Începând cu 1 iulie 2016, circulația tuturor automobilelor înmatriculate înainte de anul 1997 a fost interzisă în zona centrală a Parisului de luni până vineri între orele 8 și 20, potrivit unei reglementări care urmărește să reducă semnificativ poluarea și să decongestioneze traficul. De asemeni, va fi interzisă în mod similar și circulația motocicletelor înmatriculate înainte de iunie 1999.
Această interdicție face parte dintr-un plan mai amplu de măsuri antipoluare, care vor fi, în mod progresiv, din ce în ce mai stricte pe parcursul timpului. Astfel, în anul 2020, va fi limitată drastic în zona centrală circulația tuturor autovehiculelor înmatriculate înainte de 2010. Deocamdată, amenda pentru încălcarea acestei interdicții este una modică ( 35 de euro) dar se va dubla începând de la 1 ianuarie 2017.
Coincidență interesantă pentru Micul Paris, primarul metropolei franceze este tot o femeie aleasă recent în această funcție și anume socialista Anne Hidalgo. De reținut și modul treptat în care au fost obișnuiți parizienii cu această abordare. De pildă, recent fusese luată măsura de a interzice autoturismele pe Champs-Élysées în ziua de duminică a fiecărei luni. Anul trecut, orașul organizase prima ”zi fără mașini” din istoria sa iar în acest an evenimentul se va repeta și extinde în împrejurimi.
Interdicția de circulație privind mașinile mai vechi de 19 ani va afecta circa zece procente din toate vehiculele din Paris. Ministrul mediului Ségolène Royal a stabilit un plan care va clasifica toate mașinile în șase categorii pe baza nivelului lor de poluare. Identificarea se va face pe baza unor stickere plasate pe parbriz, pentru a facilita identificarea în trafic.
Inițial, erau prevăzute doar patru categorii de poluare, dar această variantă a fost puternic contestată și abandonată în favoarea unei tranziții ceva mai lente spre eliminarea poluării deoarece ar fi dus, în cazul Parisului, la interdicția bruscă de a mai utiliza în anumite condiții, până la o treime din parcul auto.
De menționat că poluarea aerului cu particule fine (sub 2,5 microni, denumite codificat PM2,5) este răspunzătoare pentru aproximativ 42 de mii de decese pe an în Franța, unde a ajuns a treia cauză de mortalitate. Costurile la nivel național legate de poluarea aerului au fost estimate de o comisie a Senatului francez la circa 100 de miliarde de euro pe an.
PM2,5 sunt cele mai fine microparticule, cu un diametru sub 2,5 microni (adică mărimea unei bacterii). Acestea sunt cele mai dăunătoare pentru sănătate, deoarece pot să pătrundă mai uşor şi mai adânc în plămâni.Din cauza dimensiunilor extrem de reduse, sistemul imunitar al organismului le confundă cu bacteriile şi încearcă să le distrugă, ceea ce conduce la inflamarea țesutului pulmonar.
Limita fixată de UE pentru calitatea aerului, adică o concentraţie medie anuală de 25 de micrograme PM2,5 pe metru cub de aer. Un studiu finanţat de UE şi publicat de revista medicală britanică The Lancet arăta recent că pentru fiecare creştere de cinci micrograme pe metru cub a concentraţiei de PM2,5 pe an, riscul de muri dintr-o cauză naturală sporeşte cu 7%.
Care ar fi legătura între Paris și București ? Potrivit natgeo.ro, Bucureştiul apare în fruntea oraşelor europene poluate cu particule fine, potrivit unui studiu al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. Un bucureştean ar trăi cu peste 22 de luni în plus dacă ar respira aerul din Stockholm – şi asta numai în ceea ce priveşte nivelul de particule fine. Chiar şi faţă de Budapesta, al doilea cel mai poluat oraş din acest punct de vedere, bucureştenii pierd trei luni de viaţă în plus.
Pe scurt, soluția pentru diminuarea poluării și descongestionarea traficului se impune de la sine și există ca model într-o zonă civilizată, la al cărei nivel aspirăm să ajungem și noi. Ar mai rămâne să ne mișcăm repede, să nu invocăm adaptări laborioase la specificul local și să începem să ne protejăm sănătatea și portofelele.