Câștigul salarial mediu net pe anul 2012 a fost cu 3,6% mai mare în termeni reali decât cel din anul precedent. În termeni nominali, el a crescut de la 1.444 lei la 1.547 lei ( adică 7,1% ), dar puterea sa de cumpărare a fost erodată parțial de inflația medie anuală ( 3,33%). Rezultatul final s-a situat peste prognoza oficială, concretizată în ultima variantă a prognozei de toamnă a Comisiei Naționale de profil.
Prognoza oficială vedea o majorare pe anul 2012 de 6,6% a venitului salarial mediu brut, 6,1% a venitului salarial mediu net și un avans de 2,8% al puterii de cumpărare. Ieșirea din ”program” s-a datorat primelor de sărbători, care au dus câștigul net spre pragurile de 1.700 lei și 130% putere de cumpărare față de reperul lunii octombrie 1990.
Cu toate acestea, puterea de cumpărare a salariului mediu mai are de recuperat 4,2% pentru a reveni la nivelul din 2008, anul de maxim al economiei românești. Explicația rezidă în ajustarea cu aproape șapte procente în termeni reali înregistrată în perioada 2009 – 2011. Exprimat în moneda unică europeană, venitul salarial mediu net a rămas în 2012 exact la același nivel ca și în 2011, respectiv 341 euro sau cam 2 euro pe oră lucrată.
Un rol important în creșterea puterii de cumpărare l-a avut stabilizarea cursului de schimb după puseul din toamnă. Semnificativ, nivelul cel mai scăzut al indicatorului sintetic pentru nivelul de trai al salariaților a atins valoarea minimă în luna septembrie, pentru a reveni ulterior la valori mai ridicate pe finalul anului.
Implicațiile legale asupra majorării pensiilor
Potrivit acelorași date comunicate oficial de Institutul Național de Statistică, venitul salarial mediu brut a crescut de la 1.980 lei la 2.134 lei ( +7,8%, ceea ce, în treacăt fie spus, reflectă faptul că nu avem ”de facto” o cotă unică de impozitare). Conform acestor date, majorarea pensiilor ar fi trebuit să fie, potrivit reglementărilor în vigoare de 3,3% inflație plus 2,1% creșterea reală a salariului mediu brut, adică 5,4%.
De ce s-a folosit sporul înregistrat de câştigul salarial mediu brut și nu de câştigul salarial mediu net, rămâne să ne explice autorii legii 263/2010. Cel mai probabil, s-a abordat problema strict contabil, din perspectiva impozitelor aplicate și nu din cea a păstrării unui raport între pensiile și salariile efectiv încasate de beneficiari.
Totuși ( subiect de reflecție), s-a grăbit trecerea prin Parlament a unei indexări de patru procente ( de la 732,80 lei la 762,10 lei punctul de pensie), conformă cu banii alocați în Legea bugetului pe 2013. Ceea ce conduce la ipoteza fezabilității discutabile a prevederilor legale adoptate și a posibilităților reale de transpunere a lor în practică.
Ce spune legea
ART. 102 din Legea 263/2010
(1) La data intrãrii în vigoare a prezentei legi, valoarea punctului de pensie este de 732,8 lei.
(2) Valoarea punctului de pensie se majoreazã anual cu 100% din rata inflaţiei, la care se adaugã 50% din creşterea realã a câştigului salarial mediu brut, realizat pe anul precedent.
(3) În situaţia în care unul dintre indicatorii prevãzuţi la alin. (2), realizaţi pe anul precedent, are valoare negativã, la stabilirea valorii punctului de pensie se utilizeazã indicatorul cu valoare pozitivã.
(4) În situaţia în care indicatorii prevãzuţi la alin. (2), realizaţi pe anul precedent, au valori negative, se pãstreazã ultima valoare a punctului de pensie.
Indicele câștigului salarial nominal arată sporul de salariu față de anul precedent (considerat 100%), în timp ce indicele câștigului salarial real arată evoluția puterii de cumpărare a banilor primiți după ajustarea cu creșterea prețurilor. Se impune, însă precizarea că statistica a transformat în echivalent salarial și alte drepturi de care au beneficiat salariații, inclusiv cele în natură.