La obiect

Optimizare fiscală mondială: Luxemburg și Olanda se află pe traseele a 7 trilioane de dolari de false investiții străine directe – studiu FMI

Falsele investiții străine directe (ISD) din lume se ridică la circa 15 trilioane de dolari, iar dintre acestea aproape jumătate doar trec, de fapt, prin… Mai mult

11.09.2019

Evenimentul

Comisia von der Leyen vs. Comisia Juncker: Schimbare de echilibru în Europa

Președintele-ales al Comisiei Europene a anunțat marți noua structură a executivului european. României i-a fost atribuit, prin viitorul comisar Rovana Plumb, portofoliul de la Transporturi.… Mai mult

10.09.2019

La obiect

Noua strategie de îndatorare: MFP vrea mai mulți lei de la bănci, BNR se teme de gradul lor mare de expunere pe datoria guvernamentală

Ministerul Finanțelor (MFP) pare să nu fi ținut seama de gradul mare de expunere a băncilor la deținerile de titluri de stat, atunci când și-a… Mai mult

10.09.2019

Chestiunea

Record istoric la deficitul comercial, în iulie 2019. Am trecut pe deficit lunar și la mașini și echipamente de transport

Deficitul comercial pe luna iulie 2019 a urcat brusc la nivelul record istoric de 1.755,5 milioane euro, cu 38% mai mult decât în aceeaşi lună… Mai mult

09.09.2019

Cronicile

Decizie Ecofin: Acordul cu România este “ieşit din cadru”. Realitatea paralelă a ministrului Finanţelor şi principalele restanţe

de Victor Bratu 14.7.2015

ecofin“România este ieşită din cadrul Acordului de finanţare preventivă pe termen mediu încheiat cu Comisia Europeană”, a anunţat marţi Valdis Dombrovskis, vicepreşedinte al Comisiei Europene.

Anunţul a fost făcut după reuniunea ECOFIN în care s-au discutat recomandările echipei de experţi trimisă la Bucureşti pentru evaluarea acestui acord.

O constatare similară urmează să fie anunţată  şi de  FMI, care în primăvara acestui an nu şi-a mai trimis la Bucureşti propria echipă de experţi pentru evaluarea stadiului acordului similar pe care  Fondul îl derulează cu România.

Acordul cu FMI expiră pe 27 septembrie, cel cu Comisia Europeană pe 30 septembrie.

Anunţul vicepreşedintelui Dombrovskis

“În ceea ce priveşte situaţia din România, iată care sunt îngrijorările noastre: acordul este încă o dată ieşit din cadru şi încă o dată nu am reuşit o revizuire a acestuia.

În perioada actualului acord, la fel ca în cadrul celui precedent, s-au înregistrat câteva progrese – România se bucură de o bună creştere economică, balanţa bugetară s-a înscris până acum în MTO şi s-au implementat câteva reforme structurale. Au existat, deci, evoluţii pozitive.

Însă, din păcate, acum trebuie spus că în evoluţia politicilor fiscale observăm deviaţii clare: planul guvernului de a reduce TVA cu 5 pp în paralel cu reducerea altor taxe.

Estimăm că bugetul României va înregistra în 2016 un deficit de 3% din PIB, iar în această perioadă complicată estimăm că este îngrijorător să vedem o creştere rapidă a deficitului.

Am împărtăşit îngrijorările noastre autorităţilor române. Acordul expiră în luna septembrie, deci încă recomandăm autorităţilor române să folosească timpul rămas pentru adoptarea reformelor necesare.

Însă, aşa cum am menţionat la început, programul cu România este ieşit din cadru.”
(N.red: sublinierile aparțin redacției)

Realităţile nerostite

România are în derulare acorduri preventive (4 miliarde de euro în total ca “plasă de siguranţă”) cu FMI şi cu Comisia Europeană, iar echipele de experţi ale celor două instituţii trebuia să sosească în România pentru revizii ale acordurilor de două ori pe an.

Surse apropiate negocierilor au declarat cursdeguvernare.ronici FMI, nici Comisia Europeană nu au reuşit să finalizeze vreo revizie din cele patru obligatorii din cauza faptului că autorităţile române au tergiversat punerea în aplicare a unor recomandări din memorandumurile semnate.

La ultimul termen, FMI nici nu şi-a mai trimis echipa la Bucureşti considerând că experţii săi nu pot găsi alte realităţi decât omologii de la Bruxelles, urmând să folosescă în procesul decizional opiniile echipei de experţi a Comisei Europene.

Aceasta a sosit în România pentru discuţii la mijlocul lunii iunie şi a plecat, fără ca şeful delegaţiei să facă declaraţii, cu 4 zile înainte de data planificată iniţial considerând, spun sursele cursdeguvernare.ro,  că “nu are niciun rost să cheltuiască la Bucureşti banii contribuabililor europeni”.

Lăsând la o parte “restanţele” din acord, principalul motiv al plecării intempestive l-a constituit decizia de scădere a TVA concomitent cu scăderea altor impozite, decizie pe care niciun oficial român nu le-a comunicat-o oficial experţilor CE, aceştia aflând din postarea de pe Facebook a premierului Ponta că Parlamentul va vota noul Cod fiscal.

Ministrul de Finanţe e optimist

Ministrul de Finanţe, Eugen Orlando Teodorovici, care a participat marţi la reuniunea Ecofin, a declarat pentru postul public de televiziune: “Mi-am exprimat intenţia ca toate angajamentele noastre să rămână în picioare. Acordul nu se suspendă, sperăm ca până la finalul lunii septembrie toate angajamentele să fie îndeplinite.”

Ministrul Teodorovici admite o singură problemă rămasă “neclarificată” cu Comisia Europeană: impactul bugetar al Codului fiscal.

(Citiţi şi: “Ministrul de Finanțe Teodorovici anunță eșecul negocierilor cu FMI și Comisia. Problema va fi pusă la Ecofin”)

În primul rând: actualul ministru de Finanţe pare singurul care se străduieşte să menţină, fie și doar la modul declarativ, o relaţie contractuală cu Comisia Europeană în condiţiile în care mai mulţi oficiali români, începând cu fostul ministru Liviu Voinea şi terminând cu actualul premier Victor Ponta au declarat în repetate rânduri că România nu mai are nevoie de acorduri cu FMI sau cu Comisia Europeană.

În al doilea rînd: reacţia lui Eugen Orlando Teodorovici este una pur politică atunci când afirmă că singurul punct de divergenţă este dat de interpretarea diferită a impactului reducerilor de taxe şi impozite conţinute de Codul fiscal.

În ceea ce priveşte deficitul, dezacordul practic nu există :

  • Prin vocea lui Valdis Dombrovskis, Comisia Europeană a repetat marţi că estimează acest impact la 3% din PIB.
  • Ce spunea ministrul de Finanţe înaintea votării în Parlament a Codului fiscal: “Acest Cod fiscal ne duce dincolo de angajamentul asumat de menţinere a unui deficit pentru 2016, dar important este ca acest deficit să fie ţinut sub 3% pentru a nu intra într-o procedură de deficit excesiv cu cei de la Comisia Europeană. România a luat decizia de depăşire temporară a acestui angajament, pentru o reducere estimată astăzi de la 2,8-2,9 %.”

(Citiţi şi: “O radiografie de Ionuț Dumitru / Când logica politică bate logica economică – capcana prociclicității”)

Dacă acesta este singurul punct de dezacord, în cele ce urmează.

Principalele restanţe ale României, potrivit Memorandumul de înţelegere

Anexa 1 a Memorandumul de înţelegere dintre România şi Comisia Europeană conţine o listă de 49 de obligaţii asumate, prin semnătură, de premierul Victor Ponta, de ministrul Finanţelor de la acea dată, Daniel Chiţoiu, de ministrul delegat pentru Buget de la acea dată, Liviu Voinea, şi de Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu.

Descărcaţi AICI Memorandumul cu Comisia Europeană

Din lista de 49 de obligaţii, aşa cum spunea şi vicepreşedintele Comisiei Ruropene Valdis Dombrovskis, o parte au fost îndeplinite. Altele nu:

  • Atingerea obiectivului MTO de deficit structural de 1% din PIB în 2015 şi menţinerea acesteia în viitor
  • Vânzarea acţiunilor deţinute de stat la: Romgaz, Hidroelectrica, Oltenia, Nuclearelectrica, Electrica şi CFR Marfă
  • Reorganizarea şi raţionalizarea reţelei spitaliceşti
  • Asigurarea bunei guvernanţe corporative în companiile de stat astfel încât acestea să nu mai înregistreze pierderi şi datorii

Important: Rămâne un mister cum pot fi rezolvate în următoarele 2 luni restanțele nu doar ignorate, ci și contestate de guvern în ultimii 2 ani.

Mergeți în homepage ›

Etichete: , , ,
Publicat la data de 14.7.2015

3 comentarii

  1. EU-74-RON
    15.7.2015, 6:57 pm

    Incerc sa aflu raspunsul la, in fapt – o singura, intrebare:

    – ce relevanta au viitoarele ,,cifre” macroeconomice (pentru 2016 si dupa) pentru un acord care expira pe 27, respectiv 30 septembrie anul curent?;
    – daca, presupunem ca ipoteza de lucru, nu inainte, ci numai dupa ce va fi fost expirat acordul pe 27, respectiv 30 septembrie anul curent, ar fi fost adoptat Codul Fiscal in forma criticata: ar mai fi fost considerat ,,deraiat”acordul?

  2. Protonic
    16.7.2015, 7:45 am

    Romania are crestere economica iar scaderea TVA va consolida aceasta crestere. Aceasta este o masura liberala si va porni si mai tare motorul economiei si competivitatea Romaniei la export.
    Politicienii populari au cea mai slaba intelegere a economiei iar masurile sustinute de ei nu au facut decat sa franeze economia Romaniei.
    Nu mai avem nevoie de acord cu ei.
    Toti Prim-ministrii buni care au avut crestere economica au ajuns la aceeasi concluzie

  3. Rasvan Roceanu
    21.7.2015, 5:45 pm

    Daca retetele FMI si ale CE sunt infailibile, de ce orice tara care a putut a renuntat imediat ce a fost posibil sa mai prelungeasca acordurile cu FMI ?
    De exemplu Cehia, care numai “indisciplinata” nu poate fi considerata
    Ca sa-l citez pe ministrul portighez de finante citat si el de ZF: “Ne-a, castigat dreptul sa nu fim de acord cu FMI”.
    Deci oricine poate, ia imediat masuri economice contrare cerintelor FMI si ale CE, si bine face daca vrea crestere economica.
    NICIODATA retetele FMI cu au dus la crestere economica ci doar au stabilitzat economia, in cel mai bun caz.
    Dupa ce ai stabilizat economia, TREBUIE sa iei masuri de crestere indiferent daca astea plac sau nu FMI si CE

Lăsați un comentariu


Digital

România și Polonia au semnat un Memorandum de înțelegere în domeniul digital

Vladimir Ionescu

În marja consultărilor interguvernamentale România – Republica Polonă care au avut loc miercuri, la București, ministrul Comunicațiilor, Alexandru Petrescu, a avut o întâlnire bilaterală cu… Mai mult

Stiri

Și președintele și premierul sunt covinși fiecare că CCR le-a făcut dreptate

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis și premierul Viorica Dăncilă interpretează în mod diferit decizia de miercuri a CCR, cei doi considerând însă că verdictul Curții le este… Mai mult

Stiri

Bolt investește 10 milioane de euro, până în 2025, în proiectul Green Plan

Vladimir Ionescu

Bolt, cea mai mare platformă europeană de transport la cerere, anunță că va transforma cursele efectuate prin intermediul aplicației sale în Europa în călătorii neutre… Mai mult

Europa

OUG 114: Prețul gazelor pe piața românească a ajuns la dublul celui de la Viena

Adrian N Ionescu

Tendința scumpirii gazelor pe piața din România, rămasă liberă după restricțiile OUG 114 / 2018, au dus prețul mediu ponderat al tranzacțiilor de la Bursa… Mai mult

Stiri

Decizie CCR: Președintele nu poate refuza revocările și trebuie să numească interimarii, premierul trebuie să ceară Parlamentului votul pentru noua structură a guvernului

Vladimir Ionescu

UPDATE: CCR a transmis comunicatul referitor la situația ocnflictuală existentă între cele două Palate. Motivarea, cu detaliile complete, urmează să apară ulterior. Prezentăm integral comunicatul… Mai mult

Europa

Parlamentul European cere clarificări sau chiar schimbări la portofoliile ”controversate” din noua Comisie

Razvan Diaconu

Lideri ai grupurilor politice reprezentate în Parlamentul European cer președintelui-ales al Comisiei Europene să clarifice, dacă nu să schimbe, atribuțiile și titulaturile unor portofolii atribuite… Mai mult

Europa

Bruxelles / Fondul pentru ajustarea la globalizare, adaptat pentru un Brexit fără acord

Iulian Soare

Atribuțiile Fondului european de ajustare la globalizare (EFG) au fost extinse de UE pentru a cuprinde și ajutarea eventualilor șomeri ce vor rezulta dintr-o ieșire… Mai mult