Acamenia Română gazduiește marți prima dezbatere din seria celor 16 dedicate elaborării proiectului ”România competitivă”, proiect lansat la începutul lunii iulie de către premierul Dacian Cioloș și de către președintele Klaus Iohannis.
Promotorii proiectului lansat în dezbatere publică au fixat pentru România o țintă de creștere economică de 5% până în 2020, creștere la care s-ar putea ajunge, potrivit documentului prezentat pe 5 iulie la Palatul Parlamentului, respectând următoarele principii:
- orientarea permanentă pentru cetățean
- accesibilitate și interconectare
- încredere, speranță și buna credință în contractul economic
- curaj, continuitate, colaborare
Proiectul ”România competitivă” a fixat 16 domenii strategice de acțiune, pentru fiecare dintre acestea urmând să se desfășoare, între 12 iulie și 15 septembrie, consultări la sediul Academiei Române, astfel încât să fie agregate cele mai potrivite direcții de acțiune pentru dezvoltarea economică sustenabilă a țării.
Birocrație- starea de fapt
Prima dezbatere organizată la Academie vizează debirocratizarea, documentul de lucru conținând în preambul o prezentare a stării de fapt:
- Costul birocratic pentru cetățeni este în prezent de 3 miliarde euro
- Povara administrativa pentru mediul de afaceri reprezintă peste 2% din PIB
- România se află pe locul 55 din 189 în clasamentul global privind ușurința cu care o companie își poate plăti taxele
- O firmă medie are de făcut 14 plăți de taxe anual, față de o medie regională de mai puțin de 10 plăți
Plecând de la această realitate, de la prima consultare publică se așteaptă propuneri de acțiune concretă pentru atingerea a două obiective:
- Debirocratizare continuă și rapidă a tuturor instituțiilor publice
- Reducerea costurilor totale impuse oamenilor de afaceri și IMM prin taxe administrative
Printre măsurile generice propuse de inițiatori se numără:
Pentru obiectivul de debirocratizare:
- Dezvoltarea serviciilor de guvernare electronică şi consolidarea unui ghişeu unic online pentru relaţia dintre persoanele fizice şi juridice cu instituțiile statului.
- Cloud computing guvernamental: crearea unei infrastructuri de tip cloud pentru administraţia publică.
- Realizarea interoperabilităţii sistemelor informatice la nivel naţional pentru asigurarea interconectării bazelor de date, astfel încât funcționarul public să poată soluționa în cel mai scurt timp cererile contribuabililor privind furnizarea de servicii publice.
Pentru obiectivul de reducere a costurilor:
- Eliminarea punctuală a unor proceduri administrative de tipul celor cuantificate de Banca Mondială (raportul Doing Business), OECD și alte instituții similare şi implementarea Strategiei privind mai buna reglementare 2014-2020 (HG nr. 1076/2014).
- Măsurarea și reducerea costurilor de conformare.
- Reducerea birocrației pentru mediul de afaceri, având în vedere şi solicitările primite pe platforma www.maisimplu.gov.ro
Bugetul total estimat pentru implementarea Axei 1 din Programul Operațional pentru Capacitate Administrativă 2014-2020, în care se încadrează şi simplificarea procedurilor administrative, este de 326 milioane de euro.
Bugetul estimativ pentru implementarea Axei 2 din Programul Operațional Competitivitate 2014-2020 în care se încadrează şi dezvoltarea serviciilor de guvernare electronică şi de cloud computing este de aproximativ 600 milioane de euro.
Finanțarea de la bugetul de stat implică, în general, activități care pot fi realizate în limita cheltuielilor cu salariile adoptate anual prin Legea bugetului de stat.
De asemenea, din aceste bugete vor fi acoperite cheltuielile aferente co-finanțării necesare pentru activitățile realizate prin proiecte finanțate din fonduri structurale.