10 mai, 2021

Comerțul cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) a înregistrat în luna martie 2021 o creștere de 9,1% în volum brut a cifrei de afaceri față de aceeași lună a anului precedent și de 13,3% în raport cu februarie 2021, potrivit datelor publicate de INS.

Sunt cele mai mari valoari consemnate în perioada de la începutul pandemiei.

Totuși, trebuie subliniat că pe seria ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, avansul a fost unul mult mai moderat, de doar 5,6% față de martie 2020 și 2,3% față de luna anterioară.


Pe primul trimestru s-au consemnat valori de +4,1% brut, dar +0,8% ajustat. Așadar, deocamdată, creșterea a fost în mare parte conjuncturală, dată de dispunerea favorabilă a datelor în calendar.

Situația apare ca fiind paradoxală, dată fiind reducerea semnificativă a ratei de creștere a puterii de cumpărare a salariilor (de la peste +6% la finele anului trecut la doar 1,9%, inclusiv pe calea majorării indicelui de inflație de la 2,06% la 3,05%). Mai mult, anul începuse pe o traiectorie de scădere destul de clară, după vârful înregistrat în decembrie 2020.

De remarcat și modificările importante în structură, cu o creștere față de luna anterioară a cifrei de afaceri în termeni bruți de +9,1% la produse alimentare, băuturi și tutun care nu a ținut pasul cu valorile înregistrate în martie 2020 (în contextul achizițiilor intempestive la începutul pandemiei).


Cifra de afaceri din comerț a fost susținută puternic de avansul impresionant pe segmentul de produse nealimentare, care a urcat cu valori de două cifre atât față de februarie 2021 cât și față de martie 2020. Cu participarea majorării substanțiale a prețurilor, de unde și valoarea record de majorare de +23,5% de la o lună la alta, vânzările de carburanți auto au avansat considerabil.

Pentru a sesiza mai bine efectul pandemiei asupra evoluțiilor din sectorul comercial raportate la cele înregistrate chiar înainte de apariția apariției pandemiei (martie 2020 a fost prima lună cu impact Covid), INS a oferit și un grafic comparativ între schimbările de la un an la altul în 2020 față de 2019 și 2020 față de 2021.

Se poate observa că vânzările de produse alimentare s-au majorat în martie 2021 cu 8,6% față de martie 2019, mai precis au pierdut doar o treime după „iureșul” dat pentru provizii în primăvara trecută. Ceea ce apare ca net diferit față de simpla interpretare a evoluției față aceeași lună din anul anterior.

Comerțul cu produse nealimentare nu a fost afectat de pandemie (+0,1% în martie 2020 față de martie 2019), ba chiar a „explodat” la finele primului trimestru din acest an, când s-a majorat cu o șesime. Carburanții nu au făcut decât să urmeze o traiectorie de revenire în V, bifând o diminuare marginală (-0,1% martie 2021 la martie 2019).

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: