miercuri

24 aprilie, 2024

25 noiembrie, 2022

Situația companiilor germane din România este stabilă, dar are „perspective conjuncturale negative”, potrivit unui sondaj al Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germană AHK România.

„Companiile germane din România declară că situația lor economică este bună sau satisfăcătoare, deși  cele mai multe dintre ele văd înrăutățindu-se contextul internațional în următoarele 12 luni”, spune AHK România în urma sondajului realizat în luna octombrie 2022.

Doar 3,3% dintre companiile intervievate se așteaptă la o îmbunătățire a contextului  local în următoarele 12 luni (2021: 20%). Aproape 27% cred că aceasta va rămâne la fel. Majoritatea (70%) consideră că factorii conjuncturali se vor înrăutăți (2021: 30%).


Astfel, cele mai multe companii (46,7%) se așteaptă ca activitatea lor să rămână neschimbată, în timp ce 37%, cred că se va deteriora în următorul an (2021: 10%). Proporția optimiștilor este mai mică decât cel din 2021: aproximativ 17% (2021: 42%) se așteaptă sa-și dezvolte activitatea la nivel local.

Vor investi mai puțin

33% dintre companiile chestionate (2021: 18%) spun că vor investi mai puțin, iar aproximativ 17% dintre companii nu intenționează să facă nicio investiție în 2023.

Proporția companiilor care vor sa-și sporească investițiile pe plan local, de 16,7%, este de douăori mai mică decât în 2021 (36%).

„Îmbucurător este faptul că numărul de angajați rămâne constant, companiile neavând intenția de a renunța la personal”, spune AHK.


Astfel, peste 63% dintre companii intenționează să mențină numărul de angajați (2021: 42%), în timp ce peste 30% se așteaptă chiar să îl crească (2021: 40,8%).

Lipsa personalului calificat este un risc la fel de mare ca scumpirea energiei

Cel mai mare risc pentru companii îl reprezintă în continuare prețul la energie, urmat de prețul materiilor prime și lipsa de personal calificat.

Alte riscuri identificate pentru următorul an sunt pentru 60% dintre respondenți întreruperile din lanțurilor de aprovizionare (logistica, lipsa produselor intermediare), cererea de materii prime și costurile cu forța de muncă (53,3%).

În toamna anului trecut printre cei mai importanți factori de risc se numărau de asemenea prețurile la energie, costurile legate de forța de muncă, dar și lipsa acesteia, precum și prețul materiilor prime.

„Cred că situația actuală a prețurilor mari la energie ne va însoți pentru o perioadă mai lungă de timp și de aceea este nevoie mai mult ca niciodată de o cooperare strânsă între sectorul public și cel privat, dar și între țările și UE pentru a găsi cele mai bune soluții pe termen lung pentru populația din România și pentru mediul economic. Este obiectivul nostru, al tuturor, ca România, Germania, întreaga Uniune Europeană să rămână un amplasament investițional competitiv, prosper și, în același timp, sustenabil și, prin urmare, rezilient”, este de părere Sebastian Metz, director general, AHK România.

Războiul din Ucraina și politica chineză „zero – Covid” vor face iarna grea

Rezultatele sondajului World Business Outlook, realizat la nivel global, în rândul a peste 3.100 de companii germane active în străinătate, arată că  economia globală se confruntă cu o iarnă grea din perspectiva companiilor germane active la nivel internațional.

Principalele motive sunt consecințele economice ale războiului împotriva Ucrainei și politica de „zero-Covid” a Chinei.

Cele mai mari riscuri în evoluția activității companiilor germane din întreaga lume sunt legate de întreruperi ale lanțului de aprovizionare (42%), prețurile ridicate ale materiilor prime (42%) și ale energiei (41%).

„Reluarea comenzilor întârziate în industrie, a furnizării de servicii după încetarea restricțiilor legate de pandemie și relaxarea locală a unor lanțuri de aprovizionare nu ar trebui să ascundă faptul că tensiunile economiei globale se simt și în rândul companiilor germane din străinătate”, spune șeful departamentului de comerț exterior al Uniunii Camerelor de Comerț și Industrie din Germania (DIHK), Volker Treier.

În special în Europa, așteptările companiilor s-au alterat în mod vizibil și sunt pesimiste în raport cu cele ale companiilor din Africa, Orientul Apropiat și Mijlociu,  America de Sud și Centrală și America de Nord, precum și în regiunea Asia-Pacific (cu excepția Chinei).

La sondajul „AHK World Business Outlook” au participat 30 de companii din România, mai mult de jumătate dintre acestea fiind active în industrie și construcții (63,3%), 10% în servicii, 16,7% din companii provin din comerț, restul de 10% din alte branșe. Sondajul coordonat de Uniunea Camerelor Comerț și Industrie din Germania (DIHK), a avut loc în perioada 4 – 23 octombrie 2022.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: