Comisia Europeană a publicat marți setul de orientări referitoare care se aplică în cazul produselor cu dublu standard de calitate.
Orientările vor ajuta autoritățile naționale vor putea să stabilească dacă societățile comerciale încalcă dispozițiile UE atunci când calitatea produselor pe care le vând diferăde la o țară la alta.
„Prezentarea a două produse diferite în același ambalaj al unei mărci induce consumatorii în eroare și constituie o lipsă de loialitate față de aceștia (…)
A trecut prea mult timp de când statele membre se străduiesc, în van, să rezolve singure această problemă. Sunt hotărâtă să pun capăt acestei practici, pe care dreptul UE o interzice, și să mă asigur că toți consumatorii sunt tratați la fel”, a declarat marți Věra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen.
În aceste orientări sunt enumerate și explicate cerințele relevante din legislația UE referitoare la siguranța alimentară și la protecția consumatorilor, la care autoritățile trebuie să se raporteze atunci când analizează o posibilă problemă de dublu standard de calitate a produselor alimentare:
- Regulamentul privind informarea despre produsele alimentare, conform căruia consumatorii trebuie să primească informații exacte și suficiente despre un anumit produs alimentar. De exemplu, pe eticheta unui produs alimentar trebuie să fie menționate toate ingredientele produsului respectiv;
- Directiva privind practicile comerciale neloiale, prin care sunt interzise practicile comerciale neloiale, cum ar fi comercializarea de produse care poartă aceeași marcă într-un mod care ar putea induce consumatorii în eroare.
În orientări sunt descrise etapele, stabilite pe baza acestei legislații, pe care autoritățile naționale de protecție a consumatorilor și de siguranță alimentară trebuie să le parcurgă pentru a determina dacă producătorii încalcă respectivele dispoziții.
Dacă încălcarea are dimensiuni transfrontaliere, autoritățile de protecție a consumatorilor o pot urmări la nivel european, prin intermediul rețelei de cooperare pentru protecția consumatorilor.
Responsabilitatea de a asigura că societățile comerciale respectă legislația UE le revine autorităților naționale de protecție a consumatorilor și de siguranță alimentară. Comisia Europeană s-a angajat totuși să le ajute pe acestea cu orientările menționate și cu diferite direcții de lucru.
Asociațiile pentru protecția consumatorilor și guvernele s-au plâns că unii producători de alimente folosesc ingrediente mai ieftine în gama de produse destinată Europei Centrale și de Est (CEE) decât în bunurile vândute sub branduri identice în Germania și Austria.
De la începutul anului, mai multe state din Europa Centrală și de Est au teste o serie de produse cumpărate din supermarketurile occidentale și pe care le-au comparat cu cele din magazinele autohtone, descoperind o calitate inferioară în cazul celor din urmă.
În cel mai recent caz, producătorul britanic de mâncare pentru bebeluși HiPP a anunțat că va relansa produsele, după ce un studiu realizat în Croația arăta că marfa comercializată în această țară conține cu 14% mai puțini morcovi decât în același produs vândut în Germania.
De asemenea, crema de ciocolată Nutella și detergentul Ariel aflate în magazinele din Croația sunt inferioare calitativ celor vândute în Germania.