Bacalaureatul diferențiat, un subiect foarte dezbătut în ultimii ani, ar putea fi introdus în curând, prin noua Lege a Educației, pe care Ecaterina Andronescu a decis să o elaboreze în acest al patrulea mandat.
Absolvenții de liceu trebuie să poată opta între bacalaureatul clasic, cel care permite accesul la studii universitare, și un bacalaureat profesional, prin care sunt finalizate studiile profesionale și se poate merge mai departe în sistemul dual, a explicat marți ministrul Educației.
Declarația Ecaterinei Andronescu referitoare la un viitor bacalaureat diferențiat:
Eu cred că la ieşirea din liceu ar trebui să rămână opţiunea absolventului de liceu să susţină un bacalaureat naţional, care să îi permită accesul într-o universitate, şi o altă rută, cu un bacalaureat tehnologic sau profesional, care să nu-i permită accesul în universitate, subliniez acest lucru, dar care să-i permită un acces la nivelul următor într-o formă de pregătire profesională duală.
În opinia sa, ar trebui să existe colegii tehnologice după modelul francez, unde absolvenții de liceu să se pregătească pentru piața muncii, în programe de tip dual la care contribuie și companiile.
Aceasta este veriga lipsă din sistemul de educație actual, a explicat ministrul Andronescu, fără a oferi detalii, de exemplu, despre condițiile pe care ar trebui să le îndeplinească o persoană cu bacalaureat pe filieră profesională care va dori ulterior să urmeze o facultate.
Ministrul Andronescu: Întreg învățământul profesional trebuie să devină dual
Ecaterina Andronescu, aflată la al patrulea mandat la Educație, este cea care în 2009 desființa școlile profesionale, considerând că trebuie să rămână doar licee tehnologice, pentru că la vremea respectivă era foarte facilă intrarea la o facultate. În 2009 a fost atins recordul istoric de studenți înmatriculați – aproape 910.000.
Acum, la 11 ani distanță, Ecaterina Andronescu a devenit o susținătoare a învățământului profesional, în sistem dual:
Din punctul meu de vedere, este un obiectiv personal, dar cred că în egală măsură este un obiectiv pentru societate: Toată şcoala profesională trebuie să devină duală.
De aceea, am cerut sprijinul mediului de business, mediului economic, de care avem nevoie pentru activitatea de practică.
Liceul tehnologic trebuie să-l restructurăm şi să-l gândim ca un liceu care profesionalizează, un liceu dual, cu două posibilităţi de ieşire.
Ideea bacalaureatului diferențiat a apărut după 2011, când au fost introduse în sălile de examen camerele de supraveghere și în primii doi ani după aplicarea măsurii s-au înregistrat cele mai scăzute rate de promovare:
- 2011 – 45,73%
- 2012 – 44,41%
Ideea acestui bacalaureat diferențiat a fost avansată și de către fostul ministru al Educației Mircea Dumitru, rectorul Universității București, care considera că eșecul de la bacalaureat aparține sistemului, nu elevilor.
„Lucrăm de foarte mult timp la ideea aceasta de a lărgi puţin orizontul filierelor şcolare pe care le avem. Oamenii insistă foarte mult asupra filierei teoretice care, în mod inevitabil, te duce la sfârşitul clasei a XII-a în faţa examenului de bacalaureat.
Avem zeci de mii de elevi care nu reuşesc să termine cu diploma de bacalaureat şi, în acelaşi timp, nu au nicio meserie formată.
Acesta este un eşec al şcolii, nu al elevilor. Din păcate, elevii sunt cei care suferă acest eşec al sistemului.
Nu este nimic ruşinos în faptul că poţi să fii un foarte bun electrician, un foarte bun tehnician, un foarte bun chimist de laborator, un foarte bun zidar. Există elite şi la acest nivel. Bacalaureatul ar trebui să fie diferenţiat”.
Și el gândea acest bacalaureat combinat obligatoriu cu învățământul profesional în sistemul dual, iar în acel moment, mai multe ministere lucrau la elaborarea pachetului legislativ pentru definirea acestuia:
„(Lucrăm – n. red.) în coordonare cu alte ministere importante, de pildă cu Ministerul Muncii, cu Ministerul Fondurilor Europene, cu Ministerul Economiei. Să avem un pachet legislativ care să definească foarte clar ce înseamnă acest învăţământ dual, care sunt avantajele pe care le vor avea angajatorii, care sunt mizele şi care este finalitatea învăţământului pentru elevi”.