24 iunie, 2014

Dan Şova şi-a anunţat marţi demisia din postul de ministru al Transporturilor, funcţia urmând să fie atribuită, conform liderului senatorilor PSD Ilie Sârbu, fostului ministru al Internelor, Ioan Rus.

Ipoteza demisiei lui Dan Şova a fost vehiculată de presă în ultimele 3 zile, informaţia fiind că fostul ministru urma să fie remaniat. Contextul este unul pur politic, în ideea echilibrului din PSD : creșterea influenței lui Dan Șova și poziția sa exclusiv politică, alături de revenirea în prim plan a lui Ioan Rus (reprezentantul grupului de la Cluj) ar putea avea un rol decisiv în competiția internă dintre gruparea lui Liviu Dragnea și cea a actualului premier, în eventualitatea că Victor Ponta va câștiga alegerile prezidențiale.

Ioan Rus a fost ministru al Internelor în Guvernul Ponta I, dar şi-a dat demisia în august 2012, după începerea procesului de suspendare al preşedintelui Traian Băsescu, acuzând presiuni din partea coaliției USL, legate de listele electorale.

Avocatul Dan Şova în politică și în guvern 


Dan Şova a absolvit Facultatea de Drept în 1995 şi Facultatea de Istorie în 2001, ambele în cadrul Universităţii Bucureşti. În 2005, Dan Şova şi-a luat diploma de Doctor în Drept, fiind autor al lucrării “Fiscalitatea aplicabilă societăţilor comerciale”.

A fost purtător de cuvânt al PSD din februarie până în martie 2012, schimbat ca urmare a unui răspuns “absolut stupid”- după cum explica Victor Ponta la vremea respectivă – dat la o întrebare pe tema Holocaustului : pe 5 martie 2012, Dan Şova a participat la o emisiune a postului Money Channel, negând existenţa pogromului din iunie 1941 de la Iaşi.

Pe 6 august 2012, a fost numit ministru pentru relaţia cu Parlamentul. Din această poziţie s-a făcut remarcat cu declaraţii acuzatoare repetate la adresa preşedintelui Traian Băsescu.

Pe 21 decembrie 2012, este numit ministru delegat pentru proiecte de infrastructura de interes naţional şi investiţii străine. Din această poziţie a gestionat activitatea CNADNR, preluată de la Transporturi. Principalul obiectiv anunţat a fost demararea lucrărilor la autostrada Comarnic-Braşov, asigurând că se va “muta cu cortul pe autostradă, şi tot o va termina”. A preluat de la Ministerul Economiei gestionarea proiectului Roşia Montană, proiect pe care l-a returnat după ce Varujan Vosganian a fost înlocuit.


Activitatea lui Dan Şova în ministerul nou înfiinţat a fost la limita compatibilităţii, din cauza legăturilor pe care ministrul, sau familia sa, le-a avut înainte de a intra în guvern cu companii precum Bechtel sau Roşia Montană Gold Corporation.

Pe 3 martie 2014, este desemnat ministru al Transporturilor. Din această poziţie s-a făcut remarcat pentru:

  • Declaraţiile de la început de mandat prin care anunţa dispariţia contractului original cu Bechtel. Nici astăzi nu se știe unde a dispărut contractul
  • A readus CNADNR la Ministerul Transporturilor, după ce l-a plimbat între ministerele în care a fost ministru
  • Nu a reuşit să finalizeze Masterplanului pentru Transporturi
  • Schimbări impuse la toate Consiliile de Administraţie ale companiilor aflate în subordinea Ministerului Transporturilor, unde a înlocuit managementul privat prin numiri politice
  • Încercarea de-a obține, din partea FMI, anularea prevederilor referitoare la managementul privat în companiile care aparțin ministerului Transporturilor
  • Semnarea proiectului de Ordonanţă prin care se transferă Primăriei Constanţa o parte din acţiunile deţinute de stat la Portul Constanţa

Dan Şova este un apropiat al premierului Victor Ponta, cei doi fiind prieteni înainte ca ultimul să ajungă în fruntea Guvernului şi şef în sediul din Kiseleff 10.

Fostul ministru Şova urmează să fie cooptat în echipa de campanie a prezidenţiabilului Victor Ponta.

Reîntoarcerea lui Ioan Rus în guvern, după controversata lui plecare

Varianta luată în discuţie de PSD pentru portofoliul Transporturilor este Ioan Rus. Conform Agerpres, Ioan Rus şi Victor Ponta urmează să discute marţi acest subiect. Ioan Rus va accepta, sau nu, propunerea după ce va afla de la premier ce obiective i se trasează în fruntea acestui minister.

Problemele pe care noul ministru al Transporturilor  trebuie să le rezolve sunt:

  • elaborarea urgentă a Masterplanului pe transporturi, solicitat de Comisia Europeană, în concordanţă cu viziunea europeană
  • analiză de oportunitate a construirii autostrăzii Bucureşti-Alexandria
  • analiză economică a proiectului Comarnic-Braşov
  • urgentarea procedurilor pentru deschiderea şantierului autostrăzii Piteşti- Sibiu
  • privatizarea CFR Marfă
  • restabilirea principiilor de guvernanţă corporativă în companiile aflate în subordinea Ministerului Transporturilor

Ioan Rus a mai făcut parte din Guvernul Ponta, în calitate de ministru de Interne. În august 2012, Ioan Rus a renunţat la această demnitate, declarând pentru pentru gândul.info că decizia de a-şi da demisia din poziţia de titular al acestui portofoliu a fost „cea mai potrivită” şi este o expresie a convingerii sale că “în politică bărbaţii au calea lor”.

Fostul ministru a afirmat: “Intervenţia publică a domnului Crin Antonescu din seara zile de 7 august îmi întăreşte convingerea că decizia mea a fost cea mai potrivită. Am luat-o când am înţeles că nu pot să fac ceea ce atât Traian Băsescu, cât şi Crin Antonescu aşteptau de la mine. Unul să măresc listele electorale, altul să le micşorez. Este războiul lor. Eu am venit la minister pentru a face treabă şi am făcut, organizând din scurt alegeri şi referendum fără incidente”, declara pentru agenția Mediafax fostul ministru al Administraţiei şi Internelor.

Aflat în postură de preşedintele interimar, Crin Antonescu, a declarat că fostul ministru de Interne Ioan Rus a “minţit” atunci când a invocat presiuni din partea sa, menţionând că l-ar putea da în judecată pentru calomnie, însă are “altă treabă acum”.

Traian Băsescu nu a reacţionat la afirmaţiile lui Ioan Rus. Pe data de 2 august, Traian Băsescu i-a atacat extrem de dur pe ministrul de Interne, Ioan Rus, şi pe şeful de la Evidenţa Populaţiei, chestorul Constantin Manoloiu. “Pe data de 2 august, Ioan Rus a dat dispoziţia să blocheze decizia CCR. Chestorul nu a făcut decât să se execute. Dar ei trebuiau să ştie următorul lucru: cazul Năstase. (…) Cred că domnul chestor nu a învăţat nimic din cazul Năstase.”

Ioan Rus a fost unul dintre susţinătorii lui Victor Ponta, ajutându-l pe acesta să preia preşedinţia partidului la Congresul din 2010, când acesta a candidat împotriva lui Mircea Geoană.

Liderul grupului din Senat al PSD, Ilie Sârbu, a spus marţi că ideea cooptării lui Ioan Rus în guvern “a fost discutată în partid în mod neoficial” şi că “probabil, aşa va fi”. “Important este să meargă Guvernul mai departe, să avem un ministru să facă faţă problemelor. Sigur, au fost consultări în partid, deoarece lucrurile acestea nu se fac de la o oră la alta.”, a precizat Ilie Sârbu.

Dan Şova: Cel mai important obiectiv este câştigarea Preşedinţiei, celelalte trec pe plan secund

“Anunţ intenţia de a mă retrage din fruntea Ministerului Transporturilor şi din guvern pentru a mă poziţiona în prima linie a bătăliei electorale care urmează. O să fac tot ce îmi stă în putinţă să aducem în fruntea României un om tânăr, un camarad, care are un proiect important pentru România. Până pe 16 noiembrie, cel mai important obiectiv este câştigarea Preşedinţiei României de către candidatul PSD, celelalte trecând pe plan secund.”, a declarat Dan Şova.

Ministrul Şova a dezminţit că demisia ar fi o consecinţă a incompetenţei, a relaţiei tensionate cu “baronii” PSD, a dificultăţilor întâmpinate de proiectul autostrăzii Comarnic-Braşov sau ale unor reproşuri formulate de FMI, aşa cum au relatat în ultima perioadă diverse media.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: