural, care trece deja de patru procente din PIB. Este doar o chestiune de timp până când bugetul va trece în regim de avarie. Majorarea pensiilor cu 40% în toamna viitoare se anunţă a fi factorul decisiv.

Dacă privim cu atenţie evoluţiile din ultimii ani, se poate vedea cum, din motive de dispunere a plăţilor către stat, rezultatele din execuţie s-au îmbunătăţit uşor pe luna octombrie, în perioada 2015 – 2017, pentru ca în 2018 să nu se mai repete istoria. Ori, dincolo de experienţa anului precedent, din septembrie 2019 se dau deja pensiile majorate şi a crescut venitul minim garantat, ambele pentru milioane de cetăţeni.

Când vom trage linia şi vom vedea cum s-a terminat socoteala pe 2019, va fi deja 1 februarie 2020 şi bugetul, în mod normal, va fi deja adoptat. Prudent ar fi să nu se mai meargă pe promisiuni fără surse clare de acoperire, pentru că pur şi simplu s-a ajuns la limită cu cele cele deja transpuse în practică.

Astfel, vom fi în situaţia de a lucra bugetul pe anul viitor „în orb”, fără ca datele curente să fie ( să sperăm că nu se va întâmpla nimic în mediul extern) relevante. Dar cu responsabilitatea ca accentul să cadă pe consolidarea beneficiilor deja acordate, nu pe antrenarea într-o spirală a dorințelor legiferate dar nesustenabile economic.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.10.2019

4 comentarii

  1. impartial
    10.10.2019, 6:43 am

    Daca studiati legea bugetului de stat si cea a rectificarii bugetare ati fi stiut ca :
    – Deficitul estimat pe trimestrul III este de -0.49% din PIB
    – Deficitul estimat pentru trimestrul IV este de 0.1% din PIB
    – deficitul estimat pe primele trei trimestre este de 2,67% din PIB

    La 8 luni avem 2,13 % din PIB .

    Pana acum lucrurile se desfasoara conform estimarilor bugetare. Vom vedea la sfarsitul anului ce se va intampla.

    Va multumesc .

  2. Adi
    3.11.2019, 8:33 pm

    Avem niște politicieni mai retardați decât era Ceaușescu și aproape analfabeți, exact ca pluralitatea populației. Dacă merită ceva pe lumea asta este să emigrezi într-o lume mai bună. Se vor schimba lucrurile prea puțin și prea târziu. Vom fi tot timpul, până la sfârșitul lumii, în lumea a treia-patra. Asta e!

  3. dragos
    6.11.2019, 8:23 am

    Acest articol e pe principiul “mesaje subliminale”? De ce trebuie sa ne raportam la impozitele aplicate in alte tari daca nu ne raportam la veniturile din acele tari?

    • Cristian Grosu
      6.11.2019, 10:22 am

      pentru că avem pretentii la servicii publice ca în acele țări. nimeni nu spune că sistemul de sănătate românesc e de 10 ori mai bun decât cel din Togo: ci că e de 5 ori mai prost decât în Germania – ca exemplu (și mai sunt si toate celelalte exemple).

Lăsați un comentariu


Europa

Noul Pact pe migrație – Comisia Europeană renunță la cotele obligatorii dar impune forme alternative de solidaritate

Victor Bratu

Comisia Europeană prezintă miercuri propunerea legislativă a noului Pact pe migrație, într-o formulă de natură să reconcilieze pozițiile divergente pe acest subiect ale statelor membre.… Mai mult

Stiri

Averstismentele severe ale mediului de afaceri privind creșterile bugetare aprobate de Parlament

Adrian N Ionescu

Organizațiile mediului de afaceri sancționează sever deciziile rectificării bugetare aprobate marți de Parlament și avertizează asupra „pericolelor majore” pe care creșterea cheltuielilor le pune pentru… Mai mult

Europa

Facebook avertizează că și-ar putea închide operațiunile din UE, dacă i se interzice transferul de date către SUA

Iulian Soare

Facebook a avertizat că și-ar putea stopa operațiunile din Europa dacă autoritățile din Irlanda – unde compania americană își are sediul central din UE –… Mai mult

Stiri

România, al doilea mare crescător de ovine din Uniunea Europeană, după Spania

Raluca Florescu

În 2019, în România erau crescute pentru sacrificiu aproximativ 10 milioane de ovine, ceea ce plasa țara pe locul doi în Uniunea Europeană în topul… Mai mult

Europa

China se angajează să devină neutră din punct de vedere a emisiilor de dioxid de carbon în 2060

Vladimir Ionescu

Xi Jinping (foto), președintele celui mai mare poluator din lume – China, a promis în cadrul unui eveniment al Națiunilor Unite că statul va deveni… Mai mult

Europa

Indicele PMI: Serviciile din zona euro, în scădere în septembrie

Alexandra Pele

Continuarea declinului indicatorului PMI din zona euro, realizat prin sondarea managerilor de achiziții, în septembrie consolidează argumentele în favoarea teoriei potrivit căreia reluarea activității și-a… Mai mult

Stiri

Concluzia avocatului general al CJUE: Înființarea Secției Speciale încalcă legislația UE

Mariana Bechir

Înființarea unei secții de parchet specifice cu competență exclusivă pentru investigarea infracțiunilor săvârșite de magistrați este contrară dreptului Uniunii, în opinia avocatului general al Curții… Mai mult