cursdeguvernare

vineri

18 octombrie, 2024

logo-conferinte-curs-de-guvernare

DOCUMENTUL: Planul fiscal al guvernului pentru următorii ani: deficit, grad de îndatorare, măsuri fiscale

16 octombrie, 2024

După consultări cu Banca Mondială și cu mediul de afaceri, guvernul a prezentat miercuri reprezentanților din business documentul care ar urma să fie Biblia ajutării deficitului bugetar în următorii 7 ani.

Mai jos, documentul integral – astfel încât mediul de afaceri să poată aprecia ce urmează și sa-și găsească locul în planurile guvernului.

Mai întâi, la nivel de deficit și îndatorare suverană, cifrele stau așa:


Deficit bugetar ESA:

  • 2024 – 7,9% din PIB
  • 2025 – 7%
  • 2026 – 6,4%
  • 2027 – 5,7%
  • 2028 – 5%
  • 2029 – 4,2%
  • 2030 – 3,4%
  • 2031 – 2,5%

Grad de îndatorare:

  • 2024 – 52,2% din PIB
  • 2025 – 55,7%
  • 2026 – 58,5%
  • 2027 – 60,6%
  • 2028 – 62%
  • 2029 – 62,6%
  • 2030 – 62,4%
  • 2031 – 61,4%

Măsurile fiscale și planurile economice pot fi consultate integral AICI – DOCUMENT

Primele măsuri fiscale vor fi întreprinse încă din a doua jumătate a anului 2025 și ele se vor referi la excepțiile din Codul Fiscal.

Lista măsurilor și a deadline-urilor de implementare

Începând cu prima parte a anului viitor se va implementa R1 reforma fiscală (J 207, J 208 și J237).


În T1 2025 se va realiza jalonul 207 din PNRR (reforma fiscală), iar în T4 2025 J 237 (Impozitul pe proprietate, realizarea unui sistem informatic care permite implementarea unui model automat de evaluare a proprietăților). J 208 prevede reducerea graduală a stimulentelor fiscale.

În primul semestru din 2025 se va realiza R2 reforma microîntreprinderilor – implementarea jalonului 206 din PNRR: intrarea în vigoare a modificărilor aduse Codului fiscal care reduc treptat domeniul de aplicare al regimului fiscal aplicabil microîntreprinderilor.

În perioada T1 2025 – T4 2026 se va realiza R3 reforma administrării sistemului de impozite și taxe: digitalizarea, reducerea gap-ului de impozite și taxe, îmbunătățirea colectării impozitelor și taxelor și actualizarea cadrului legal specific insolvenței.

În perioada T2 2025 – T4 205 se va implementa R4 reforma sistemului de cheltuieli al operatorilor economici de stat/locali: eficientizarea sistemului de cheltuieli operaționale, îmbunătățirea administrării patrimoniului public și a bogățiilor naturale, introducerea normativelor de cheltuieli, monitorizarea sistemului de investiții publice, reducerea dependenței față de bugetul general consolidat.

În T1 2025 – T4 2025 se va implementa R5 restructurarea sistemului de cheltuieli publice: introducerea normativelor de cheltuieli, realizarea sistematică a analizelor tematice de cheltuieli publice, extinderea sistemului de achiziții centralizate, digitalizarea sistemului de cheltuieli publice.

În T2 2025 se va realiza R6 reforma salariului minim: intrarea în vigoare a actului care reglementează noul sistem de stabilire a salariului minim.

În T2 2025 se va realiza și R7 Reforma sistemului de salarizare în sectorul public: realizarea unei evaluări globale a impactului Legii privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, inclusiv a unei evaluări a impactului fiscal al noii legi; adoptarea și intrarea în vigoare a noului cadru juridic privind remunerarea funcționarilor publici.

R8 Reforma pensiilor și R9 Reforma pensiilor speciale au fost deja realizate.

În T2 2026 se va realiza R10 Reforma finanțării mediului de afaceri: atragerea de investitori, sprijin pentru marile investiții în economie, înființarea Fondului de Investiții pentru sprijinirea mediului de afaceri, reglementarea creditului pentru investiții și granturi alocate pentru sprijinul industriei prelucrătoare.

Veniturile fiscale vor crește cu 1,1% din PIB în 2025

Veniturile fiscale sunt prognozate în 2025 să înregistreze o creștere de 1,1 puncte procentuale a ponderii în PIB comparativ cu anul 2024, ajungând la 17,23% din PIB în anul 2025 prin includerea impactului Reformei fiscale.

Începând cu anul 2026, prin includerea impactului Reformei R3 privind îmbunătățirea colectării veniturilor curente, se preconizează o creștere a încasărilor cu 0,5% din PIB, iar din 2028 cu 0,7% din PIB față de 2025.

În acest context, veniturile fiscale sunt estimate să ajungă la nivelul de aproximativ 18% din PIB până la finalul perioadei de prognoză (2031).

Pentru proiecția veniturilor bugetare aferente perioadei 2025-2031 au fost avute la bază următoarele ipoteze:

  1. Creșterea veniturilor bugetare în corelare cu creșterea nominală a PIB pentru perioada de ajustare fiscal-bugetară 2025-2031.
  2. Implementarea reformei fiscale potrivit jalonului nr. 207, jalonului nr. 208 și jalonului nr. 237 din PNRR cu un impact bugetar de 1,1% din PIB măsuri fiscale specifice care vor fi stabilite prin raportul pentru sistemul fiscal al Băncii Mondiale în Q1 2025 pe categorii de venituri, urmărindu-se obiectivele descrise în reforma fiscală.
  3. Implementarea măsurilor de îmbunătățire a colectării veniturilor bugetare, implementarea proiectelor de digitalizare, a modulelor de combatere a evaziunii fiscale, dar și de îmbunătățire a cadrului legislativ destinat insolvenței care va avea un impact bugetar de o creștere medie anuală a veniturilor bugetare cu 0,5% din PIB;
  4. Implementarea măsurilor de îmbunătățire/ reformare a veniturilor nefiscale prin actualizarea redevențelor aferente resurselor naturale/ minerale date în exploatare pe bază de licență de exploatare operatorilor economici;
  5. Operaționalizarea proiectului Neptun Deep și asigurarea încasării de accize și redevențe aferente exploatării gazelor natuale începând cu 2027.

(Citiți și: ”Cristian Grosu / Atenție la anii 2025-2028 – Problema nu e doar bugetară. 8 elemente și 5 întrebări despre boala care ne ține în viață”)

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. O gargară imensă . Dacă erau urmate soluțiile oferite de Consiliul Fiscal nu ajungeam în această situație. Dar incompetența a prevalat și decidenții politici Orban , Câțu , Ciucă și Ciolacu sunt vinovați ! Faceți ordine in cheltuielile administrației centrale și locale , eliminați facilitățile fiscale , scutirile de taxe și impozite și nu în ultimul rând REORGANIZAREA ADMINISTRATIVĂ a ȚĂRII .
    Pe de altă parte , de ce nu aveți ca țintă un buget echilibrat ( deficit zero ) in anul 2031 ?
    De ce nu decideți creșterea impozitului pe proprietate ( cu excepția terenurilor agricole ) ?
    Limitați imixtiunea statului in economie , fiți predictibili si echidistanți față de mediul de afaceri și rezultatele vor fi vizibile .
    Ați amânat orice măsură rațională de reducere a deficitului din motive electorale și nota de plată a sosit , dar o vom plăti noi și nu voi incompetenților !

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. O gargară imensă . Dacă erau urmate soluțiile oferite de Consiliul Fiscal nu ajungeam în această situație. Dar incompetența a prevalat și decidenții politici Orban , Câțu , Ciucă și Ciolacu sunt vinovați ! Faceți ordine in cheltuielile administrației centrale și locale , eliminați facilitățile fiscale , scutirile de taxe și impozite și nu în ultimul rând REORGANIZAREA ADMINISTRATIVĂ a ȚĂRII .
    Pe de altă parte , de ce nu aveți ca țintă un buget echilibrat ( deficit zero ) in anul 2031 ?
    De ce nu decideți creșterea impozitului pe proprietate ( cu excepția terenurilor agricole ) ?
    Limitați imixtiunea statului in economie , fiți predictibili si echidistanți față de mediul de afaceri și rezultatele vor fi vizibile .
    Ați amânat orice măsură rațională de reducere a deficitului din motive electorale și nota de plată a sosit , dar o vom plăti noi și nu voi incompetenților !

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: