cursdeguvernare

miercuri

18 septembrie, 2024

logo-conferinte-curs-de-guvernare

România, locul 3 în Europa, în materie de înșelătorii în online – ministrul Digitalizării. Mecanismul #nofake

1 august, 2024

Ministrul Digitalizării discută cu oficialii Meta, TikTok și Google prelungirea mecanismului de raportare și eliminare rapidă a conținutului deepfake raportat pe site-ul Ministerului Digitalizării, mecanism instituit pentru a fi aplicat exclusiv în perioada electorală. „Din discuțiile informale România este în top 3 țări din Europa în materie de scheme de înșelătorii în mediul online”, a declarat joi ministrul Digitalizării, Bogdan Ivan.

„Chiar în dimmineața aceasta am avut o întalnire tocmai pentru a avea în continuare acest mecanism. Din discuțiile informale România este în top 3 țări din Europa în materie de scheme de înșelătorii în mediul online.

Am avut situații în care au apărut figuri publice, situații în care au apărut înalți prelați ai Bisericii care recomandau medicamente minune și imediat ce au ajuns la noi le-am transmis către platforme și au fost eliminate în cel mai scurt timp”, a declarat ministrul Bogdan Ivan.


În plus, conținutul a fost transmis și autorităților abilitate din România precum Autoritatea națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) sau instituțiilor de forță, în funcție de caz, a precizat ministrul.

„Voi emite un alt ordin de ministru care va extinde aplicarea mecanismului și în afara perioadei prelectorale si electorale”, a mai declarat ministrul Bogdan Ivan.

Tehnologia deepfake folosește inteligența artificială pentru a crea sau modifica conținut video și audio, făcându-l să pară autentic. Aceste materiale sunt adesea folosite pentru a manipula opinia publică, a discredita personalități politice sau a influența procesele electorale.

Mecanismul #nofake

În luna mai, pentru a diminua manipularea în timp alegerilor locale și europarlamentare, Ministerul Digitalizării a lansat pagina #nofake, pentru raportarea conținutului deepfake malițios sau înșelător lumea virtuală. Conținutul confirmat în aceaste categorii este semnalat, de specialiștii ministerului, căre echipele rețelelor sociale pe care a fost uploadat respectivul conținut – Meta, Google și TikTok.


Deși a fost un canal de comunicare creat în special pentru a combate dezinformările în perioada alegerilor, românii au semnalat multe scheme de înșelătorii investiționale, create cu ajutorul tehnologiei deepfake, a spus joi ministrul Digitalizării.

Bilanțul mecanismului, la data de 13 iunie

#nofake în cifre – 55.000 de accesări de la lansare

  • 1.585 raportări primite pe platforma MCID

  • 687 nu fac obiectul campaniei – nu sunt deepfakes, nu au legătură cu alegerile, nu sunt din România, sunt linkuri la profiluri private, sau au fost deja soluționate de către platforme prin uneltele lor

Dintre cele 898 care fac obiectul campaniei:

  • aproximativ 50% din solicitări sunt deepfakes despre investiții sau medicamente miraculoase (scams) menite să fraudeze populația
    • Marile platforme au confirmat că România prezintă un caz aparte, cu foarte multe instanțe de tentativă de fraudare
    • MCID le va analiza împreună cu instituțiile cu competențe în domeniu

  • 439 au fost transmise către platforme prin canale variate. Procedura de lucru cu marile platforme este în revizuită constant, bazat pe tipul de reclamații pe care le primește MCID

  • 257 au fost soluționate, eliminând astfel peste 5000 de materiale audio/video care puneau în pericol integritatea alegerilor

Recomandările Ministerului Digitalizării, pentru detectarea deepfake-urilor

Sfaturi pentru detectarea deepfake-urilor

  1. Fii atent la detalii:
  • Imperfecțiuni ale feței: Observă dacă expresiile faciale sunt naturale și fluide. Oamenii clipesc natural? Există zone neclare sau distorsionate în jurul gurii sau ochilor?

  • Desincronizarea buzelor sau a sunetului: Se potrivește vocea cu mișcările buzelor? Există decalaje sau desincronizări? Nesincronizarea vorbirii/sunetului și a mișcării buzelor poate fi observată la pronunțarea literelor b, m și p.

  • Inconsistențe: Caută mișcări nefirești ale capului sau corpului, iluminare neregulată sau obiecte care par să se miște ciudat.

  • Sunet: Ascultă cu atenție sunetul. Există distorsiuni audio, bâlbâieli sau alte anomalii? Vocea sună naturală sau robotică?
  1. Verifică sursa:
  • De unde provine videoclipul? Este de la o sursă de încredere sau de la un cont necunoscut?
  • Există alte surse care să confirme informațiile prezentate în videoclip?
  • Verifică data și ora la care a fost postat videoclipul. Este posibil ca acesta să fie vechi sau manipulat.
  • Caută alte videoclipuri sau imagini cu persoana din videoclipul deepfake. Există discrepanțe semnificative în aspectul sau comportamentul lor?
  1. Gândește critic:
  • Nu crede tot ce vezi online. Fii sceptic și analizează informațiile cu atenție.
  • Verifică informațiile din mai multe surse de încredere înainte de a le distribui mai departe.
  • Ia în considerare contextul. Este credibil ca persoana din videoclip să spună sau să facă ceea ce face?

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: