Vânzările cu amănuntul, indicator important, deoarece constituie principala compnentă a consumului privat, au crescut cu doar 3% în prima jumătate a anului, pe fondul majorărilor din segmentele mărfurilor aliementare și nealimentare. Vânzările de carburanți s-au redus în perioada analizată cu 1,8%.
Scăderea vânzărilor cu amănuntul este un indicator foarte important pentru România, consumul fiind unul din principalele motoare de creștere a economiei.
Luna iunie – scădere a consumului pe toată linia
Comparativ cu luna mai, datele arată pentru iunie scădere pe ansamblu, cu 2,8%, dar și pe componente. Atfel, vânzările de carburanți s-au redus cu 3,6%, cele nealimentare cu 3,5% iar cele alimentare, băuturi și tutun cu 1,3%.
Dintre mărfurile nealimentare, cele mai mari creșteri ale vânzărilor s-au înregistrat pentru produsele farmaceutice, articolele de îmbrăcăminte și încălțăminte.
Temperarea consumului este o veste bună pentru Banca Națională, în lupta cu inflația, pentru că nu va fi nevoită să mai efectueze majorări ale dobânzii de politică monetară.
Pe de altă parte, arată că în ciuda majorărilor salariale, românii își reduc cheltuielile, în special pe cele care nu le consideră esențiale, reducând din presiunea inflaționistă.
***