Ministerul Economiei și Energiei (MEEMA) nu va mai folosi criteriile unui studiu independent pentru a stabili lista preliminară a proiectelor energetice finanțabile, cu 7 miliarde de euro, prin vânzarea de certificate verzi.
Comisia Europeană așteaptă lista preliminară până la 30 noiembrie, dar studiul nu va mai fi util în aces scop, pentru că nici nici nu a început elaborarea lui. Rezultatele licitației care trebuia să decidă firma de consultanță autoare au fost contestate.
Astfel că evaluarea preliminară a proiectelor o va face MEEMA și grupul de lucru constituit în acest scop. Criteriile de apreciere ale studiului vor fi folosite ulterior – a explicat secretarul de stat Dan Dragoș Drăgan pentru cursdeguvernare.ro.
„Nu este nici o legătură între studiu și comunicarea către Comisia Europeană. Nu este vorba de un apel de proiecte. Noi vom comunica intențiile de folosire a resurselor și necesarul de finanțare al proiectelor, domeniile și argumentele. Studiul va furniza metode de apreciere a gradului de maturitate a proiectelor care vor fi incluse într-o selecție ulterioară”, a explicat Dan Dragoș Drăgan, secretarul de stat pentru afaceri europene din Ministerul Economiei și Energiei (MEEMA).
Mecanismul „10d”
Finanțarea proiectelor urmează să fie făcută prin așa numitul „mecanism 10d”, care presupune alocarea unei cantități suplimentare de certificate de emisii de CO2 pentru nouă țări, inclusiv România, despre care se consideră că au cele mai mari probleme energetice din UE.
Certificatele verzi respective vor putea fi vândute de țările beneficiare pentru a finanța anumite proiecte, conform mecanismului descris la art. 10d al Directivei 2003/87/UE a Parlamentului European și a Consiliului UE.
Directiva privește funcționarea Fondului de Modernizare care „sprijină investițiile în vederea modernizării sistemelor energetice și a îmbunătățirii eficienței energetice a anumitor state membre”.
Proiectele urmează să fie validate de Comisia Europeană, cu asistența Băncii Europene de Investiții (BEI).
Nevoile proiectele depășesc bugetul
Nu mai puțin de 396 de proiecte energetice în valoare de valoare de de 10,96 miliarde de euro erau depuse încă din ianuarie la MEEMA.
Fondul de Modernizare va funcționa după două axe de investiții energetice:
- în capacităţi de producţie regenerabile, în stocaj, în reţele (inclusiv cele de electricitate, gaze şi termoficare, eficienţă energetică), axă în care finanţarea poate ajunge până la 100% din valoarea proiectelor;
- în capacităţi de producţie pe bază de gaze naturale, cu finanțare de până la 70%.
(Citiți și: „Fonduri europene: Proiecte energetice de 11 miliarde de euro depuse la Ministerul Economiei și Energiei”)
Secretarul de stat Dan Dragoș Drăgan estimează la circa 7 miliarde de euro valoarea alocării totale de certificate de emisii pentru România, prin a căror vânzare urmează să se finanțeze proiectele românești.
Regulamentul UE nr.1001/2020 de stabilire a normelor detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/UE este în vigoare din 10 iulie. Anunțul prin care MEEMA a solicitat un „Studiu privind privind privind implementarea mecanismelor de finanțare prevăzute de Directiva EU-ETS revizuită” a fost lansat în 4 august.
O procedură inutilă?
Deși cel puțin aparent a fost forțată de criza de timp, schimbarea de abordare a ministerului nu ar fi irațională, ci chiar binevenită, potrivit unor experți consultați de cursdeguvernare.ro.
Ministerul nici nu ar avea nevoie de un consultant ca să-și justifice alegerile și să-și stabilească niște criterii de selecție. Criteriile și le-ar fi putut stabili „in house”, pe baza experienței altor țări și cu asistența noii direcții generale a Comisiei Europene, DG Reform, dedicate sprijinului pentru reforme structurale în țările membre.
Țările din UE care doresc asistență de la DF Reform, prin Programul de sprijin pentru reforme structurale (PSRS) trimit o cerere Comisiei, prin intermediul autorității de coordonare pentru PSRS. Cererea ar trebui înaintată până la data de 31 octombrie a fiecărui an, se spune într-o prezentare a programului.