Comisarul european pentru Transporturi, Siim Kallas, cere simplificarea și clarificarea normelor UE în domeniul transportului rutier de marfă, în special eliminarea restricțiilor pentru cabotaj, pentru a crește eficiența transportului rutier de marfă și, totodată, pentru a proteja mediul.
Comisia Europeană a dat publicității, luni, un raport privind integrarea transportului rutier european. Potrivit acestui document, zilnic, aproape un sfert din toate camioanele care circulă pe drumurile Europei sunt goale, fie că se întorc la bază, fie că se află între două transporturi.
Eliminarea restricțiilor ar diminua aceste curse fără marfă, crescând profitul companiilor și reducând poluarea.
De exemplu, costul restricțiilor rămase în ceea ce privește cabotajul (operațiuni ale firmelor de transport la nivel național în alt stat membru decât cel de care aparțin) este de aproximativ 50 de milioane de euro pe an.
„Eliminarea restricțiilor pentru cabotaj ar contribui la reducerea numărului curselor goale prin faptul că ar ajuta transportatorii rutieri de marfă să combine încărcături și să găsească utilitate și curselor de retur”, se spune într-un comunicat al Comisiei Europene.
De asemenea, s-ar optimiza gestionarea flotelor, ceea ce ar contribui la păstrarea atractivității UE ca loc de producție și de comerț.
„Normele actuale sunt păguboase pentru companiile europene, afectează toți participanții la trafic și sunt dăunătoare pentru mediu”, a declarat Siim Kallas, cerând reglementări mai simple şi mai clare pentru această industrie.
Transportul rutier european în cifre:
- Transportul rutier asigură deplasarea a aproape trei sferturi (72 %) din mărfurile transportate pe cale terestră în UE, având o cifră de afaceri anuală de 300 de miliarde de euro, reprezentând aproximativ 2 % din PIB-ul UE.
- Transportul terestru, din care face parte transportul rutier, este singurul mod de transport în care productivitatea muncii a scăzut din 2001 (-0,2 %).
- Transportul național reprezintă 67 % din transportul rutier din UE. Cu toate acestea, accesul transportatorilor de mărfuri străini la piețele naționale rămâne foarte limitat.
- Vehiculele grele de marfă circulă adesea goale: 20 % din toate camioanele din UE circulă fără încărcătură. La nivel național, acest procentaj crește până la 25 %.
- În sectorul transportului rutier există aproximativ 600 000 de companii, dintre care o mare parte sunt IMM-uri, în cadrul cărora lucrează aproximativ 3 milioane de persoane.
- Transportul rutier se va confrunta cu o penurie de conducători auto în viitorul apropiat. Conducătorii auto reprezintă o populație în curs de îmbătrânire, iar transportul rutier nu este considerat o profesie atractivă.