27 octombrie, 2024

  • 44 de miliarde de lei este valoarea celor 29 de contracte de construcție autostrăzi în lucru și a celor 4 înțelegeri legate de drumuri expres în acest moment.
  • Din aceste contracte, peste 20 de miliarde de lei sunt contracte ce îi revin Grupului UMB, controlat de familia Umbrărescu.
  • Companiile turcești câștigă tot mai mult teren, depășind antreprenorii din Italia. Doar în ultimii doi ani au adunat contracte de peste 12 miliarde de lei.
  • Specialiștii în construcții civile au încă îndoieli că aceste societăți turcești vor respecta termenele de finalizarea fără să facă transferuri de personal din țara de origine.

În România sunt în construcție 691,7 kilometri de autostradă în acest moment, la sfârșitul lunii octombrie 2024.

Este vorba inclusiv despre sectoarel în care s-au realizat lucrări minime pe șantier.  Datele sunt calculate din informațiile puse la dispoziție de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), aflată în subordinea Ministerului Transporturilor.


Dintre cei 691,7 de kilometri, 358,3 executați de asocieri de firme din Grupul UMB din Bacău, fondat și coordonat de Dorin Umbrărescu.

Totuși, în ultimii doi ani, Grupul UMB este amenințat de ofertele companiilor din Turcia, care au câștigat tot mai multe contracte, inclusiv cele pentru Autostrada Transilvania, una dintre cele mai costisitoare proiecte.

Contractele pentru autostrăzi și drumuri expres reprezintă cele mai mari și importante licitații oferite de statul român, motiv pentru care companiile locale, dar și cele din Italia, Grecia și Turcia, se întrec pentru a le obține.

După finalizarea licitațiilor, începe cursa pentru terminarea autostrăzilor la timp.

Grupul UMB  conduce cursa


Pentru cei 358 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres, Grupul UMB urmează să încaseze minimum 21,08 miliarde de lei până în 2028.

Grupul UMB este format din societățile SA&PE Construct SRL, Spedition UMB SRL și Tehnostrade SRL, toate din județul Bacău.

Această sumă minimă include majorările contractelor inițiale pentru două drumuri expres, executate de firmele din acest grup, care au fost crescute cu peste 20%, din cauza creșterii costurilor materialelor de construcții. Legislația românească permite astfel de indexări, dacă acestea sunt justificate.

Din totalul de 21,08 miliarde de lei contractați, firmele din grup au încasat până acum 4,86 miliarde de lei, conform datelor CNAIR.

Grupul UMB este cunoscut pe piață pentru numărul mare de angajați (peste 4.500) și pentru dotările proprii în materie de utilaje, eliminând nevoia de a colabora cu alți angajatori sau de a închiria utilaje.

În noiembrie 2023, UMB a terminat înainte de termen un sector al autostrăzii Capitalei.

Stadiul lucrărilor în 2024

În acest an, Ministerul Transporturilor a anunțat încă din vară că UMB va finaliza lucrările la loturi din Autostrada Buzău-Focșani și la drumul expres Pitești – Craiova.

Pentru sectoarele de autostradă, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, susține în continuare că deschiderea loturilor este posibilă, însă Asociația Pro Infrastructura este sceptică în privința realizării complete a drumului expres.

„În acest an vom putea circula doar pe segmentul Colonești-Albota, adică pe aproximativ 19 din totalul celor aproape 32 de kilometri ai lotului 4 din Drumul Expres Craiova-Pitești. Când? Estimăm inaugurarea pe Colonești-Albota în perioada 10-15 decembrie”, se precizează într-o raportare a Pro Infrastructura.

La începutul anului, România avea după datele Institutului Național de Statistică 997 de kilometri de autostradă. Cu un plus de 48 de kilometri dați în folosință anul trecut. Asta deși ministrul Sorin Grindeanu a anunțat de la sfârșitul anului 2023 că s-a depășit acest prag.

Acest prag ar fi trecut în luna aprilie, când 13 kilometri din Autostrada de Centură a Capitalei A0 Sud au fost dați în circulație.

Despre Grupul UMB

Așa cum am menționat, Grupul UMB include SA&PE Construct SRL, Spedition UMB SRL și Tehnostrade SRL.

Tehnostrade SRL a înregistrat în 2023 o cifră de afaceri de peste 2,82 miliarde de lei, cu 65% mai mult față de anul precedent, și un profit de 345 de milioane de lei, având 4.769 de angajați. În 2022, veniturile au fost de 1,7 miliarde de lei. Cifra de afaceri din 2023 a fost și cea mai mare din istoria companiei.

SA&PE Construct SRL, conform bilanțului publicat de Ministerul Finanțelor, a avut o cifră de afaceri de 2,83 miliarde de lei în 2023, cu 76% mai mare decât în anul precedent, obținând un profit de 67 de milioane de lei, cu 3 angajați.

Spedition UMB SRL a raportat pentru 2023 o cifră de afaceri de 3,13 miliarde de lei, cu 46% mai mare decât în anul precedent, și un profit de 50 de milioane de lei, având 56 de angajați.

Cele trei companii din Grupul UMB au cumulat în 2023 o cifră de afaceri de 8,8 miliarde de lei, cu 3,3 miliarde de lei mai mare față de 2022.

Acționarii firmelor sunt membrii familiei Umbrărescu: Mirela Umbrărescu, Alexandru Teodor Umbrărescu, Petru Răzvan Umbrărescu și Dorinel Umbrărescu.

Companiile din Turcia recuperează din distanță

Dacă până în 2022, Grupul UMB avea o concurență limitată, în principal de la grecii de la Aktor și italienii de la WeBuild, în ultimii doi ani companiile turcești, conduse de Makyol, au câștigat principalele contracte.

Astfel, companiile turcești, cu Makyol în frunte, au în lucru 130 de kilometri de autostradă, valoarea contractelor ridicându-se la 12,38 miliarde de lei, din care s-au încasat până acum 413 milioane de lei.

Companiile turcești active în România includ Makyol Insaat Sanayi Turizm Ve Ticaret Anonim Sirketi, Yapi Merkezi Insaat Ve Sanayi Anonim Sirketi, Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret AS, Mapa Insaat Ve Ticaret AS și Nurol Insaat Ve Ticaret Anonim Sirketi.

Acestea construiesc sectoare de autostradă pe Sibiu – Brașov, Sibiu – Pitești și drumul expres Pitești-Craiova.

Despre companiile turcești

Makyol, fondată în 1965 la Istanbul, este condusă de familia Cebi. În România, Makyol operează printr-o sucursală înregistrată în București. În 2023, afacerile sale au fost sub 50 de milioane de lei, cu 12 angajați.

Mapa Insaat operează în România printr-o sucursală fără venituri în 2023. Compania este deținută de Mehmet Nazif Günal, fondatorul grupului.

Nurol a fost cea mai activă, având 109 angajați în sucursala sa din București și o cifră de afaceri de 250 de milioane de lei în 2023.

Problemele

Principala problemă pentru companiile turcești în România este lipsa forței de muncă.

„Știu că aceste societăți din Turcia caută de câteva luni să preia personalul unor constructori români cu puține contracte. Lipsa forței de muncă este un obstacol serios pentru companiile europene care vor să obțină contracte în România”, explică David Stoelescu, expert în lucrări civile la o companie canadiană.

Acesta consideră că turcii beneficiază și de proximitatea geografică a Turciei față de România, însă aducerea unui număr mare de muncitori de acasă rămâne o provocare.

Alte companii românești

Alți antreprenori locali, precum Dimex 2000 Company, Construcții Erbașu SRL, Coni SRL, Opr Asfalt SRL și Autotehnorom SRL, lucrează la 59,3 kilometri de drumuri.

Valoarea contractelor executate de aceste companii este de 2,68 miliarde de lei, din care CNAIR a plătit până acum 673 milioane de lei.

Alte companii străine

Alți 144 de kilometri sunt construiți de antreprenori din Austria, Italia și Grecia, pe autostrăzi precum Centura București, Sibiu – Pitești și Ploiești – Buzău.

Companiile implicate includ Impresa Pizzarotti & C Spa Italia SPA, Webuild Spa, Aktor Technical Societe Anonyme și Porr Construct SRL.

Pentru acești 144 de kilometri, valoarea contractelor este de 12,19 miliarde de lei, din care s-au încasat 3,069 miliarde de lei.

(Citiți și: ”Comisarul Adina Vălean – de ce are nevoie România: O infrastructură naţională rezilientă, finalizarea a 3 autostrăzi, o Dunăre navigabilă tot anul și hub maritim la Constanța”)

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Makyol a câștigat multe contracte prin prețuri foarte scăzute , chiar și sub 80% față de valoarea bugetată . Până acum nu a construit nimic la noi în țară . Pe centura București , A0 , lotul 1 și lotul 2 au fost date în folosință cu foarte mare întârziere . E drept a fost altă firmă din Turcia.
    Experiența cu companiile din Italia și Grecia sunt o dovadă a eșecului , inclusiv We Build .
    Poate ca accesul Makyol la noi licitații să fie limitat până nu dovedesc că au capabilitatea să realizeze lucrările conform proiectului și in termen.
    In rest numai de bine.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Makyol a câștigat multe contracte prin prețuri foarte scăzute , chiar și sub 80% față de valoarea bugetată . Până acum nu a construit nimic la noi în țară . Pe centura București , A0 , lotul 1 și lotul 2 au fost date în folosință cu foarte mare întârziere . E drept a fost altă firmă din Turcia.
    Experiența cu companiile din Italia și Grecia sunt o dovadă a eșecului , inclusiv We Build .
    Poate ca accesul Makyol la noi licitații să fie limitat până nu dovedesc că au capabilitatea să realizeze lucrările conform proiectului și in termen.
    In rest numai de bine.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: