După accidentul feroviar de la Fetești, în care a fost implicat un tren de marfă ce avea sistemul de frânare defect și era condus de un mecanic ce consumase alcool, ministrul Transporturilor a decis declanșarea unor controale la operatorii de transport feroviar, pentru a verifica respectarea normelor de siguranță. De asemenea, ministrul Cătălin Drulă (foto) anunță că la rectificarea bugetară din această vară va solicita ca domeniul feroviar să fie considerat prioritatea absolută.
Un accident feroviar s-a produs, miercuri noapte, în Staţia CFR Feteşti, fiind implicate locomotiva unui tren de marfă și o garnitură staţionată, ambele ale unor operatori privați. Mecanicul trenului de marfă avea o alcoolemie de 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat, conform poliției. De asemenea, sistemul de frânare automată a trenului nu era funcțional, conform ministrului Transporturilor.
Deciziile anunțate de Cătălin Drulă pe Facebook, joi, după încheierea ședinței de urgență ce a avut loc la Ministerul Transporturilor:
1) Va fi verificat modul în care aceștia respectă normelor de siguranță. 1) Operatorul privat al cărui tren a provocat accidentul de noaptea trecută, de la Fetești, nu va mai putea efectua operațiuni de transport feroviar ca urmare a restricționării certificatului de siguranță.
2) Autoritatea pentru Siguranță Feroviară va declanșa controale la operatorii de transport feroviar de marfă și de călători, în care va verifica respectarea normelor de siguranță.
3) La nivelul ministerului va fi elaborat un nou act normativ, care va înăspri sancțiunile pentru încălcarea normelor de siguranță atât pentru operatori, cât și pentru personalul acestora.
4) Mâine, vineri, am convocat la minister reprezentanții tuturor operatorilor de transport feroviar de marfă și călători licențiați.
Deciziile vin după al treilea incident feroviar care implică trenuri de marfă în România din ultima perioadă. Aceste incidente – soldate din fericire fără victime omenești – provoacă un disconfort uriaș pasagerilor și pagube însemnate la infrastructură.
În urma accidentului de noaptea trecută, de la Fetești, vor fi înregistrate întârzieri pe ruta București – Constanța până la efectuarea reparațiilor. Circulația nu va fi însă blocată.
Operațiunea este de amploare: 16 vagoane și o locomotivă răsturnate sau deraiate, dar toate echipele CFR SA sunt în teren deja pentru a scurta la maximum perioada de deranj asupra traficului.
Pe alt front, bătălia pe care o duc este cea de finanțare a sistemului feroviar, care are nevoie de capitalizare masivă după ani de subfinanțare și pierderile cauzate de pandemie.
Pe partea de investiții din fonduri europene stăm excelent la minister:
- 3,1 mld lei la zi (cu +22% mai mult ca anul trecut la 31 iulie și aproape dublu față de aceeași perioadă din 2019).
- Așa cum arată prognoza, ne vom atinge până la sfârșitul anului ținta propusă de 8 mld lei.
Dar capitalizarea sistemului feroviar se face cu fonduri de la bugetul de stat. Și aici, cu pierderile acumulate din anii trecuți + efectul pandemiei, e nevoie de alocarea de sume suplimentare semnificative, așa cum am justificat în cererea de rectificare a bugetului către Ministerul Finanțelor.
La rectificarea bugetară, feroviarul trebuie să fie prioritatea absolută.