luni

22 aprilie, 2024

12 noiembrie, 2014

Biroul Electoral Central îşi menţine poziţia transmisă şi fostului ministru de Externe Titus Corlăţean prin care preciza că este posibilă înfiinţarea de secţii de votare suplimentare în diaspora, prin ordin de ministru.

Precizările BEC au fost comunicate marţi seara, ca răspuns al unei adrese înaintată de Teodor Meleşcanu, prin care noul şef al diplomaţiei cerea lămuriri în privinţa modului în care s-ar putea suplimenta secţiile de vot pentru diaspora la turul II al alegerilor prezidenţiale.

BEC menţionează, în comunicatul remis marţi seară, că în urma întâlnirii oficialilor Biroului cu reprezentanţii Ministerului Afacerilor Externe a fost înaintată o adresă, care a fost analizată şi supusă votului şi deciziei.


“La adresa anterioară a Ministerului Afacerilor Externe (…) transmisă Biroului Electoral Central prin intermediul Biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate şi având acelaşi obiect, respectiv solicitarea de a se preciza dacă Hotărârea nr 4H/2014 «permite emiterea, în condiţii de legalitate, a unui ordin de completare a listei secţiilor de votare din străinătate», Biroul Electoral Central a răspuns în mod direct Ministerului Afacerilor Externe prin adresa nr. 1391/C/7.11.2014 şi îşi menţine punctul de vedere exprimat prin această adresă”, se arată în comunicatul BEC.

În răspunsul citat de BEC, adresat MAE fostului ministru în data de 7 noiembrie, se precizează că în urma discuţiei cu Titus Corlăţean au fost adoptate decizii şi hotărâri care să clarifice normele legale în privinţa posibilităţii înfiinţării de secţii de votare suplimentare în diaspora.

BEC mai precizează: “Comunicatele emise de Biroul Electoral Central reprezintă poziţia oficială a acestuia şi un mijloc de a aduce la cunoştinţă publică hotărârile şi deciziile adoptate de acest organism colegial, în limitele atribuţiilor sale legal”.

Opiniile BEC transmise MAE din 7 noiembrie

MAE a menţionat mai multe puncte, primul dintre acestea referindu-se la “posibilitatea ca membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare care nu se prezintă în ziua votului să poată fi înlocuiţi cu persoanele propuse de MAE”.


Răspunsul BEC face referire, potrvit comunicatului de marţi seară, la faptul că Biroul şi-a menţinut punctul de vedere exprimat anterior, respectiv că în cazul în care numărul maxim de membri din secţiile de votare din străinătate nu este întrunit acesta poate fi completat din lista întocmită de MAE.

Altă propunere a MAE a fost ca în tabelul pe care sunt înscrişi alegătorii care votează, adică lista suplimentară, să fie înscrise doar datele privind nume şi prenume, CNP şi localitatea de domiciliu.

Acest lucru ar fi însemnat să nu fie completate datele din secţiunile privind “tipul, seria şi numărului actului de identitate” sau “semnătura”, acestea fiind celelalte rubrici din tabelul stabilit în anexa la HG 709/2014. În acest caz BEC a menţionat că solicitarea excedează atribuţiile BEC, iar schimbarea modelului listei de votare se poate face doar printr-un act normativ “cu cel puţin aceeaşi forţă juridică”, adică printr-o hotărâre de guvern cum este cea care stabileşte actuala formă a tabelului.

MAE a mai întrebat BEC dacă există posibilitatea legală “ca unele secţii de votare să îşi desfăşoare activitatea la al doilea tur de scrutin la alte adrese, fără schimbarea numărului secţiei de votare şi a celorlalte elemente constitutive”.

În acest caz, BEC a precizat că, potrivit legii, organizarea şi numerotarea secţiilor din străinătate reprezintă o atribuţie exclusivă a Ministerului Afacerilor Externe.

Ministrul de Externe, Teodor Meleşcanu, a declarat, marţi, că a cerut BEC “un temei legal” pentru înfiiinţarea de noi secţii de vot în diaspora şi permisiunea de a schimba adresa unor secţii, apreciind că “o bună organizare” ar putea duce la un număr de 350.000 de votanţi în turul II.

“Am cerut (BEC – n.r.) să ni se dea fără echivoc temeiul legal pentru înfiinţarea de noi secţii de votare în străinătate, precum şi procedurile aferente şi termenele legale de înfiinţare şi constituire sau contestare a birourilor electorale”, a precizat, la Realitatea TV, Teodor Meleşcanu.

Noul ministru a spus că a mai propus BEC “adoptarea unor măsuri relativ simple, care au însă ca obiectiv să faciliteze foarte mult derularea procesului electoral”, una fiind permisiunea înlocuirea reprezentanţilor partidelor politice care nu se prezintă în ziua alegerilor în comisia de votare.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Daca in lege scrie ca NU SE POT FACE MODIFICARI LEGISLATIVE intre cele doua tururi de scrutin si ca votul in turul 2 se efectueaza in aceleasi sectii de votare, atunci cum recomanda BEC infiintarea de noi sectii de votare? Eu cred ca dupa alegeri se impune o analiza serioasa si sanctionarea drastica a celor care se constata ca sunt vinovati de situatia penibila care s-a creat. De fapt se mentine o situatie ambigua si cu numarul de votanti, nu se precizeaza clar care este populatia Romaniei, cati sunt copii si adolescenti fara drept de vot, cati sunt cetateni cu drept de vot, cati au domiciliul permanent in Romania si cati in strainatate etc. Cine ar trebui sa faca ordine in sectorul asta? Chiar asa a ajuns tara asta sa fie condusa numai de incompetenti? Si culmea, nu auzim decat vaicareli, nimeni nu rezolva nimic. Ce-i asa de greu in a stabili raspunderea fiecarei institutii a statului? Toti cei vinovati trebuie destituiti imediat, sanctionati pecuniar si eventual penal si anuntati public, fiecare ce vina are si ce sanctiuni a primit, sa nu mai poata lucra niciodata in sectorul de stat.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Daca in lege scrie ca NU SE POT FACE MODIFICARI LEGISLATIVE intre cele doua tururi de scrutin si ca votul in turul 2 se efectueaza in aceleasi sectii de votare, atunci cum recomanda BEC infiintarea de noi sectii de votare? Eu cred ca dupa alegeri se impune o analiza serioasa si sanctionarea drastica a celor care se constata ca sunt vinovati de situatia penibila care s-a creat. De fapt se mentine o situatie ambigua si cu numarul de votanti, nu se precizeaza clar care este populatia Romaniei, cati sunt copii si adolescenti fara drept de vot, cati sunt cetateni cu drept de vot, cati au domiciliul permanent in Romania si cati in strainatate etc. Cine ar trebui sa faca ordine in sectorul asta? Chiar asa a ajuns tara asta sa fie condusa numai de incompetenti? Si culmea, nu auzim decat vaicareli, nimeni nu rezolva nimic. Ce-i asa de greu in a stabili raspunderea fiecarei institutii a statului? Toti cei vinovati trebuie destituiti imediat, sanctionati pecuniar si eventual penal si anuntati public, fiecare ce vina are si ce sanctiuni a primit, sa nu mai poata lucra niciodata in sectorul de stat.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: