Analiză

T2 din 2019 – Venitul mediu lunar s-a dublat din 2014 încoace

Datele publicate de INS pentru trimestrul II 2019 arată că veniturile românilor au depășit nivelul de 1.800 lei lunar pe persoană. Ele au fost de… Mai mult

07.10.2019

La obiect

Deficit bugetar la opt luni – salariile bugetarilor au dat peste 40% din creșterea cheltuielilor

Execuția bugetară pe primele opt luni din anul 2019 s-a soldat cu un deficit de circa 21,9 miliarde de lei sau 2,13% din PIB-ul estimat… Mai mult

07.10.2019

Chestiunea

Gospodăriile de pensionari, majoritare în România: Statistica tristă care pune politicile pe termen scurt în contradicție cu cele pe termen lung

Cele mai multe dintre cele aproape 7,5 milioane de gospodării din România sunt de pensionari, după statutul ocupațional al capului gospodăriei, potrivit datelor publicate de… Mai mult

06.10.2019

La obiect

Bugetul de Apărare la 8 luni: 1% din PIB, din care 02% din PIB sunt pentru înzestrare

Intrat în ultimul trimestru al anului 2019, Guvernul României ar trebui să depună eforturi deosebite pentru a respecta angajamentul de 2% cheltuieli anuale pentru Apărare… Mai mult

03.10.2019

Cronicile

Contractele Autostrăzii Bechtel: Constructorul american susține că nu a mai putut lucra pentru că în anul 2012 Guvernul României nu l-a mai plătit

de Claudiu Zamfir 30.7.2013

Bechtel susține că în anul 2012 Guvernul României nu a mai dispus de fonduri pentru a finanța lucrările care îi mai rămăseseră constructorului american după renegocierea repetată a contractului pentru Autostrada Transilvania. Astfel, americanii au oprit lucrul încă din anul 2012, pentru ca în mai 2013 să cadă la înțelegere cu Guvernul pentru renunțarea definitivă la contract, contra unor despăgubiri.

Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine (DPIIS) a publicat, marți, pe site-ul oficial, contractele subsecvente încheiate de-a lunmgul timpului de guvern cu compania Bechtel.

Documentația desecretizată cuprinde renegocierea contractului cu Bechtel, din anul 2006, făcută în guvernarea Tăriceanu, de către ministrul de atunci al Transporturilor, Gheorghe Dobre. Publicat pe site este și contractul renegocierii suplimentare făcute în anul 2011 de către ministrul de atunci al Transporturilor, Anca Boagiu, în guvernarea Boc. De asemenea, documentația cuprinde și contractul final, de reziliere a înțelegerii cu Bechtel, semnat în 29 mai 2013 și anunțat de actualul ministru delegat pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine, Dan Șova.

De pe site, marți seara, lipsea, însă, contractul inițial semnat cu Bechtel de guvernarea Adrian Năstase în anul 2003.

(Descarcă de AICI documentația privind Bechtel, publicată de DPIIS)

Cum s-a oprit construcția Autostrăzii Transilvania

În august 2011, ministrul de atunci al Transporturilor, Anca Boagiu, anunța, cu surle și tobe, că a reușit renegocierea (de fapt, re-renegocierea) contractului cu Bechtel. Astfel, compania americană renunța la 6 tronsoane din Autorstrada Transilvania, pe care Guvernul rămânea mai departe să le scoată din nou la licitație pentru a le lucra alți constructori.

De asemenea, pe tronsoanele care îi rămâneau companiei americane, prețul de execuție scădea de la 14,7 milioane de euro pe kilometru de drum la 6,9 milioane de euro, după cum anunța atunci Guvernul Boc.

Arc peste timp: în mai 2013, trei guvernări mai târziu (Ungureanu, Ponta I, Ponta II), ministrul delegat pentru investiții, Dan Șova, renunță definitiv la contractul cu Bechtel.

În documentul de reziliere, părțile (Compania Națională de Autostrăzi și Bechtel) ajung la concluzia că în anul 2012 progresul lucrărilor care îi rămăseseră lui Bechtel după ”enegocierea Boagiu” a fost întârziat ”în mod semnificativ” din diverse motive, iclusiv din cauză că statul român (Ministerul Transporturilor – Compania de Autostrăzi) nu mai dispunea de fondurile necesare finanțării lucrărilor, ceea ce a condus la sistarea construcției.

”Antreprenorul a început mobilizarea după semnarea celui de-al doilea acord de modificare, în anticiparea începerii lucrărilor conform Programului de Executare a Lucrărilor. Progresul lucrărilor a fost întârziat în mod semnificativ în 2012 din diverse motive, incluzând faptul că Beneficiarul nu dispunea de fondurile necesare. Antreprenorul a informat Beneficiarul cu privire la aceste motive prin corespondență și cu ocazia întâlnirilor organizate în 2012 și Antreprenorul a redus în mod corespunzător și a suspendat ulterior lucrările”, se arată în documentul de reziliere a constractului cu Bechtel.

În Anexa 4 la ultimul contract, Bechtel spune că a lucrat în perioada 5 septembrie 2011 – 28 februarie 2012 (în 9 februarie demisionase Guvernul Boc, cu tot cu Anca Boagiu de la Transporturi), prestații pentru care a solicitat plăți restante de 23,6 milioane de euro.

Din 1 martie până 30 septembrie 2012 (adică în perioada Guvernelor Ungureanu și Ponta), Bechtel susține că a fost redus progresul lucrărilor (ca urmare a lipsei de finanțare de la Guvern), motiv pentru care mai invocă 28,7 milioane de euro, pretenții.

Apoi, Bechtel și-a suspendat lucrările în perioada 1 octombrie 2012 – 31 ianuarie 2013 (în timpul Guvernului Ponta II), invocând pretenții de 20,4 milioane de euro.

Lucrările nu au mai fost reluate nici apoi, Bechtel invocând pretebnșii suplimentare de 31 milioane de euro și pentru perioada 1 martie 2013 până la o dată nedeterminată de suspendare.

Acordul de reziliere prevede despăgubiri agreate de cele două părți de 37,2 milioane de euro, pe care statulr omân trebuie să i le plătească firmei Bechtel, pentru renunțarea la contractul de execuție a Autostărzii Transilvania, după renegocierea din 2011.

Pretențiile companiei americane se ridicau la 153 de milioane de euro, potrivit anexei atașate la Acordul de reziliere.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 30.7.2013

Lăsați un comentariu


Europa

Cele 3 scrisori contradictorii ale Londrei către Bruxelles, în chestiunea Brexit

Iulian Soare

Boris Johnson a trimis la Bruxelles, după votul de sâmbătă din Camera Comunelor, trei scrisori oficiale, scrie The Guardian: în prima, nesemnată și considerată ca… Mai mult

Stiri

Misiunea primului echipaj exclusiv feminin care a pășit pe Lună, un succes

Iulian Soare

Prima misiune în afara Stației Spațiale Internaționale (ISS) efectuată de o echipă formată doar din astronaute, s-a încheiat cu succes vineri seară, a anunțat NASA,… Mai mult

Europa

Brexit / Camera Comunelor a votat un amendament ce l-ar obliga pe premier să ceară amânarea ieșirii din UE. Boris Johnson respinge orice amânare

Iulian Soare

Parlamentul de la Londra a votat sâmbătă pentru amânarea ieșirea Marii Britanii din UE până după adoptarea legislației prin care s-ar implementa acest acord convenit… Mai mult

Stiri

CSM cere declasificarea Raportului MCV: Este fără precedent și inadmisibil

Vladimir Ionescu

Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) acuză faptul că Raportul MCV pentru 2019 i-a fost transmis, de la Ministerul Justiției, ca document clasificat, lucru ”fără precedent… Mai mult

Stiri

Acord între Guvern și sindicatele din Apărare: Executivul demis promite comenzi, retehnologizare cu fonduri de la buget și facilități fiscale

Vladimir Ionescu

Guvernul şi sindicatele din industria naţională de Apărare au semnat vineri un acord prin care Cabinetul demis Viorica Dăncilă promite să mențină unitățile de profil,… Mai mult

Stiri

Proiectul Oxigen, modificat: Toate mașinile sub Euro 5 vor trebui să plătească vinieta pentru a circula în București

Vladimir Ionescu

Toate mașinile sub Euro 5 să plătească vinieta pentru a putea circula în Capitală, iar mașinile non euro, Euro 1 și Euro 2 să fie… Mai mult

Stiri

Rick Perry, secretarul de stat pentru Energie și susținător al proiectelor de la Marea Neagră, înlocuit cu adjunctul său

Iulian Soare

Propunerea pentru înlocuirea lui Rick Perry, ministrul american al Energiei, este adjunctul acestuia, Dan Brouillette (foto), a anunțat vineri președintele Donald Trump. „Sunt bucuros să… Mai mult