marți

6 decembrie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

21 iulie, 2014

Preşedintele Vladimir Putin şi oligarhul Arkadi Rottenberg

Cei mai bogaţi oameni de afaceri ai Rusiei sunt “furioşi” şi extrem de îngrijoraţi că politicile lui Vladimir Putin faţă de Ucraina vor duce la sancţiuni care vor afecta economia şi, implicit, propriile afaceri, dar sunt prea temători să exprime asta public şi într-un mod deschis, susţin analişti citaţi de Bloomberg.

Dacă Putin nu pune capăt războiului din Ucraina, şi în contextul prăbuşirii avionului malaezian, atunci el riscă să devină un paria internaţional, la fel ca liderul Belarusului, Alexandr Lukaşenko, susţine un oligarh rus, care a refuzat să-şi dezvăluie identitatea. Ceea ce se întâmplă este rău pentru Rusia şi rău pentru business, crede omul de afaceri.

“Elita economică şi de business a Rusiei este îngrozită”, susţine Igor Bunin, preşedintele Centrului pentru Tehnologie Politică din Moscova, citat de Bloomberg. Însă nimeni nu vrea să spună asta deschis, pentru că dacă dau “orice semn de rebeliune, vor fi îngenunchiaţi”.


Doborârea avionului în care şi-au pierdut viaţa 298 de oameni a dus la ameninţarea cu noi sancţiuni, mai dure, impuse Rusiei de către SUA şi UE. Secretarul de stat american, John Kerry, a spus că există dovezi palpabile care sugerează că Rusia a furnizat rachetele folosite în doborârea de către rebeli a avionului malaezian. Iar secretarul britanic al Apărării l-a acuzat pe Vladimir Putin de “sponsorizarea terorismului”.

Miniştrii de Externe ai statelor UE urmează să se reunească marţi pentru a discuta eventuale noi sancţiuni împotiva Moscovei, în condiţiile în care Marea Britanie şi Olanda insistă ca ele să fie luate.

Oligarhi din cercul apropiat preşedintelui Putin au fst deja vizaţi de unele dintre măsurile luate, inclusiv miliardarii Ghenadi Timcenko, Arkadi Rotenberg şi Igor Sechin, preşedintele Rosneft.

“Rusia riscă să devină un paria, dacă nu se comportă aşa cum se aşteaptă de la ea”, a spus ministrul britanic de Externe, Philip Hammond.


Sancţiunile asupra sectoarelor economice ar putea fi luate, cel puţin de către SUA, în septembrie, însă în această săptămână ar putea fi impuse noi măsuri de către Washington. Însă odată cu finalizarea anchetării tragediei aviatice, nu ar mai exista niciun motiv de amânare a acestora.

“Ameninţarea cu sancţiuni împotriva unor sectoare economice este acum foarte reaă şi mediul de afaceri chiar are motive să se teamă. Dacă acestea vor fi impuse împotriva sectorului financiar, atunci economia rusă se va prăbuşi în cel mult şase luni”, a spus pentru Bloomberg Mihail Kasianov, fostul premier rus din timpul primului mandat al lui Vladimir Putin.

La rândul său, Andrei Kostin, preşedintele băncii de stat ruse VTB Group, a spus săptămâna trecută că sancţiunile existente deja ar putea arunca în recesiune Rusia şi ar putea-o izola pe piaţa globală.

Cei din cercul apropiat preşedintelui rus, mare parte dintre ei provenind din serviciile de informaţii ruse, “resping total orice posibilitate ca Rusia să fie responsabilă pentru doborârea avionului şi arată cu degetul spre americani”, spune Olga Kriştanovskaia, sociolog care studiază elita rusă la Academia de Ştiinţe din Moscova, citată de Bloomberg.

Însă toate aceste discuţii despre război şi izolarea Moscovei determină elita de business a Rusiei “să trăiască într-o stare de teamă” şi să îşi scoată banii din ţară, spune sociologul rus.

Alexander Lebedev, oligarhul rus care deţine publicaţiile britanice The Independent şi Evening Standard, susţine că este pesimist şi nu crede că Rusia îşi va mai îmbunătăţi vreodată relaţiile cu SUA şi aliaţii europeni.

“Ne-am întors în anii ’80, în plin Război Rece”, afirmă fostul spion rus în Londra.  “În anii ’80 însă, cele două părţi se aflau doar în tensiune. Acum avem un război, este chiar mai rău”, a afirmat acesta.

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Portul Constanța are a doua cea mai mare creștere a cantității de mărfuri transferate în 2021, plus 26% față de anul pandemiei 2020, după cea a portului belgian

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: