În august 2024, 24 de țări din UE au raportat prețuri mai mici decât în aceeași lună a anului trecut. Suedia a raportat cea mai mare scădere (-20,7%) , urmată de Belgia (-9%) și Slovacia (-8,4%). În aceeași perioadă, Slovenia (-2%) și Polonia (-1,7%) au înregistrat cele mai mici scăderi. Prețurile din Malta au rămas neschimbate, iar România (+2,4%) și Irlanda (+4,0%) au înregistrat o creștere a prețurilor carburanților față de august 2023.
Începând cu 2020, prețurile carburanților și lubrifianților pentru transportul personal în UE au prezentat o volatilitate semnificativă, arată datele Eurostat. Ratele anuale ale inflației pentru motorină și benzionă erau negative în mai 2020 (-19,5%), dar au început să crească brusc în 2021, ajungând la +33,4% în noiembrie același an. Vârful a fost atins în iunie 2022 (+39,2%), după care a început să încetinească, devenind negativă în 2023. Aceste variații au reflectat impactul pandemiei COVID-19 și al invaziei rusești din Ucraina.
Datele Eurostat arată o volatilitate ridicată a prețurilor carburanților și lubrifianților utilizați pentru transportul persoanelor în statele membre ale UE. În timpul pandemiei de Covid, carburanții s-au ieftinit cu 19,5% în medie în UE, crescând apoi puternic din 2021, ca efect de bază, vârful fiind atins în iunie 2022 (+39,2%), criza energetică provocată de invadarea Ucrainei de trupele rusești.
În august 2024, prețurile carburanților au scăzut în termeni anuali în 24 de state membre, într-unul a stagnat iar în două – printre care și România, au crescut. În medie, în UE, prețurile carburanților și lubrefianților erau cu 6,1% mai mici în august 2024 decât în august 2023.
Din 2020, cea mai mare creștere a prețurilor a fost observată în iunie 2022, +45,2% pentru motorină și +35,7% pentru benzină. În timp ce indicii prețurilor motorinei au fost în general mai mici decât cele ale benzinei, prețurile motorinei au crescut mai rapid decât prețurile benzinei din septembrie 2021 până în martie 2023. Începând cu această lună, creșterile prețurilor motorinei au rămas sub cele ale benzinei, însă situația s-a inversat din nou în lunile iunie, iulie și august ale acestui an.
***