La obiect

Document / Ministerul Finanțelor – strategie de administrare a datoriei publice guvernamentale. Guvernul va orienta împrumuturile spre moneda națională

Ministrul Finanțelor Publice, Eugen Teodorovici, va informa luni guvernul în legătură cu strategia de administrare a datoriei publice guvernamentale în perioada 2019-2021, document din care… Mai mult

08.09.2019

Interviu

Interviu: A Patra Revoluție Industrială și deglobalizarea. Surprinzătoarele avantaje, inclusiv militare, ale națiunilor mici

Textul de mai jos este un rezumat al interviului acordat CRONICILOR Curs de guvernare (publicație exclusiv print) nr. 97.  Colonelul Thomas X. Hammes, senior research fellow… Mai mult

06.09.2019

Chestiunea

Industria, Agricultura și Finanțele – contribuție zero la creșterea de 4,7% a PIB pe S1

După analizarea datelor semnal, Institutul Național de Statistică a confirmat valorile iniţiale de 4,7% brut şi 4,8% ajustat cu sezonalitatea pe primul semestru al anului… Mai mult

06.09.2019

La obiect

România campioană: mai mult la consum decât la rezultate economice

România s-a situat pe primul loc în UE la creșterea volumului din comerțul cu amănuntul în luna iulie 2019. Potrivit datelor publicate de Eurostat, avansul… Mai mult

06.09.2019

Cronicile

Aurelian Dochia / Cipru: Un experiment riscant dar necesar

de Aurelian Dochia 19.3.2013

Se stie de multa vreme ca Ciprul are nevoie de un ajutor financiar din partea UE pentru a-si sustine sectorul bancar. Sumele nu sunt deosebit de mari in comparatie cu cele avansate pentru operatiunea similara de salvare a bancilor din Spania in 2012 de exemplu, insa cazul Ciprului s-a dovedit a fi ceva mai special. In primul rand, presa din Germania si din alte tari a pus intrebarea in ce masura salvarea bancilor cipriote este de fapt o operatiune de salvare a capitalului oamenilor de afaceri rusi, pentru care Ciprul a devenit o baza de afaceri discreta, foarte convenabila din punct de vedere fiscal. Pe langa acest aspect particular, tot mai multi oameni se intreaba de ce in intreaga lume se cheltuiesc sute si mii de miliarde de euro pentru a salva bancile de consecintele propriilor lor greseli si excese si nu se gasesc resurse pentru pentru a crea locuri de munca de exemplu. Iar politicienii nu pot sa ignore acest curent de opinie care ia amploare.

Iata de ce Germania a insistat ca pachetul financiar pentru Cipru sa includa prevederea ca povara salvarii bancilor sa fie suportata si de deponentii acestora, care ar urma sa plateasca o taxa procentuala de pana la 10% din soldul depozitelor detinute (structura acestei taxe ar putea inca suferi modificari in parlamentul cipriot). Nu este prima oara cand intr-un program de asistenta pus la punct de catre Uniunea Europeana se introduce principiul repartizarii unei parti a pierderilor catre creditori privati: reducerea datoriei publice a Greciei la jumatate s-a realizat prin asa-numita „tunsoare” (haircut) a creditorilor privati nevoiti sa renunte la jumatate din valoarea obligatiunilor pe care le detineau.

Noutatea in cazul Ciprului este aceea ca sunt chemati sa contribuie la cheltuielile de salvare deponentii, o categorie de investitori ce s-a considerat intotdeauna foarte protejata. Daca actionarii sau cei ce imprumuta o companie sunt constienti ca isi asuma pana la urma riscul sa nu-si mai recupereze integral banii, deponentii unei banci sunt asigurati pe toate caile ca banii lor sunt la loc sigur in seifurile bancii de unde pot oricand sa si-i recupereze. Decizia de a retine o parte din banii deponentilor in bancile din Cipru este un experiment extrem de riscant pentru ca arunca in aer mitul garantarii depozitelor bancare. De acum inainte, orice deponent din oricare tara europeana se va intreba daca nu cumva si banii sai sunt in pericol. Si daca un numar suficient de mare de oameni din Spania, Grecia, Portugalia sau Italia ajung la concluzia ca depozitele bancare nu mai sunt suficient de sigure, cel mai negru cosmar al lumii financiare s-ar putea materializa: panica, retrageri masive de bani, carora bancile nu le mai pot face fata, suspendarea temporara a activitatilor bancare care mareste panica si inghetarea completa a sistemului financiar si a economiei in ansamblu!

Astfel de situatii cu consecinte devastatoare s-au repetat de atatea ori de-a lungul istoriei incat autoritatile de pretutindeni au facut eforturi mari pentru a preveni aparitia lor. Dupa Marea Depresie din anii 1929-1933 au fost create sistemele de garantare a depozitelor bancare iar bancile centrale au fost mai active in functia lor de imprumutator de ultima instanta a sistemului bancar. In ultimii ani, pe parcursul crizei, guvernele au mers pana acolo incat au preferat sa intervina cu fonduri publice si uneori chiar prin nationalizare pentru a sprijini bancile cu probleme si a evita sa afecteze increderea deponentilor. Si iata ca in Cipru, in mod deliberat, principiul protejarii depozitelor primeste o lovitura chiar din partea autoritatilor europene!

Urmatoarele cateva zile vor fi decisive pentru a sti daca pastila otravita inclusa in pachetul de salvare a Ciprului omoara pacientul sau exista sanse ca acesta sa inceapa sa isi revina. Dar acest experiment va ramane ca o lectie in multe privinte necesara. Mitul garantiei absolute a depozitelor bancare va suferi o grea lovitura, ceea ce reprezinta o necesara revenire cu picioarele pe pamant. Investitorii vor reinvata ceea ce parintii si bunicii lor stiau – ca este necesar sa cantareasca cu atentie alternativele de plasamente pe care le au, inclusiv din perspectiva riscurilor, nu doar a castigurilor.

Este o lectie si in ceea ce priveste asumarea riscurilor si a costurilor exceselor si greselilor pe care bancile si investitorii acestora le fac. De la cazul Irlandei, cand statul a preluat neconditionat la datoria publica toate pierderile bancilor, la cel al Greciei si acum al Ciprului, cand creditorii privati sunt chemati sa plateasca o parte din nota de plata, se observa o dezangajare treptata a autoritatilor publice din sustinerea unui sector financiar care a devenit mult prea mare si complex pentru a fi sprijinit din resurse publice. Si poate ca in timp aceasta evolutie va rezolva si dilema „too big to fail”, prea mare pentru a fi lasat sa cada. Pentru ca aparitia entitatilor financiare de dimensiuni imposibil de controlat a fost favorizata si de sistemul de garantii implicite si explicite pe care guvernele le-au pus la punct in speranta desarta ca crizele financiare vor fi eliminate pentru totdeauna.

Si poate va fi o lectie si pentru liderii europeni, care nu se mai pot limita la actiuni pompieristice de interventie punctuala in fiecare criza aparuta intr-o parte sau alta si trebuie sa gaseasca si sa puna in functiune mecanisme institutionale adecvate care sa asigure functionalitate Uniunii in conditii economice si sociale mult schimbate.

***

Aurelian Dochia este consultant financiar, fost director al BRD, fost consultant pentru Banca Mondială

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 19.3.2013

3 comentarii

  1. Ștefan A.
    19.3.2013, 12:55 pm

    Experimentul cipriot incalca cele mai elementare norme europene .
    1 ) Suprematia legii si a statului de drept.
    – Prin lege (facuta la insistentele comisiei UE si la inceputul crizei ) statul cipriot garanta TOATE conturile curente pina la suma de 100.000 euro. Anularea acestei legi prin retinerea fortata de catre stat a unei sume (oricare) , e incalcarea flagranta a oricarui principiu de stat de drept , suprematie a legii fata de interesele oricarei persoane sau grup .
    2 ) Libera circulatie a capitalurilor si a persoanelor .
    Nu e scris nicaieri ca rusii nu pot depune bani in conturile oricarei banci din UE . Chiar daca sint ca natiune , in afara UE .
    Cum prezentati dumneavoastra situatia , ar trebui ca taxarea sa loveasca exclusiv si inevitabil doar conturile cipriote a cetatenior sau firmelor rusesti . In realitate , masura loveste indiscriminat TOTI detinatorii de conturi curente , indiferent de nationalitate lor .

    In general , abandonarea principilor comunitare , incalcate chiar de la introducerea monedei euro (derogarea pentru Italia e elocventa) si chiar de Franta si RFG in primis (deficite ridicate , datorie publica in procente PIB ) nu se poate rezolva cu improvizatii create in baza intereselor in joc a unora in detrimentul altora.
    Asa cum nu se poate vorbi de o “salvare” a unei natiuni (Grecia) prin imprumuturi cu dobinda de 3, 5 % si in paralel, finantarea bancilor europene de catre BCE cu peste 1.000 miliarde euro la dobinda ridicola de 0,75 % .
    UE a fost gindita de fondatorii ei (cu zeci de ani in urma ) ca o uniune de natiuni , popoare , cetateni si doar ulterior ca o uniune de banci .
    Deci e necesar urgent o intoarcere la principile fundamentale a uniunii si unde salvarea investitilor bancilor (de regula franceze , nemtesi) in alte tari si la oricare cost , nu poate fi mai importanta decit sustinerea unor natiuni europene formate din oameni si nu sclavi .

  2. Ștefan A.
    19.3.2013, 2:14 pm

    Daca se studiaza datele BIS (Bank for International Settlemens ) , expunerea bancilor germane fata de sistemul bancar cipriot e de 5, 8 miliarde . Bineinteles ca e doar o coincidenta ca exact aceiasi cifra e ceruta guvernului cipriot ca controparte a salvatajului si ca intimplator e RFG care a insistat pe aceasta optiune . 🙂

  3. viviana
    22.3.2013, 6:50 pm

    # Stefan,
    linistit, au gasit “vinovatul” … Jeroen Dijsselbloem si assume la responsabilità delle decisioni prese sul pacchetto per il salvataggio di Cipro 😆

    Prea multa doctrina la Bruxelles si putin curaj intre sefii de guvern ca sa spuna BASTA, Europa asta e prea obtuza! Pana si “piata” aplauda la “Nu”-ul cipriot 😆

Lăsați un comentariu


Stiri

Iran a capturat o navă a Emiratelor Arabe Unite care traversa Golful Persic

Razvan Diaconu

Gardienii Revoluţiei din Iran au capturat luni, în Golful Persic, o navă din Emiratele Arabe Unite care transporta carburant, incident care probabil va amplifica tensiunile… Mai mult

Stiri

Negocieri dure pe proiectul bugetului multianual UE – Germania, Suedia și Olanda cer restricționarea cheltuielilor

Victor Bratu

Uniunea Europeană ar putea fi nevoită să își revizuiască planurile de stimulare a creșterii economice și de combatere a schimbărilor climatice dacă nu ajunge rapid… Mai mult

Stiri

Presiunile pe scumpirea petrolului vor dura luni de zile după atacurile asupra instalațiilor saudite

Adrian N Ionescu

Prețul petrolului este în curs de stabilizare, luni după amiază, la peste 8% mai sus față de cotația anterioară atacului de sâmbătă, care a scos… Mai mult

Stiri

Nicușor Dan s-a înscris în cursa internă pentru desemnarea candidatului USR la Primăria Capitalei

Vladimir Ionescu

Nicușor Dan s-a înscris în cursa internă din USR pentru desemnarea candidatului la Primăria Capitalei. Dacă va fi desemnat candidatul USR la PMB, Alianța formată… Mai mult

Stiri

Avocatului Poporului – listă de recomandări pentru creșterea siguranței în trafic

Vladimir Ionescu

Avocatul Poporului a elaborat o serie de Recomandări prin care solicită Ministerului Transporturilor, Ministerului Afacerilor Interne și Inspectoratului General al Poliției Române o serie de… Mai mult

Stiri

Românii, printre europenii care merg cel mai puțin cu trenul

Vladimir Ionescu

Românii se numără printre europenii care utilizează cel mai puțin trenul în scopul deplasării în interiorul țării – doar 4,7% din kilometrii parcurși cu un… Mai mult

Stiri

CIECH Soda România explică de ce e în pragul închiderii și care e aportul la economie al operatiunilor de până acum în România

Vladimir Ionescu

Mii de locuri de muncă și 445 milioane de lei valoare adăugată la PIB-ul României – acesta este impactul economic al singurului producător de sodă… Mai mult