sâmbătă

20 aprilie, 2024

12 decembrie, 2014

Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului fiscal

Din cauză că nu a primit setul complet de documente necesar elaborării unei opinii avizate, iar documentele pe care le-a primit au fost trimise, din nou, cu întârziere, Consiliul fiscal a formulat vineri o simplă “analiză preliminară” a proiectului bugetului de stat şi a proiectului bugetului asigurărilor sociale pe 2015.

Consiliul fiscal a anunţat că “ își rezervă dreptul de a reveni ulterior (în cursul săptamânii viitoare, până la discutarea și aprobarea bugetului în cadrul Parlamentului) cu o completare a opiniei solicitate de MFP, potrivit Legii nr. 69/2010, pe măsură ce va primi documentația completă precum și clarificările cerute și după o analiză riguroasă a coordonatelor propuse ale politicii fiscal-bugetare aferente proiectului de buget pentru anul 2015 și Strategiei fiscal-bugetare 2015-2017.”

Observaţiile Consiliului fiscal

Potrivit răspunsului transmis vineri guvernului, Consiliul fiscal a exprimat rezerve cu privire la nivelul prognozat al încasărilor şi consideră că o serie de cheltuieli au fost subevaluate.


În cele ce urmează, cele mai semnificative pasaje cu referire la bugetul 2015 din opinia formulată de Consiliu, cu menţiunea că sublinierile aparţin redacţiei.

La o analiză preliminară a agregatelor bugetare cuprinse în proiectul de buget pe baza datelor disponibile la acest moment, Consiliul fiscal își manifestă unele rezerve cu privire la nivelul prognozat al încasărilor aferente categoriilor „impozit pe venit”, „contribuții sociale”, „impozit pe profit”, „impozite și taxe pe proprietate” care sunt prognozate a avansa mai rapid decât ar fi justificat de dinamica proiectată a bazelor macroeconomice relevante și de măsurile de politică fiscală adoptate.

De asemenea, pe partea de cheltuieli, o serie de categorii – „cheltuieli de personal”, „cheltuieli cu bunuri și servicii”, „asistență socială”- par a fi ușor subevaluate având în vedere măsurile adoptate, precum și execuția bugetară aferentă anului 2014.

Ajustarea deficitului bugetar în 2015 față de execuția previzionată a anului 2014 pare a se realiza în mare parte prin reducerea cheltuielilor cu bunurile și serviciile (cu 0,6 pp din PIB), informațiile disponibile în acest moment neindicând modalitatea concretă prin care aceasta se va realiza. În plus, creșterea prognozată a cheltuielilor de investiții se bazează în cea mai mare parte pe o creștere proiectată spectaculoasă (aproape dublare față de execuția bugetară din 2014) a absorbției fondurilor europene, care, deși dezirabilă, pare foarte puțin probabil a se realiza, în timp ce cheltuielile de capital finanțate din surse proprii sunt proiectate a crește față de nivelul foarte scăzut înregistrat în 2014 (ele scad semnificativ însă ca procent din PIB față de perioada 2010-2013).


În aceste condiții, cheltuielile de investiții și-ar putea continua în execuție trendul descendent și prin urmare, în opinia Consiliului fiscal, o prioritizare a acestora este absolut obligatorie în vederea eficientizării lor și maximizării efectului de multiplicare în economie.

Consiliul fiscal își rezervă dreptul de a reveni ulterior (în cursul săptamânii viitoare, până la discutarea și aprobarea bugetului în cadrul Parlamentului) cu o completare a opiniei solicitate de MFP, potrivit Legii nr. 69/2010, pe măsură ce va primi documentația completă precum și clarificările cerute și după o analiză riguroasă a coordonatelor propuse ale politicii fiscal-bugetare aferente proiectului de buget pentru anul 2015 și Strategiei fiscal-bugetare 2015-2017.

Relaţia guvernului cu Consiliul fiscal

Consiliul fiscal a primit documentaţia (incompletă, deoarece Consiliul fiscal trebuia să primească şi Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2015-2017) pe data de 11 decembrie, în condiţiile în care guvernul a anunţat că va aproba proiectele de buget pe 2015 într-o şedinţă extraordinară pe data de 12 decembrie.

Întârzierea cu care guvernul a trimis documentele spre analiză a pus Consiliul fiscal în imposibilitatea de a redacta o opinie completă.

Suplimentar, nici clarificările suplimentare solicitate în cursul zilei de 11 decembrie cu privire la fundamentarea prognozei unor agregate bugetare și la documentele transmise nu au parvenit Consiliului fiscal până la momentul redactării opiniei.

Potrivit articolului 40, alin. (4) din Legea Responsabilităţii Fiscal Bugetare, Guvernul și Parlamentul au obligația de a analiza opiniile şi recomandările Consiliului fiscal la elaborarea strategiei fiscal-bugetare, a legilor bugetare anuale, precum şi la elaborarea altor măsuri determinate de aplicarea prezentei legi şi, respectiv, la însuşirea/aprobarea acestora.

Descărcaţi AICI analiza preliminară a Consiliului fiscal

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: