duminică

7 august, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

30 iulie, 2013

Bechtel susține că în anul 2012 Guvernul României nu a mai dispus de fonduri pentru a finanța lucrările care îi mai rămăseseră constructorului american după renegocierea repetată a contractului pentru Autostrada Transilvania. Astfel, americanii au oprit lucrul încă din anul 2012, pentru ca în mai 2013 să cadă la înțelegere cu Guvernul pentru renunțarea definitivă la contract, contra unor despăgubiri.

Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine (DPIIS) a publicat, marți, pe site-ul oficial, contractele subsecvente încheiate de-a lunmgul timpului de guvern cu compania Bechtel.

Documentația desecretizată cuprinde renegocierea contractului cu Bechtel, din anul 2006, făcută în guvernarea Tăriceanu, de către ministrul de atunci al Transporturilor, Gheorghe Dobre. Publicat pe site este și contractul renegocierii suplimentare făcute în anul 2011 de către ministrul de atunci al Transporturilor, Anca Boagiu, în guvernarea Boc. De asemenea, documentația cuprinde și contractul final, de reziliere a înțelegerii cu Bechtel, semnat în 29 mai 2013 și anunțat de actualul ministru delegat pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine, Dan Șova.


De pe site, marți seara, lipsea, însă, contractul inițial semnat cu Bechtel de guvernarea Adrian Năstase în anul 2003.

(Descarcă de AICI documentația privind Bechtel, publicată de DPIIS)

Cum s-a oprit construcția Autostrăzii Transilvania

În august 2011, ministrul de atunci al Transporturilor, Anca Boagiu, anunța, cu surle și tobe, că a reușit renegocierea (de fapt, re-renegocierea) contractului cu Bechtel. Astfel, compania americană renunța la 6 tronsoane din Autorstrada Transilvania, pe care Guvernul rămânea mai departe să le scoată din nou la licitație pentru a le lucra alți constructori.

De asemenea, pe tronsoanele care îi rămâneau companiei americane, prețul de execuție scădea de la 14,7 milioane de euro pe kilometru de drum la 6,9 milioane de euro, după cum anunța atunci Guvernul Boc.

Arc peste timp: în mai 2013, trei guvernări mai târziu (Ungureanu, Ponta I, Ponta II), ministrul delegat pentru investiții, Dan Șova, renunță definitiv la contractul cu Bechtel.


În documentul de reziliere, părțile (Compania Națională de Autostrăzi și Bechtel) ajung la concluzia că în anul 2012 progresul lucrărilor care îi rămăseseră lui Bechtel după ”enegocierea Boagiu” a fost întârziat ”în mod semnificativ” din diverse motive, iclusiv din cauză că statul român (Ministerul Transporturilor – Compania de Autostrăzi) nu mai dispunea de fondurile necesare finanțării lucrărilor, ceea ce a condus la sistarea construcției.

”Antreprenorul a început mobilizarea după semnarea celui de-al doilea acord de modificare, în anticiparea începerii lucrărilor conform Programului de Executare a Lucrărilor. Progresul lucrărilor a fost întârziat în mod semnificativ în 2012 din diverse motive, incluzând faptul că Beneficiarul nu dispunea de fondurile necesare. Antreprenorul a informat Beneficiarul cu privire la aceste motive prin corespondență și cu ocazia întâlnirilor organizate în 2012 și Antreprenorul a redus în mod corespunzător și a suspendat ulterior lucrările”, se arată în documentul de reziliere a constractului cu Bechtel.

În Anexa 4 la ultimul contract, Bechtel spune că a lucrat în perioada 5 septembrie 2011 – 28 februarie 2012 (în 9 februarie demisionase Guvernul Boc, cu tot cu Anca Boagiu de la Transporturi), prestații pentru care a solicitat plăți restante de 23,6 milioane de euro.

Din 1 martie până 30 septembrie 2012 (adică în perioada Guvernelor Ungureanu și Ponta), Bechtel susține că a fost redus progresul lucrărilor (ca urmare a lipsei de finanțare de la Guvern), motiv pentru care mai invocă 28,7 milioane de euro, pretenții.

Apoi, Bechtel și-a suspendat lucrările în perioada 1 octombrie 2012 – 31 ianuarie 2013 (în timpul Guvernului Ponta II), invocând pretenții de 20,4 milioane de euro.

Lucrările nu au mai fost reluate nici apoi, Bechtel invocând pretebnșii suplimentare de 31 milioane de euro și pentru perioada 1 martie 2013 până la o dată nedeterminată de suspendare.

Acordul de reziliere prevede despăgubiri agreate de cele două părți de 37,2 milioane de euro, pe care statulr omân trebuie să i le plătească firmei Bechtel, pentru renunțarea la contractul de execuție a Autostărzii Transilvania, după renegocierea din 2011.

Pretențiile companiei americane se ridicau la 153 de milioane de euro, potrivit anexei atașate la Acordul de reziliere.

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Multe din țările Uniunii Europene s-au angajat într-o goană nebună pentru achiziția de gaze naturale lichefiate (LNG), ca substitut al gazelor rusești, pregătindu-se pentru întreruperea livrărilor de către

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: