Analiză

Rețetă: Cum îți majorezi deficitul de 5 ori în 3 ani fără să construiești nimic de anvergură

Deficitul bugetului general consolidat pe primele nouă luni din 2019 a crescut cu peste 11 miliarde de lei faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut… Mai mult

31.10.2019

La obiect

Comisia Europeană funcționează de la 1 noiembrie în ”mod avarie”

Ziua de 1 noiembrie ar fi trebuit să marcheze un nou început pentru Uniunea Europeană: o nouă Comisie urma să își înceapă mandatul, într-o Uniune… Mai mult

31.10.2019

La obiect

Situația financiară la care se așteaptă economiștii și bancherii pe final de an

Amploarea dezechilibrării indicatorilor critici ai economiei pe 2019 creşte cu siguranţă, iar incertitudinea contextului politic îi îndeamnă la prudență pe economiști, pentru că sporeşte dificultatea… Mai mult

31.10.2019

La obiect

România, alături de Germania: în topul UE al orașelor cu cei mai puțini tineri

Potrivit Eurostat, aproape două treimi dintre orașele europene cu cei mai puțini tineri se află în România și Germania. Indicatorul utilizat este rata de dependență… Mai mult

30.10.2019

Cronicile

Atenție la bugetele locale: deficitele au luat-o în sens invers decât deficitul bugetului general consolidat

de Marin Pana 3.2.2013

Deficitul bugetului centralizat al unităților administrativ- teritoriale a evoluat în ultimii trei ani exact pe dos față de cel al bugetului general centralizat, potrivit datelor făcute publice pe site-ul Ministerul Finanțelor. După ce fusese restrâns la 0,13% în anul 2010, el a revenit anul trecut aproape exact la ponderea pe care o avea în PIB în anul 2009, când a început procesul de echilibrare fiscală.

Din 2010 încoace, ponderea în PIB a veniturilor locale a scăzut continuu și se îndreaptă spre pragul de nouă procente. Structura principalelor surse de venit arată că, în pofida majorărilor salariale din ultimii patru ani, sumele colectate au scăzut nu doar în termeni reali, dar și în termeni nominali, cea mai plauzibilă explicație fiind reducerea numărului de angajați și solvabilitatea tot mai redusă a societăților comerciale.

De remarcat că impozitarea firmelor nu se regăsește aproape deloc la nivelul veniturilor locale ( reprezintă cam 0,15% din impozitele pe salarii și venit, adică aproape nu contează). De aceea, nici interesul pentru derularea unei activități profitabile nu are de ce să conteze în mod direct decât la nivel teoretic, ceea ce ar trebui să dea de gândit pentru alcătuirea legală a bugetelor din teritoriu.

Surprinzător, în pofida creșterii semnificative a nivelului cotei de TVA, încasările ce au luat calea visteriilor de localități au scăzut în anul 2011 față de anul 2009 și nu au revenit nici măcar în 2012 la nivelul atins anterior. Scăderea vânzărilor nu explică acest fenomen și nici nu e corelată cu evoluția impozitelor pe salarii și venit. Mai degrabă, creșterea evaziunii fiscale ar fi explicația.

Cât despre sumele venite de UE, ( din fericire) acestea au crescut considerabil și se apropie deja de nivelul subvențiilor de la bugetul de stat. Acest tandem de venituri este în contrapartidă aproximativă cu cheltuielile ocazionate de asistența socială și de proiectele cu asistență nerambursabilă. După cum și impozitul pe salarii pare a se duce pentru plata salariilor bugetarilor aflați pe ștatele de plată locale.

Simetric, cheltuielile cu bunuri și servicii corespund ca ordin de mărime cu cele rezultate din aplicarea TVA. Ceea ce ar trebui să impună o atenție sporită a autorităților locale în privința aplicării legilor existente, inclusiv a unei prevederi banale dar rămase neaplicate pe scară largă. Aceea a amendării celor care nu pot face dovada unei chitanțe de plată pentru bunurile și serviciile achiziționate.

Una peste alta, în contextul unei implementări reale a descentralizării administrativ-teritoriale și a unor atribuții sporite ce ar trebui transferate către autoritățile locale, ar fi necesară o analiză mai aprofundată a modului de finanțare la nivel local. Precum și a problemelor structurale care se conturează la această parte importantă din bugetul național ( mai mult de un sfert), deoarece atenția se concentrează în prezent doar spre bugetul de stat, ce înseamnă doar ceva mai puțin de jumătate din bugetul general consolidat.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 3.2.2013

2 comentarii

  1. Ștefan A.
    3.2.2013, 6:57 pm

    1- Cota din TVA incasat , care merge la autoritatile locale , nu e decontata in automat . E la latitudinea guvernarii centrale. Doar asa se explica reducerea acestei surse de finantare locala pe fondul crestereii cotei de TVA si a incasarilor statului din acest impozit .(ca e impozit nu taxa cum eronat il numesc toti ) Guvernul central tine mai multi bani la dispozitia lui , in detrimentul administratiilor locale . Care se imprumuta .
    2- O eventuala regionalizare , implica masuri elementare .
    -Autonomie fiscala
    – Stabilirea unor parametrii de finantare locala din taxe , impozite locale si la care guvernul central sa nu se poata introduce ca “intermediar” .
    – Stict legat de acest parametru , reducerea incasarilor si respectiv cheltuielilor guvernului central .
    3- Logica politica dominanta (la toate partidele si politicienii ) e in schimb de mentinere/crestere a cheltuielilor centrale cu acordarea posibilitatii administratilor locale de a marii taxe , impozite locale cum cred de cuvinta . In realitate se obtine doar o crestere a presiunii fiscale , o crestere de cheltuieli centrale si locale , cumulat . Nu degeaba se pling toti , guvernare – opozitie ca taxarea romaneasca nu e la nivelul occidental de 45 % . Vechea poveste e valabila si azi . Se ucide si gaina care face oua ca noi sintem flaminzi . 😆

  2. I. P.
    6.2.2013, 10:58 am

    Atata timp cat cheltuielile, creditele sau achizitiile publice nu vor avea documentatia vizata pentru legalitate de catre PREFECTURI ca reprezntant al Guvernului in teritoriu, Administratiile teritoriale si locale vor cheltui discretionar fondurile repartizate de stat pentru a plati INUTIL si ABUZIV societati de paza, politie locala, indicatoare de circulatie rutiera, paselute, statui ridicole, achizitii nastrusnice etc.

Lăsați un comentariu


Stiri

Bancherii au discutat cu premierul Orban despre digitalizarea Fiscului și alte proiecte promise și nefinalizate de Eugen Teodorovici

Vladimir Ionescu

Conducerea Asociației Române a Băncilor s-a întâlnit luni cu premierul Ludovic Orban, la Palatul Victoria, surse apropiate întâlnirii declarând potrivit HotNews că ”discuțiile au vizat… Mai mult

Stiri

Polarizarea economiei: 65% din cifra de afaceri este realizată de 0,5% din totalul firmelor – CCIR

Adrian N Ionescu

Doar 0,53% din totalul societăţilor comerciale care au depus bilanţuri contabile în anul fiscal 2018 realizează 65% din cifra de afaceri totală din economie, potrivit… Mai mult

Stiri

Noul șef al Comisiei Naționale de Prognoză este Nicolae Cristian Stănică

Adrian N Ionescu

Nicolae Cristian Stănică a fost numit în funcţia de preşedinte al Comisiei Naţionale pentru Strategie şi Prognoză (CNSP), printr-o decizie a prim-ministrului Ludovic Orban, publicată… Mai mult

Stiri

Consiliul Concurenței: Companiile petroliere decid prețurile la carburanți în funcție de liderul pieței

Adrian N Ionescu

Companiile petroliere aşteaptă mişcările strategice ale liderului pieţei, OMV Petrom, pentru a decide modul în care modifică preţul carburanţilor, se arată în raportul anual al… Mai mult

Stiri

Timișoara / 3 morți după deratizarea unui bloc. A fost detectată prezența unei neurotoxine

Vladimir Ionescu

UPDATE: Poliţia Timiş a deschis dosar penal in rem pentru ucidere din culpă în cazul deratizării dintr-un bloc din Timişoara, de pe strada Mioriţei, în… Mai mult

Stiri

Statul trebuie să recupereze 400 mil. euro de la CFR Marfă – Bogdan Chirițoiu prevestește decizia Comisiei Europene

Adrian N Ionescu

Comisia Europeană a decis că ajutorul de stat acordat companiei CFR Marfă în 2013 a fost ilegal, iar statul român va trebui să recupereze circa… Mai mult

Stiri

Conferința CursDeGuvernare Buget și Fiscalitate 2020. Participă premierul Ludovic Orban

Redacţia

CursDeGuvernare.ro, cu sprijinul ASE și AMCHAM, organizează conferința „Buget și fiscalitate 2020: dinspre politica oficială spre mediul de afaceri”, pe 27 noiembrie 2020, începând cu… Mai mult