România, Bulgaria şi Cehia se află pe lista ţărilor atenţionate de Comisia Europeană în legătură cu transparenţa achiziţiilor publice din domeniul apărării, relatează luni site-ul BNE-eu, citat de AGERPRES.
Comisia a confirmat pentru publicaţia citată că a trimis scrisori guvernelor din România, Bulgaria şi Cehia pentru a evidenţia legislaţia UE privind achiziţiile, în urma unor îngrijorări privind posibile decizii ale statelor implicate de a încheia acorduri importante în domeniul apărării pentru a cumpăra avioane supersonice de luptă fără a organiza licitaţii deschise.
Cele trei ţări intenţionează să cumpere avioane de luptă, ca parte a unui program mai amplu de achiziţii în statele emergente din Europa în următorii zece ani, achiziţii care, potrivit reprezentanţilor din industria apărării, ar putea genera vânzări de peste 200 de aeronave. În contextul în care criza economică afectează bugetele pentru apărare în întreaga lume, aceste licitaţii sunt considerate cruciale pentru o industrie care suferă din cauza reducerii costurilor şi a pierderii de locuri de muncă, de unde şi competiţia dură dintre producători precum americanii de la Lockheed Martin, consorţiul Eurofighter (format din EADS Germania, EADS CASA din Spania, BAE Systems şi Alenia Aeronautica din Italia), Saab din Suedia şi Dassault din Franţa, printre altele.
Într-o scrisoare datată 15 mai, comisarul european pentru piaţa internă şi servicii, Michel Barnier, care supervizează achiziţiile publice din cele 27 de state membre, le-a reamintit miniştrilor apărării din Bulgaria, România şi Cehia directivele europene privind licitaţiile pentru achiziţii publice şi nevoia de transparenţă în astfel de achiziţii.
„Orice anunţ de contract trebuie publicat în Monitorul Oficial (al UE)”, precizează Barnier în scrisoare, al cărei conţinut a fost divulgat site-ului citat de către o sursă apropiată subiectului. „Procedura de achiziţii trebuie să fie deschisă tuturor (pentru a preveni) discriminarea împotriva companiilor din statele membre”, se menţionează în document.
Stefaan de Tynck, purtătorul de cuvânt al comisarului Barnier, a declarat pentru BNE.eu că Bruxellesul a primit răspunsuri ‘pozitive’ din partea Bulgariei şi Cehiei, omiţând explicit România, al cărui guvern tocmai a ieşit dintr-o confruntare cu executivul comunitar din cauza încercării sale nereuşite de a-l demite pe preşedintele Traian Băsescu.
Comentarii recente ale unor oficiali români nu au făcut cel mai probabil decât să amplifice îngrijorările Comisiei că România se pregăteşte să nu ţină cont de legislaţia UE şi să cedeze presiunii americanilor pentru a achiziţiona direct avioane F-16 produse Lockheed Martin, în loc de a organiza o licitaţie la care să poată participa companii europene.
Ministrul român al apărării, Corneliu Dobriţoiu, afirmase la 22 august, că România ar putea cumpăra avioane F-16 în stare ‘foarte bună’ din Portugalia. „Sunt nouă experţi români care au fost în Portugalia, care au primit expertiză şi din partea americanilor. Concluziile echipei (…) au fost peste aşteptări, adică aparatele sunt în foarte bună stare, condiţie tehnică foarte bună şi ar reprezenta pentru România un ultim cartuş. Altfel, în nouă ani de zile vom rămâne fără aviaţie de luptă, pentru că MIG-urile, după 40 de ani de misiuni, se vor odihni la sol. Noi suntem într-un proces accelerat de obţinere a tuturor aprobărilor. Ridicăm subiectul la nivelul CSAT, în prima şedinţă, având în vedere elementele pe care echipa de evaluare le-a găsit în teren”, a declarat ministrul Dobriţoiu pentru Agerpres.
În replică la acest anunţ, suedezii de la Saab, care produc avioanele de luptă Gripen, au cerut României să organizeze o licitaţie pentru achiziţionarea de avioane de luptă, spunând că „noi putem să oferim un avion de lupta Gripen din Noua Generaţie, prin intermediul unor metode de achiziţie inovatoare (cum ar fi leasingul sau finanţarea), care ar fi categoric mai eficiente din punctul de vedere al costurilor de achiziţie şi de operare, comparativ cu avioanele F-16 second hand”, după cum afirmase Richard Smith, director regional de marketing pentru Europa în cadrul companiei Saab/Gripen.