Gazprom export LLC și Transgaz (TGN, operatorul sistemului național de transport de gaze naturale) au anunțat încetarea contractului „istoric” pentru folosirea de către compania rusă conductei de tranzit T3 spre Peninsula Balcanică, după „negocieri intense”, la care a participat și Directoratul General al Comisiei Europene DG Energy, potrivit unui raport TGN, trimis la Bursa de valori București (BVB).
Așa numitul coridor transbalcanic este format din 3 conducte care traversează Dobrogea de la nord (Isaccea) la sud (Negru Vodă) și a fost folosit de Grazprom pentru alimentarea Bulgariei și a altor țări din sud-estul Europei.
Gazprom a avut inițial dreptul exclusiv de a folosi conductele pe care le-a constuit acum zeci de ani, dar nu mai este interesată de acest traseu, care trece prin Ucraina, ci trimite gazele în regiune prin gazoductul TurkStream, care o ocolește prin Marea Neagră și Turcia.
„Negocierile intense purtate între Comisia Europeană (DG-ENER), SNTGN Transgaz SA și Gazprom export LLC s-au materializat într-un Acord de încetare a Contractului istoric între SNTGN Transgaz SA și GPE încheiat pentru transportul gazelor naturale prin conducta de tranzit T3 pe teritoriul României către terțe țări”, spune comunicatul citat.
„Negocieri intense” și recuperarea unor creanțe
Transgaz consideră că „acest Acord este de o importanță deosebită, întrucât pe de o parte creează premisele pentru aplicarea cadrului normativ european pentru rezervarea de capacitate de transport gaze naturale prin conductele de tranzit T2 și T3 și în același timp asigură protejarea optimă a intereselor financiare ale Transgaz care decurgeau din contractul istoric de transport gaze naturale prin conducta de tranzit T3”, mai arată compania românească.
Firul T1 a fost interconectat cu sitemul național și deschis de mai multă vreme utilizării de către terți pentru transport, dar nu a fost folosit la capacitate, decât pentru completări ale consumului național. Gazprom nu a mai folosit nici Firele 2 și 3, a căror capacitate de transport va putea fi scoasă la licitație.
Participarea DG Energy poate fi explicată prin noile reglementări privind interconectarea sistemelor de transport ale țărilor membre cu state terțe, în virtutea cărora a fost schimbată și legea română a energiei, în toamna trecută.
Acordul de „încetare a contractului” cu Gazprom „creează cadrul necesar pentru încheierea Acordurilor de Interconectare pentru Punctele de Interconectare Isaccea 2,3 și Negru Vodă/Kardam 2,3, asigurarea accesului liber al terților la rezervarea de capacitate pe conductele de tranzit T2 și T3 asigură încasarea sumelor rămase de achitat din contractul istoric și creează premisele creșterii gradului de utilizare a infrastructurii de transport al gazelor naturale din România”, mai spune comunicatul Transgaz.
Pierderile Transgaz
Transgaz pierde bani pentru că nu este suficient folosit coridorului transbalcanic, pierderi care nu sunt compensate de contractarea de capacitate a BRUA, devenit neatractiv fără gazele din Marea Neagră.
Deocamdată, Transgaz și-a văzut diminuat câștigul pe primele 9 luni ale anului trecut, din cauza pierderilor nete de 26,3 milioane de lei înregistrate în trimestrul 3 / 2020.
În T3 / 2020 veniturile TGN „din transportul internațional” au scăzut cu 57,2 milioane de lei, iar în primele 9 luni cu 168,4 milioane de lei, până la 87,07 milioane de lei, din cauza încetării de facto a „contractului de transport cu Gazprom export Ltd pentru conducta Isaccea 2-Negru Voda 2 și a reglementării venitului din transport pe conducta Isaccea 1–Negru Voda 1 în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin Ordinul ANRE nr.41/2019 ca urmare a conectării acestei conducte cu SNT începând din 01 octombrie 2019ֲ”, spune raportul companiei pe primele 9 luni.
Pe de altă parte, segementul românesc al gazoductului BRUA nu este susceptibil să aducă venituri atâta vreme cât nu este rezervată capacitatea de transport, iar eventualele volume de gaze din Marea Neagră sunt așteptate peste câțiva ani.