Programul de guvernare aprobat miercuri de Parlament conține o inițiativă foarte ambițioasă : crearea Codului Economic al României, cod care ar urma să includă toate legile care vizează domeniul economic.
Prin acest demers de urmărește eliminarea din acest pachet legislativ a tuturor prevederilor care se bat cap în cap dar și reducerea numărului de articole și capitole cu peste jumătate din numărul actual.
În viziunea noului guvern, Codul Economic va conține Codul Fiscal, Codul de Procedură Fiscală, Legea de Înființare a Societăților Comerciale, Legea Evaziunii Fiscale și toate celelalte legi cu caracter economic.
Programul de guvernare conține termene clare pentru realizarea acestui Cod Economic:
- va fi lansat în dezbatere publică în primul trimestru al anului 2017
- va fi pus în dezbatere parlamentară începând cu aprilie 2017, încă din prima sesiune parlamentară
- aprobarea Codului Economic al României se va face cel târziu la 1 iulie 2017
- măsurile cuprinse în el se vor aplica cu 1 ianuarie 2018, gradual până în 2022
După adoptarea acestui document, Guvernul va cere un moratoriu celorlalte forțe politice din Parlament, prin care nicio formațiune politică să nu mai inițieze propuneri legislative privind modificarea acestui document, pentru cel puțin o perioadă de 5 ani de zile.
Un răspuns
Initiativa de fata are doua laturii distincte, care trebuie tratate modificat fata de anuntul de fata.
1.Elaborarea unui Cod Economic al Romaniei este o idee judicioasa, de natura sa conduca la simplificarea legislatiei economice si eliminarea posibilitatii interpretarilor in diverse feluri.
2.In schimb „baterea ei in cuie” timp de 5 ani este neavenita, deoarece legislatia economica trebuie sa evolueze, pentru a raspunde procesului de dezvoltare economica, pe care-l promite actuala guvernare.Ceeace este acum pozitiv din prevederile actuale, poate deveni blocaj al functionarii si dezvoltarii economice in viitor.
3.CONCLUZIE I.:Se impune elaborarea unui Cod Economic in idea de SISTEMATIZARE/SIMPLIFICARE legislativa, cu posibilitatea unor schimbari cu titlul de imbunatarire/functionalizare a acestuia.
4.Daca in 2000 D.Daianu denumea „mixul intre actiunea publica si piata – inima unei strategii”, intre timp lucrurile au mai evoluat STIINTIFIC.Ne aflam la constatarea ca „STRATEGIILE dezvoltarii economice” trebuie PRELUCRATE prin tehnici economice/institutionale (speciale) incit ele sa devine „proiect economic de tara” OPERATIONAL avind ca obiectiv central REINDUSTRIALIZAREA Romaniei!In caz contrar, in ceva vreme, ajungem la suta de strategii, care ramin teoretice, neaplicabile in lipsa procesului de prelucrare, prin care sa poata fi asezate/cuprinse in programe de Guvernare operationale.
CONCLUZIE II.In lipsa unui „Proiect national de dezvoltare economica si industriala”, este de estimat ca dezvoltarea economica va fi inexistenta, blocata in strategiile teoretice – astfel ca schimbarea legislatiei nici nu va mai fi necesara.