Constrângerile bugetelor familiale în creștere au făcut ca înmatriculările de mașini noi pentru persoane în România să sufere cea mai mare scădere din UE, în septembrie 2018 față de septembrie 2017: peste 73%.
Totodată, noile rigori UE de testare a emisiilor (intrate în vigoare la 1 septembrie) i-au făcut pe producătorii din toată Europa să păstreze în stoc modelele care încă nu au fost recertificate.
În schimb, primele nouă luni înregistrează încă în România un plus de peste 31%, față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor Asociaţiei Europene a Producătorilor Auto (ACEA).
În plus, au crescut înmatriculările de mașini second hand. Doar 21% din cele aproape 350.000 de autoturisme înmatriculate în primele şapte luni ale anului au fost noi, iar restul maşini second hand, potrivit datelor Direcției Regim Permise și Înmatriculări (DRPCIV).
Înmatriculările de Dacia noi în toată Europa au scăzut cu 14,6% septembrie 2018 / septembrie 2017, până la 30.430 unități, dar sunt încă în creştere pe primele nouă luni ale anului (+13,9%, până la 405.619).
Scăderea este mai pronunţată (-22,8%) în Europa de Vest.
Constrângerile
Cea mai mare constrângere din România este scăderea capacității de plată din cauza îndatorării cumpărătorilor : volumul creditelor pentru gospodării au crescut cu aproape 7% în primele nouă luni, până la mai mult de 130,3 miliarde de lei, potrivit datelor Băncii Naționale a României (BNR).
Pe de altă parte, la 1 septembrie a devenit obligatoriu noul test privind emisiile poluante WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), introdus în legislaţia UE. Asfel că producătorii auto s-au văzut nevoiţi să oprească vânzările modelelor care ar trebui recertificate, explică Reuters.
Cifrele
Scăderea înmatriculărilor din România din septembrie este aproape dublă faţă de cea a celorlalte ţări din clasamentul ACEA şi mai mult decât triplă faţă de totalul UE (-23,5%).
Politica guvernamentală românească de stimulare a consumului a fost și cea mai agresivă, conducând la un avans al PIB pe baza acestuia de 6,9% în 2017 și de circa 4% în 2018 (5,5% potrivit estimării Guvernului).
Celelalte ţări din Europa Centrală şi de Est (ECE) au scăderi de înmatriculare sub cea europeană.
În schimb, înmatriculările de maşini noi în ţările ECE au creşterile cele mai mari în primele nouă luni, peste totalul UE (+2,5%) cu excepţia Cehiei.
Cele mai mari scăderi în UE le-au înregistrat mărcile Volskwagen (-47,8%), Fiat Chrysler (-31,4%) şi Renalut (-26,9%), dar alianţa Renault – Nissan a suferit o cădere de 43,8%.
Cei trei mari producători europeni au avut însă vânzări record în august, ale mașinilor din stocuri, livrate cu discounturi semnificative pe piaţa second hand ca maşini aproape noi.