Digital

România digitalizată: plătești online, apoi mergi la ghișeu ca să dovedești plata

În ciuda nevoii disperate de bani la buget, cu un deficit bugetar care s-a dublat în doar o lună, Fiscul preferă offline-ul cand vine vorba… Mai mult

18.06.2019

Chestiunea

Noul Cod Administrativ: de la ”noua metodă de baronizare” la interesul cetățeanului. Prevederile controversate

“Codul administrativ trebuie adoptat”, a declarat miercuri premierul Viorica Dăncilă, după ce a anunțat amânarea aprobării acestuia prin OUG. Proiectul conține aproximativ 300 de pagini,… Mai mult

17.06.2019

La obiect

”Îți cer un singur lucru: dă Europa Rusiei.” Atunci s-a tranșat și soarta României

Textul de mai jos e o înșiruire de fragmente din articolul ”Îți cer un singur lucru: dă Europa Rusiei”, apărut în revista – exclusiv print… Mai mult

17.06.2019

La obiect

Aprecierea leului maschează temporar dezechilibrele economiei. Când vine scadenţa?

Aprecierea relativ spectaculoasă a leului din ultimele săptămâni a fost mai ales efectul unei conjuncturi favorabile pe pieţele externe, dar dezechilibrul marilor deficite externe nu… Mai mult

17.06.2019

Cronicile

Cum a ajuns deficitul bugetar la 1,26% din PIB (dublu față de anul trecut) la finele lunii iulie. Observaţii

de Marin Pana , 3.9.2018

Bugetul general consolidat a încheiat primele şapte luni din anul 2017 cu un deficit de aproape 12 miliarde de lei sau 1,26% din PIB-ul estimat pentru anul în curs, conform datelor publicate de Ministerul Finanțelor.

În aceeaşi perioadă a anului precedent s-a consemnat un minus de doar aproximativ cinci miliarde de lei sau cam la jumătate (0,60%), dacă facem raportarea la PIB.

Partea bună, rezultatul este semnificativ ameliorat faţă de cel care arăta foarte îngrijorător la mijlocul anului. Îmbunătăţirea de 0,35% din PIB, fie şi pe fondul încasărilor majorate din motive de sezonalitate, este remarcabilă ( dublă faţă de aceeaşi lună din anul precedent).

Partea mai puţin bună este că încadrarea sub pragul de trei procente mai presupune o ajustare foarte serioasă a execuţiei, reuşită anul trecut „la mustaţă”.

Foarte interesant, dacă ponderea cheltuielilor făcute pe primele şapte luni ale anului în PIB ar fi fost păstrată (adică s-ar fi crescut sumele cheltuite doar strict corelat cu ritmul de creştere economică), am fi putut consemna la finele lunii iulie 2018 un buget perfect echilibrat, cu 17% din PIB şi la venituri şi la cheltuieli.

Însă, degeaba au crescut încasările din taxe şi impozite cu circa aproape 20 de miliarde de lei (de la 16,4% din PIB la cele 17% menţionate), dacă şi cheltuielile au urcat cu 26,4 miliarde de lei şi au ajuns să reprezinte 18,3% din PIB. Ceea ce confirmă faptul că problema deficitului din acest an este localizată strict pe partea de angajare de cheltuieli şi nu pe rezultate mai slabe la venituri.

De semnalat şi modificarea raporturilor între principalele categorii de venituri la buget, prilejuită de transferul contribuţiilor de la angajat la angajator. Care explică reducerea cu patru procente ( de la 12,3% la 8,3%) a părţii care revine impozitului pe salarii şi venit (acesta din urmă redus de la 16% la 10%, pentru a păstra nivelul net încasat).

În contrast cu creşterea economică record de anul trecut şi robustă încă pe anul în curs, am consemnat şi singura categorie mai importantă de venituri bugetare la care majorarea nominală nu a reuşit să acopere inflaţia medie de aproape 5% înregistrată pe primele şapte luni din 2018, ceea ce face ca, în termeni reali să avem o scădere a sumelor intrate la buget: impozitul pe profit ( redus ca importanţă în total încasări de la 7,1% la 6,4%).

Situaţia pe componente

Pentru a sesiza dispunerea excedentelor şi deficitelor în bugetul general consolidat, vă prezentăm o selecţie a principalelor componente ale acestuia. De reţinut, ponderea veniturilor bugetului de stat în totalul finanţelor publice a fost în uşoară creştere spre 45%, în timp ce cheltuielile bugetului de stat au reprezentat 55% din total. Deficitul bugetului de stat a trecut de 2% din PIB şi a fost echilibrat parţial de un discutabil (faţă de necesităţile urbelor în cauză) excedent al bugetelor locale.

Subvenţiile necesare de la bugetul de stat pentru a putea asigura sumele necesare bugetului asigurărilor sociale (pentru plata pensiilor) au fost de aproape 4 miliarde de lei, în timp ce sumele alocate similar pentru sănătate (de interes major tot pentru cei care beneficiază de pensii) s-au ridicat la doar 0,74 miliarde de lei.

Cheltuielile cu dobânzi, majorate cu o cincime faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut

Câte 37% din cele 26,4 miliarde de lei cheltuite în plus faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut s-au dus pentru suplimentarea plăţii bugetarilor şi pentru asistenţa socială, în timp ce mai puţin de un sfert treime a fost alocat în plus pentru proiecte cu finanţare externă nerambursabilă, cheltuieli de capital, bunuri şi servicii.

De remarcat faptul că plăţile de dobânzi au ajuns la peste opt miliarde de lei şi au crescut cu 20% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut (în pofida scăderii nivelului datoriei publice relative la numai 35% din PIB).

Se pare că nu doar persoanele fizice dar şi statul ar trebui să manifeste prudenţă în materie de împrumuturi, mai ales că randamentul titlurilor de stat la care putem accesa pieţele internaţionale de capital a trecut de 5%.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 3.9.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Legea pensiilor – adoptată: impactul bugetar în anul electoral este de 5 miliarde de euro

Razvan Diaconu

Camera Deputaților a adoptat, cu 197 de voturi pentru, niciun vot împotriva și 70 de abțineri, legea pensiilor, reexaminată după ce a fost declarată parțial… Mai mult

Europa

Tabloul de bord privind Inovarea: România se distanțează de UE, Estonia devine inovator puternic, Uniunea depășește SUA

Mariana Bechir

Tabloul Inovării în UE 2019 confirmă consolidarea contraperformanțelor României: rămâne statul membru cu cel mai mic scor, cea mai mare scădere față de 2011 și… Mai mult

Europa

Republica Moldova / Judecătorii Curții Constituționale au demisionat “in corpore”

Iulian Soare

Toți judecătorii Curții Constituționale din Moldova au demisionat miercuri, anunță un comunicat al acestei instituții de la Chișinău: Astăzi, 26 iunie 2019, judecătorii Curții Constituționale… Mai mult

Stiri

Renate Weber – noul Avocat al Poporului

Vladimir Ionescu

Plenul reunit al Camerei Deputaților și Senatului a votat, miercuri, numirea fostului europarlamentar Renate Weber (foto) în funcția de Avocat al Poporului. Mandatul are o… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis a invitat-o pe Maia Sandu în România, săptămâna viitoare

Vladimir Ionescu

Președintele României, Klaus Iohannis, a invitat-o pe premierul Republicii Moldova, Maia Sandu, la București. Anunțul a fost făcut de către prim-ministrul statului vecin. ”Astăzi am… Mai mult

Stiri

CCR declară constituţională legea de repatriere a rezervei de aur

Adrian N Ionescu

Curtea Constituțională (CCR) a respins miercuri, cu 7 voturi ”pentru” și 2 voturi ”împotrivă” sesizarea depusă de PNL în legătură cu legea care obligă Banca… Mai mult

Stiri

Primele obligaţiuni ipotecare din România – listate la Bursă de Alpha Bank. Ce ar trebui să urmeze

Adrian N Ionescu

  Alpha Bank România a listat la Bursa de Valori Bucureşti (BVB) cea dintâi emisiune de obligaţiuni ipotecare realizată în România, o premieră care ar… Mai mult