19 martie, 2012

Avocatul Poporului susţine, într-un raport transmis conducerii Senatului, că încălcarea dreptului de proprietate privată în România are loc ca urmare a disfuncţionalităţilor legislaţiei şi a unor practici administrative care au afectat constituirea şi reconstituirea dreptului de propritate privată.

Această constatare este menţionată în Raportul special privind evidenţierea dificultăţilor în desfăşurarea procesului de constituire şi reconstituire a dreptului de proprietate privată, semnat de Avocatul Poporului, Gheorghe Iancu, citat de Mediafax.

„Mai mult, în urma intervenţiilor instituţiei Avocatului Poporului, s-a constatat că nerespectarea dreptului de proprietate privată nu se datorează unor incidente izolate, ci rezultă, de cele mai multe ori, dintr-un cadrul legislativ care s-a dovedit a fi inadecvat, dar şi din cauza unui management deficitar al autorităţilor publice cu competenţe în domeniu”, se arată în documentul citat.


În opinia Avocatului Poporului, multiplele modificări legislative în acest domeniu nu au condus la ameliorarea situaţiei, ci, dimpotrivă, au îngreunat de cele mai multe ori procedura constituirii şi reconstituirii dreptului de proprietate privată, precum şi de restituire a unor imobile.

În raport se menţionează că măsurile pentru optimizarea mecanismului de soluţionare a dosarelor de despăgubire sau de retrocedare pot fi luate la nivel administrativ, prin mărirea numărului de funcţionari care să proceseze cererile şi specializarea acetora, la nivel legislativ, prin simplificarea procedurilor de recunoaştere a dreptului, sau chiar judiciar, prin simplificarea şi optimizarea procedurilor în instanţe.

Pe de altă parte, acestă instituţie subliniază că succesul întregului proces se loveşte de necesitatea unor reforme de natură financiară, care au în vedere cantitatea resurselor statului pentru finalizarea procesului de restituire.

„În alte cuvinte, dincolo de deficienţele structurale ale sistemului (legislativ, executiv, judecătoresc), principala problemă a satisfacerii drepturilor persoanelor îndreptăţite la constituirea sau reconstituirea dreptului de proprietate privată, la retrocedarea imobilelor preluate abuziv, o constituie despăgubirile, adică resursele financiare ale statului”, se mai arată în document.

Întârzieri la Primăria Capitalei, disfuncții la ANRP


Avocatul Poporului mai reține în raport deficiențe administrative la autoritățiel locale, Primăria Capitalei având cele mai mari întârzieri în soluționarea dosarelor de retrocedare a imobilelor naționalizate de comuniști, mai susține Mediafax.

De asemenea, Avocatul Poporului constată deficiențe organizatorice și la Autoritartea Națională pentru Restituirea Proprietăților (ANRP):

  • ”Lipsa termenelor stabilite pentru soluţionarea dosarelor de către ANRP reprezintă un punct slab în mecanismul intern de compensare, ceea ce duce la lipsa celerităţii şi încălcarea termenului rezonabil”.
  • ”Procedura de despăgubire de la Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților este netransparentă, ceea ce a creat suspiciuni de corupţie, sesizate de petenţi instituţiei Avocatului Poporului.
  • „Cei mai mulţi petenţi acuză, de cele mai multe ori îndreptăţit, disfuncţionalităţi în activitatea de informare a cetăţenilor, lipsa de comunicare a funcţionarilor, reaua-credinţă a acestora, care uneori merge până la refuzul de a pune în aplicare hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile. De asemenea, petenţii reclamă faptul că la ANRP soluţionarea dosarelor întârzie nepermis de mult şi nu li se comunică stadiul rezolvării acestora”, mai informează Avocatul Poporului.

În acest context, Avocatul Poporului propune o serie de soluții tehnice:

  • ”Apreciem că nu numai o simplificare a procedurilor este de natură să rezolve soluţionarea cu celeritate a dosarelor, ci se impune şi suplimentarea personalului specializat, dar şi instituirea unor termene precise”.
  • Se impune modificarea legislaţiei în sensul în care, în termen de 60 de zile, instituţiile şi autorităţile publice implicate în procedura de retrocedare a bunurilor imobile să soluţioneze notificările depuse de persoanele îndreptăţite. Această măsură e necesară pentru că multe dosare în care timp de 10 ani nu s-a făcut niciun act administrativ, nici de respingere, nici de admitere, nici de completare a dosarului.
  • Este absolut necesară impunerea unui timp efectiv în care să aibă loc procedura administrativă de despăgubire, termene precise în rezolvarea dosarelor, urmărirea transparentă a procesului şi sancţiuni în cazul încălcării acestora.
  • Controlul de legalitate realizat, potrivit legii, de prefect apare ca o tergiversare în soluţionarea dosarelor. Se impune renunţarea la revizuirea realizată de către prefect şi nu se mai justifică o centralizare a dosarelor la nivelul prefecturilor, cu atât mai mult cu cât decizia finală aparţine Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor.
  • Transformarea ANRP într-un corp de control şi constituirea la nivelul instituţiei prefectului din fiecare judeţ şi la nivelul Municipiului Bucureşti a unor comisii cu competenţe depline în soluţionarea dosarelor care ajund, în prezent, potrivit legii, la ANRP.
Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: