La obiect

Statul a accelerat împrumuturile în mai și iunie ca să recupereze sumele pierdute la începutul anului din cauza ”ordonanței lăcomiei”

Statul a împrumutat în prima jumătate a acestui an echivalentul a peste 38,8 miliarde de lei, peste jumătate din necesar, reiese din calculele cursdeguvernare.ro pe… Mai mult

01.07.2019

Chestiunea

Aportul județelor și regiunilor la PIB: decalaje severe între cele ”2-3 Românii”

Regiunea Bucuresti-Ilfov a contribuit anul trecut cu 26,6% din PIB-ul la nivel naţional, potrivit datelor publicate de CNSP în Proiecţia principalilor indicatori în profil teritorial.… Mai mult

01.07.2019

Interviu

Învățăturile celor două femei care construiesc un spital de stat, către cei care se luptă cu statul ca să construiască orice lucru bun

Textul de mai jos e o sumă de mici fragmente din interviu apărut în numărul 98 al publicației exclusiv print CRONICILE Curs de Guvernare, la… Mai mult

30.06.2019

Evenimentul

G20 – Întâlnirile cruciale: Cei mai puternici lideri conduc fronturile războiului comercial. Tranșeele marilor bănci centrale

Riscurile războiului comercial dintre marile puteri economice ale lumii impun nota dominantă a summit-ului șefilor celor mai puternice 20 de țări ale lumii, care a… Mai mult

28.06.2019

Cronicile

Bugetul 2017 – Opinia detaliată a Consiliului fiscal: Deviază deliberat și substanțial de la regulile fiscale; extrem de optimist privind scenariul macro; vor urma, cel mai probabil, corecții de parcurs

de Victor Bratu 3.2.2017

Consiliul fiscal a dat publicității, vineri, opinia cu privire la Legea bugetului de stat, Legea bugetului de asigurări sociale de stat pentru anul 2017 și la Strategia Fiscal–Bugetară 2017-2019, semnalând ”o probabilitate ridicată de apariție a unui gap negativ de venituri la nivelul anului 2017, având drept sursă caracterul extrem de optimist al scenariului macroeconomic ce fundamentează proiecția bugetară”.

În document, Consiliul fiscal precizează că își menține obicțiile formulate în opinia preliminară emisă pe data de 27 ianuarie în care a sesizat o subestimare a cheltuielilor și o supradimensionare a veniturilor bugetare.

Concluzii după o analiză care a durat 8 zile

Concluziile finale ale Consiliului fiscal după analiza proiectului de buget sunt:

  • Proiectul de buget pe anul 2017, la fel ca și cel al anului anterior, deviază în mod deliberat și substanțial de la regulile fiscale instituite atât de legislația națională, cât și de tratatele europene semnate de România.
  • Consiliul fiscal își menține obiecțiile cu privire la abordarea conform căreia plasarea persistentă a deficitului bugetar în vecinătatea imediată a nivelului de referință de 3% din PIB este benignă, considerând că aceasta este susceptibilă să conducă la vulnerabilizarea poziției finanțelor publice și să complice substanțial gestionarea acestora în eventualitatea manifestării unor șocuri adverse, păstrând politica fiscală în capcana unei conduite prociclice.
  • Evaluările Consiliului fiscal indică o probabilitate ridicată de apariție a unui gap negativ de venituri la nivelul anului 2017, având drept sursă caracterul extrem de optimist al scenariului macroeconomic ce fundamentează proiecția bugetară.
  • Mai mult, Consiliul fiscal identifică o subdimensionare potențială  semnificativă a unor agregate bugetare cu caracter nediscreționar și, în concluzie, apreciază drept probabilă necesitatea adoptării unor măsuri corective de natura veniturilor ori a cheltuielilor în vederea evitării depășirii pragului de 3% din PIB pe parcursul execuției bugetare în anul 2017.
  • Derapajul bugetar consemnat începând cu 2016 și care se prefigurează a continua și în anii următori este generat de un mix de reduceri agresive de taxe, în special pe consum, combinate cu creșteri ample de cheltuieli bugetare, în special a celor de natură socială. Estimările indică faptul că România are probabil, începând cu anul 2016, de departe cele mai mici venituri fiscale (inclusiv contribuții de asigurări sociale) din UE (alături de Irlanda), ceea ce va complica foarte mult construcția bugetară pe termen mediu.

Distanța care separă România de media veniturilor fiscale în UE28 este de circa 14 pp.din PIB.

Recomandările Consiliului

În aceste condiții, Consiliul fiscal recomandă Guvernului accelerarea măsurilor de reformă structurală cu impact asupra ratei de colectare a veniturilor bugetare și asupra eficienței cheltuirii banilor publici. În acest sens, Consiliul fiscal consideră că urgentarea implementării programului cu Banca Mondială semnat în 2013 de către România cu privire la modernizarea sistemului de administrare a veniturilor bugetare trebuie să fie o prioritate imediată.

De asemenea, operaționalizarea rapidă a procesului de prioritizare a investițiilor publice și o reformă reală a administrației publice, menită să așeze pe bază de management al performanței funcționarea statului pe diverse paliere ar putea genera câștiguri însemnate de eficiență la nivelul cheltuielilor bugetare.

Despre Strategia Fiscal-Bugetară 2017-2019

Legat de Strategia Fiscal-Bugetară 2017-2019, Consiliul remarcă faptul că atenția autorităților apare din nou drept exclusiv concentrată pe anul curent, neacordând aceeași atenție proiecțiilor bugetare pe termen mediu.

Strategia curentă indică un deficit structural cvasi-stabil în anul 2018 (creștere de la 2,91% la 2,97% din PIB), urmat de o reducere cu doar 0,3 pp. în 2019. Astfel, chiar acceptând evaluările extrem de favorabile ale CNP în ceea ce privește dinamica PIB potențial (Consiliul fiscal și-a exprimat scepticismul în legătură cu acestea în preambulul opiniei), la finele orizontului acoperit de Strategie ar rămâne o deviație de 1,7pp. comparativ cu nivelul de 1% al unui deficit structural compatibil cu obiectivul pe termen mediu consistent cu echilibrul bugetar din perspectiva LRFB.

Date fiind diferențe considerabile între traiectoriile de PIB potențial prognozate de CNP și Comisia Europeană, înregistrarea unei deviații superioare la finele perioadei de prognoză comparativ cu obiectivul pe termen mediu apare drept probabilă.

Consiliul fiscal consideră că, date fiind rezervele exprimate față de caracterul optimist al scenariului macroeconomic pentru anul 2017 și pe termen mediu, cu impact asupra traiectoriilor veniturilor bugetare, la care se adaugă aparenta subdimensionare a cheltuielilor bugetului pe 2017, indică o balanță a riscurilor înclinată preponderent în direcția înregistrării unor deficite mai ridicate decât cele preconizate de Strategia Fiscal-Bugetară în ipoteza unor politici fiscal-bugetare nemodificate.

(Descărcați AICI opinia Consiliului fiscal)

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 3.2.2017

Lăsați un comentariu


Stiri

PSD se preface că va tăia pensiile speciale: proiectul de plafonare va fi trimis în Parlament

Vladimir Ionescu

Ministrul Finanțelor Publice, Eugen Teodorovici, a prezentat luni în CEx PSD propunerea de rectificare bugetară care urmează să fie operată și ”câteva măsuri” fiscale pe… Mai mult

Stiri

Control la Spitalul Județean de Urgență Arad – perfuzoare de unică folosință utilizate mai multe zile

Vladimir Ionescu

Consiliul Judeţean (CJ) Arad a declanșat o anchetă la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Arad, după ce pacienţii internaţi la Secţia Medicină Internă au reclamat… Mai mult

Stiri

Decizii CEx PSD: candidat propriu la prezidențiale, congres de validare pe 3 august. Și remaniera mică – Interne și Externe

Razvan Diaconu

Comitetul Executiv al PSD a decis luni ca partidul să susțină propriul candidat la alegerile prezidențiale din 10 noiembrie. PSD va încerca să negocieze cu… Mai mult

Stiri

Ramona Mănescu – propusă de ALDE și susținută de PSD ca ministru de Externe

Victor Bratu

CEx PSD a validat luni propunerea ca Ramona Mănescu să fie ministru al Afacerilor Externe. Propunerea este susținută de ALDE, care a acceptat schimbarea lui… Mai mult

Stiri

Marile dezechilibre la 5 luni: Deficitul de cont curent – creștere de aproape 33% / Investițiile străine – scădere cu peste 10%

Adrian N Ionescu

Contul curent al balanţei de plăţi a crescut cu 32,6%, până la mai mult de 3,4 miliarde de euro, în primele cinci luni din 2019,… Mai mult

Stiri

China, cea mai redusă creștere de după 1992 – 6,2%, în T2. Guvernul pregătește măsuri de stimulare

Iulian Soare

Economia chineză a înregistrat în cel de-al doilea trimestru al anului o creştere de 6,2% faţă de perioada similară a anului precedent, acesta fiind cel… Mai mult

Stiri

PNL a desemnat conduceri interimare la organizațiile de sector din București

Razvan Diaconu

Președintele interimar al PNL București, Violeta Alexandru (foto), a anunțat, luni, decizia Biroului Executiv cu privire la președinții organizațiilor din sectoare. Propunerile au fost făcute… Mai mult