Creșterea lunară a vânzărilor auto s-a multiplicat în România de șapte ori în aprilie 2019 față de cea din martie (+35,5% față de 5,6%), iar pe primele patru ani ale anului a fost de 12,4%.
În schimb, pe plan european s-au consemnat volume mai mici cu 3,7% ale vânzărilor de autoturisme noi din Uniunea Europeană, față de aceeași perioadă din 2018, potrivit celui mai recent buletin statistic al Asociației Producătoriulor și Inportatorilor de Automobile din România (APIA).
Scăderea din UE este determintă în special de țările EU15, care au și cea mai mare pondere în totalul pieței UE. Aprilie 2019 a fost a opta lună consecutivă de scădere a pieței europene, comparativ cu luna similară a anului anterior.
Evoluția este explicabilă pentru ultima parte a anului trecut de trecerea la cerințele de omologare WLTP, potrivit APIA.
Principalele țări din UE care, împreună, acoperă cca. 75% din piața, înregistrează, după 4 luni, următoarea evoluție: Franța -0,4%, Germania -0,2%, Italia -4,6%, Spania -4,5% și UK –2,7%.
Piața română
Vânzările din România sunt susținute în continuare mai ales de persoanele juridice care acoperă 62% din totalul achizițiilor de autoturisme realizate în primele patru luni ale lui 2019.
Totuși, și numărul de autoturisme achiziționate de către persoanele fizice în aceste prime patru luni (18.177 unități) este cu 18,1% superior celui din perioada similară a anului trecut (15.395 unități), chiar dacă, în 2018, Programul Rabla a demarat cu 1 lună mai devreme; ca urmare, și ponderea persoanelor fizice a crescut de la 36% în 2018 la 38% în 2019.
Volumul vânzărilor de autovehicule noi a crescut cu 27,1% în aprilie 2019 comparativ cu luna similară a anului trecut, pe fondul decalării cu o lună a Programului Rabla.
Ca urmare, în primele patru luni ale anului 2019 au fost vândute cu 10,9% mai multe autovehicule, pe un volum total de 57.483 unități, din care 48.464 autoturisme (în creștere cu 12,4%) și 9.019 vehicule comerciale (în creștere cu 3,4%).
În ceea ce privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), în primele patru luni ale anului 2019 au fost înmatriculate 145.823 unități, cu 7,2% mai puține decât în 2018, dar și pe structură de vârstă îmbunătățită (cele cu vârstă mai mare de 12 ani înregistrând, pe un volum important, o scădere de 13,0%).
Top-ul mărcilor în România
Dacia a vândut de aproape trei ori mai mult decât Volkswagen (15.404 unități faţă de 5.221 unități) și le-a urmat Renault, cu 5.010 unități. Dacia conduce la categoria autoturisme, iar Ford la cea de vehicule comerciale ușoare.
La autoturisme, top-ul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 14.466 unități (29,8% cotă de piață, pe un volum în creștere cu 10,8% față de 2018), urmată de Volkswagen cu 4.564 unități (9,4% cotă de piață, volume în scădere cu 0,2% față de 2018); Renault 4.521 unităţi (9,3% din total piață, volume în creștere cu 41,7%), Skoda 3.884 unități (8,0% cotă de piață, volume mai mici cu 3,1%) și Ford 3.360 unități (6,9% cotă de piață, volume mai mari cu 11,2%).
Pe modele, cu cele 5.324 unități vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele patru luni din 2019, urmat de Dacia Sandero cu 3.411 unități, Dacia Duster 3.410 unități, Renault Clio 2.430 unități și Skoda Octavia 1.489 unități.
Analizând segmentarea pe clase, consemnăm o evoluție mixtă pentru primele patru luni ale anului 2019, astfel: creșteri pe segmentele B (+26,7%), Sport (+24,3%), SUV (+21,3%), MPV (+8,5%), E (+5,2%), C (+2,9%) și scăderi pe F (-39,7%), A (-25,8%) și D (- 13,6%).
Top la motorizare
În funcţie de tipul de combustibil, primele patru luni ale lui 2019 consemnează un raport favorabil autoturismelor cu motoare pe benzină, care dețin un procent de 70,1% din total, semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau în primele patru luni ale lui 2018 (57,0%).
Dintre primele 10 mărci / modele cele mai vândute, 7 mărci și respectiv 9 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări pe benzină peste această medie (70,1%).
La diesel, 8 mărci și respectiv, 8 modele au o pondere a vânzărilor de autoturisme peste ponderea medie pieței (26,9%). In schimb, la categoria vehicule comerciale ușoare, ponderea motorizărilor diesel, reprezintă 96,4% din total.
În ceea ce privește autoturismele “verzi“ (electrice și hibride), ponderea acestora continuă să crească, ajungând să dețină, în primele patru luni ale lui 2019, o cotă de piață relativ importantă, respectiv 2,9% (anul trecut au avut o pondere de 2,3%).
Pe categorii, consemnăm o creștere de 52,1% la autoturismele electrice 100% și o scădere de 43,8% la cele plug-in. Pe de altă parte, autoturismele hibride înregistrează o creștere de 53,1%.
În acest an – numărul persoanelor fizice care s-au înscris pentru achiziția unei mașini electrice, a crescut de cca. 4 ori (!) compartiv cu aceeași perioadă din anul trecut – este de așteptat ca în anul 2019 să se consemneze un nou record al vânzărilor de automobile electrice în Romania.
Această evolutie constant pozitivă din ultimii ani demonstrează faptul că stimulentele de care autoturismele „verzi” beneficiază prin Programul Rabla Plus, facilitează o rapidă penetrare pe piață a acestora.
În măsura în care stimulentele acordate pentru această categorie de autotovehicule se vor menține, este de așteptat ca cererea să aibă o creștere continuă, an de an, fapt ce va alimenta interesul constructorilor globali de astfel de autovehicule pentru România, spune raportul APIA.
Colorile preferate: Albul și griul domină în continuare cererea, acestea înregistrând, în primele patru luni ale lui 2019, 27,8% și respectiv, 24,0% din totalul preferințelor.
Urmează albastru cu 17,4% și negru cu 10,0%.
4 X 4
Autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4) reprezintă 19,6% din totalul livrărilor realizate în primele patru luni ale lui 2019, pe un volum total de 9.517 unități, în creștere cu doar 0,1% față de 2018 (mult sub creșterea medie a pieței, care a fost +12,4%).
În funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: România 29,6%, Germania 19,1%, Cehia 10,2%, Turcia 10,0% și Spania 8,2%.
Vânzările de autoturisme din producția autohtonă au crescut în aceaste prime patru luni din 2019 cu 14,3% comparativ cu perioada similară din 2018, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creștere de 11,6%.