Președintele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), Cristian Milea, consideră că inițiativa Primăriei Capitalei, care a anunțat miercuri un proiect impune în București restricții pentru automobilele non Euro, Euro 1 și Euro 2, ar trebui preluată de cât mai multe municipalități din România.
”Apreciez faptul că, proiectul anunțat astăzi de către Primăria Municipiului București, prin care se vor supune dezbaterii publice o serie de măsuri menite să reducă poluarea din București (respectiv restricții de circulație între anumite ore și pentru autoturismele nonEuro-Euro2), este un prim pas către o normalitate pe care o regăsim deja, de ceva timp, în foarte multe orașe europene.
Pe de altă parte, având în vedere impactul negativ asupra sănătății populației produs de către autovehiculele vechi și foarte vechi, impact pe care îl putem deduce inclusiv din Raportul Agenției Europene de Mediu (AICI – LINK), (2018, pg. 64) și care estimează că emisiile poluante specifice (PM și NOx) generează în România cca. 27.000 de decese premature, apreciem că este necesar că astfel de măsuri să fie adoptate (cu specificul local, evident) în cât mai multe orașe din România (fapt care, din informațiile disponibile în spațiul public, se întâmplă deja).
Pentru o eficientă superioară a politicilor publice care au drept obiectiv reducerea poluării, sunt necesare și alte măsuri complementare, o parte dintre acestea fiind evidențiate într-un material public disponibil pe site-ul APIA (AICI – LINK) încă din luna februarie 2019”, transmite într-un comunicat președintele APIA.
Conform proiectului inițiat de Gabriela Firea, șoferii mașinilor care nu sunt înmatriculate în București sau Ilfov, vor plăti o taxă (vinietă) de acces în Capitală. Prețul acesteia va fi de 1.900 de lei anual.
Autoturismele care au normă de poluare non Euro, Euro 1 sau Euro 2 vor fi complet interzise în centrul Bucureștiului.
Pentru autovehiculele care au normă de poluare Euro 3, accesul în centrul orașului va fi permis numai după achiziționarea unei viniete electronice în valoare de 75 lei/lună sau 900 de lei pe an.
Mașinile care au normă de poluare Euro 4,5 și 6 și hibrid sau electrice au acces pe toate drumurile din București.