Cumpărarea cartelelor pre-pay cu buletinul și colaborarea cu Google sunt două dintre cele 14 măsuri cuprinse în raportul – plan de acțiune pentru reformarea serviciului de urgență 112 în vederea localizării imediate și cât mai precise a apelurilor, precum și pentru o mai bună pregătire a dispecerilor.
Măsurile au fost prezentate miercuri seara de secretarul de stat Raed Arafat, după ce acesta i-a prezentat raportul premierului Viorica Dăncilă.
Aproape toate aceste măsuri existau în planurile deja elaborate de STS.
Principalele măsuri
- Îmbunătățirea cadrului legislativ – cumpărarea cartelelor pre-pay doar cu buletinul
Principala noutate este introducerea obligativității cumpărării cartelelor pre-pay cu actul de identitate.
„Referitor la aspectul cu cartelele pre-pay. Am prezentat o analiză pe primele șase luni ale anului: din totalul de apeluri neurgente la 112, 52% au fost abuzive, iar 81% din aceste apeluri false au fost făcute de pe cartele pre-pay”, a explicat Raed Arafat, pentru a justifica necesitatea obligativitatea înregistrării datelor d eidentitate în momentul achiziționării unei astfel de cartele.
În anii trecuți au mai existat asemenea propuneri din partea unor autorități, însă mai multe ONG-uri și chiar politicieni au respins o asemenea măsură.
„Proiectul de lege propus de noi arată că numai atunci când se apelează la 112 operatorul telecom va transmite datele cumpărătorului de cartele pre-pay„, a mai declarat miercuri seara Raed Arafat.
- Încheierea unui protocol de colaborare cu Google
Protocolul vizează implementarea sistemului AMR (Advanced Mobile Location), care va costa aproximativ 600.000 de euro fără TVA.
De asemenea, va fi instituit un mecanism de verificare periodică a sistemului AML, pentru a vedea dacă sistemul funcționează la parametrii doriți.
- Reconfigurarea infrastructurii serviciului de urgență 112
Aceasta se va face de către operatorii de telefonie mobilă împreună cu STS.
Se va reconfigura infrastructura proprie (actualizări software) pentru a se facilita transmiterea informaţiilor de localizare la nivel național, atât prin conexiuni de date, cât şi prin data SMS/mesaje standardizate.
De asemenea, se va stabili un set de indicatori, calitativi și cantitativi, de evaluare a acurateței și a gradului de încredere a informației de localizare, care să fie urmăriți și analizați la nivelul CNC al SNUAU și care să permită identificarea și evaluarea unor astfel de cazuri precum și luarea măsurilor adecvate.
- Centre integrate și perfecționarea lucrătorilor care preiau apelurile la 112
Va continua implementarea conceptelor de dispecerate integrate și formare continuă a dispecerilor prin adaptarea spațiilor existente astfel încât toate agențiile specializate să se afle în același spațiu.
Constituirea și încadrarea a două centre de formare (București și Mureș), în care se vor asigura cursurile pentru formarea formatorilor și a dispecerilor.
Extinderea dispeceratelor integrate la nivel regional, prin relocarea dispeceratelor județene în 20 dispecerate regionale, amplasate în construcții noi, conectate si dotate corespunzător pe linia comunicațiilor și tehnologia informației, eventual edificate prin proiecte cu finanțare externă, din exercițiul bugetar european 2021 – 2027.
Pregătirea/formarea continuă a dispecerilor pentru integrarea agențiilor specializate de intervenție, concomitent cu adaptarea curriculum-ului de formare și implementarea formării dispecerilor în concept integrat.