marți

5 iulie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

13 decembrie, 2011

Institutul naţional de Statistică a dat publicităţii datele după primele 11 luni ale anului. Preţurile au crescut cu 2,90% iar ţinta de 3% pe întregul an va fi atinsă cu siguranţă, cu o mică depăşire, dar în interiorul toleranţei admise, de un punct procentual.

Inflaţia de 0,53% din decembrie 2010 va fi înlocuită în calcul indicelui preţurilor de consum ( IPC) cu cea din decembrie 2011. Aceasta din urmă va fi mai mică, ceea ce înseamnă că valoarea pentru ultimele 12 luni, aflată în prezent la 3,44% se va reduce cu diferenţa dintre cele două inflaţii lunare din decembrie.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Dacă scumpirea energiei termice era aşteptată şi amplitudinea de 22% nu a surprins pe nimeni, rămâne neclar de ce s-a majorat din nou în luna noiembrie cu peste două procente tariful la „apă, canal, salubritate”. Această poziţie din coşul de consum deţine deja 2,46% din cheltuielile românilor.

Apa şi gunoiul au ajuns să depăşească cheltuielile cumulate cu cinematografe, teatre, muzee, învăţământ şi turism şi să însemne mai mult decât dublu faţă de banii plătiţi pentru căldură sau băuturi alcoolice. Influenţa pe indicele general IPC a urcat astfel la 0,42% (vezi tabelul).

Aproape trei sferturi din scumpirile care s-au produs în acest an sunt concentrate la numai şase poziţii din coşul de consum. Se observă că anul agricol foarte bun şi producţia sporită nu au reuşit să inducă măcar păstrarea preţurilor la două produse de bază, pâine şi lapte. Acestea au majorat inflaţia cu circa o jumătate de punct procentual.

Evoluţiile nefavorabile ale preţurilor la carburanţi şi tutun, unde calendarul de accizare a jucat rolul hotărâtor, au consumat o treime din spaţiul de creştere a preţurilor lăsat pentru toate cele circa 1.500 de produse şi servicii urmărite sistematic de statistica oficială.



Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: