CNAIR a reziliat contractul lotului 3 Lugoj-Deva, finalizat 99% - CursDeGuvernare.ro
miercuri

27 octombrie, 2021

CNAIR a reziliat contractul lotului 3 Lugoj-Deva, finalizat 99%

28 august, 2019

CNAIR a reziliat contractul de execuție al Lotului 3 din secțiunea Lugoj-Deva a Autostrăzii A1, anunță miercuri Asociația Pro Infrastructura, organizație ce reunește specialiști în domeniu.

Decizia este surprinzătoare în condițiile în care în urmă cu 2 săptămâni statul spera să facă recepția acestui lot (21 de km), realizat fizic în proporție de 99%.

Ministerul Transporturilor și constructorul lotului 3-  asocierea spaniolă Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L., COMSA S.A., Aldesa Construcciones S.A. și Arcadis Eurometudes S.A.- sunt în conflict din cauza unor detalii tehnice:

  • Beneficiarul cere imperativ extinderea garanției la 10 ani, față de 4 cât sunt prevăzuți în contract
  • Constructorul solicită plăți suplimentare pentru lucrări impuse în afara contractului original

Agenția pentru Mediu a revizuit, după începerea lucrărilor, acordul de mediu, solicitând realizarea unor ecoducte pe unde să poată trece fauna din zonă, de pe o parte pe alta a autostrăzii.

Or, aceste pasaje nu au fost prinse în proiectul inițial, lucrările au fost executate de spanioli, dar CNAIR refuză până la acest moment să plătească lucrările efectuate la unul dintre cele 2 pasaje.

Oficial, CNAIR reclamă slaba calitate a lucrărilor, însă recepția, așa cum recunoștea ministrul Răzvan Cuc pe data de 13 august, putea fi făcută și reparațiile – reduse ca suprafețe afectate- făcute în condiții de trafic.

CNAIR a rechiziționat o parte din lucrarea spaniolilor

CNAIR  a deschis circulației Lotul 4 al Autostrăzii Lugoj-Deva ( între localitățile Șoimuș și Ilia, jud. Hunedoara) pe data de 14 august. Darea în folosiță a celor 22 de km de autostradă s-a făcut printr-un artificiu tehnic inedit.


”Pentru a deschide circulației cei 22 de km aferenți lotului 4, CNAIR a preluat în baza unui proces verbal de predare – primire cei 800 de m aferenți Lotului 3 care fac posibilă circulația între acest sector de autostradă și rețeaua de drumuri naționale existentă”, scrie într-un comunicat CNAIR.

La acea dată, CNAIR precizeaza: ”Până la recepționarea lucrărilor de pe lotul 3, CNAIR va asigura desfășurarea circulației în condiții de siguranță pe cei 800 de m preluați. În baza unui plan pentru management al traficului stabilit împreună cu Poliția Rutieră, CNAIR va avea responsabilitatea doar pentru eventualele deteriorări cauzate de traficul rutier (parapete, marcaje sau semnalizări verticale). Orice  altă problemă legată de structura drumului rămâne în continuare în responsabilitatea Antreprenorului.”

Pro Infrastructura: Urmează ani de procese

Anunțul Asociației Pro Infrastructura:

La 16 zile de când tronsonul de 21 km aflat la un procent fizic de 99% putea fi dat în trafic, ministrul Cuc și executanții lui din CNAIR au persistat în șantajarea constructorului și obligarea acestuia de a accepta o extindere a garanției tuturor lucrărilor de la 4 la 10 ani, neluând în calcul în niciun moment deschiderea autostrăzii.

Imaginați-vă rezilierea unui contract al unei case unde mai trebuie pus un bec. Pentru profesioniștii din domeniul infrastructurii de transport așa ceva este de neimaginat. Probabil vorbim de o premieră la nivel mondial.

Nodul Holdea (parte a altui contract cu același antreprenor) NU este reziliat, iar unul dintre cele două ecoducte construite NU a fost inclus și nici plătit în cel reziliat astăzi.

În concluzie, inaugurarea celor 21 de km de autostradă devine incertă. Singurul lucru sigur este că statul român va pierde definitiv garanția de 4 ani și că vom avea mulți ani de procese în urma cărora riscăm să plătim tot noi, contribuabilii români, daune financiare de zeci de milioane constructorului.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Autostrada Lugoj-Deva este, probabil, cel mai prost pregătit proiect de infrastructură din România, în care CNAIR a încercat constant să mascheze gafe, erori, incompetență.

Atenție: vorbim de un proiect a cărui licitație a fost lansată în aprilie 2012, cu câștigători anunțați în mai 2013 și cu contracte semnate în august 2013, ce trebuia finalizată în decembrie 2015 ca să fie finanțată din fondurile europene alocate prin exercițiul financiar 2007-2013.

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

   ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium)...

rrr