Produsul Intern Brut pe anul trecut a fost revizuit în sens descrescător cu ceva mai mult de două miliarde și jumătate de lei la cea de a doua estimare provizorie anunțată de INS.
Valoarea de 631.130,1 milioane lei a fost ajustată la 628.581,3 milioane lei, diferențele pe seria brută fiind negative pe toate cele patru trimestre.
Cu toate acestea, creșterile trimestriale în raport cu aceeași perioadă a anului precedent s-au păstrat neschimbate pentru primele trei trimestre și chiar s-a majorat de la 5,2% la prima estimare provizorie la 5,4% pentru a doua estimare provizorie. Adică cea care va rămâne valabilă până la datele semidefinitive ce vor fi prezentate peste un an și cele definitive de peste doi ani.
Explicația menținerii creșterii economice la nivelul anunțat inițial de 3,5% constă în reducerea deflatorului utilizat pentru a putea compara realizările brute în prețurile perioadei de bază, respectic în termeni reali. De la 4% în prima variantă provizorie, nivel similar cu cel al inflației constate prin indicele prețurilor de consum, deflatorul a fost redus la 3,5%.
Prin urmare, deși mai redus în valoare absolută, PIB-ul a fost ajustat cu un coeficient mai mic (1,035 în loc de 1,04) și și-a păstrat avansul în termeni reali față de nivelul atins în anul 2012.
Cea mai semnificativă modificare între cele două estimări provizorii făcute de INS s-a produs la nivelul contribuției construcțiilor în creșterea PIB, de la 0% la +0,5% pentru trimestrul patru și de la -0,1% la 0 pe total 2013. În schimb, contribuția serviciilor asigurate de stat (administrația publică, învățământul, asistența socială etc.) a coborât de la -0,1% la -0,4% în trimestrul patru și de la 0 la -0,1% pe total 2013.
Deși a rămas sub nivelul din anul anterior ( fapt îngrijorător pentru perspectivele de creștere economică pe termen mediu), formarea brută de capital fix a fost reevaluată în sus. Consumul final individual al gospodăriilor populației și-a crescut aportul la rezultatul PIB pe 2013 cu 0,2% iar exportul net și administrația publică cu câte 0,3%. Modificările au fost preluate de variația stocurilor, schimbată de la prima la a doua variantă provizorie de la +0,6% la -0,6%.
Revenind la schimbarea deflatorului utilizat la trecerea PIB 2013 în prețurile din 2012 pentru a putea determina creșterea economică reală, se poate observa că reducerea lui s-a făcut doar pe partea de valoare adăugată brută ( creșterea prețurilor din întreaga economie a fost revizuită de la 4,2% la 3,6%), în timp ce la impozitele nete s-a înregistrat o majorare de la 2,4% la 2,9%.
Industria, construcțiile, comunicațiile, intermedierile financiare și asigurările au suferit modificări cu totul minore sau deloc ale indicilor de preț. Prin contrast, în comerțul cu ridicata și amănuntul s-a revizuit indicele de preț la jumătate, de la 1,1% la doar 0,5%, iar în administrația publică cu patru procente, de la 11,8% la 7,8%.
Aceste două modificări importante sunt suprinzătoare. Partea de comerț cu amănuntul era deja inclusă în indicele prețurilor de consum, urmărit cu mare rigurozitate. Iar majorările de salariile din administrația publică (incluse indirect în PIB pe principiul că un prețul muncii unei munci mai bune – spre deosebire de industrie, volumul nu poate fi decât același – se reflectă în salariu) erau cunoscute.