Parlamentul European cere guvernelor din UE să determine rapid dacă în Polonia există un risc de încălcare gravă a valorilor europene și să propună soluții, în cazul unui răspuns afirmativ.
Plenul Parlamentului a aprobat joi – cu 422 de voturi pentru, 147 contra și 48 de abțineri – propunerea Comisiei Europene de a activa Articolul 7 din Tratatul UE (încălcări grave ale valorilor europene) și să ceară Poloniei să abordeze acest risc.
Astfel, eurodeputații cer Consiliului să acționeze rapid, „în conformitate cu prevederile Articolului 7”, și să informeze Parlamentul de progresul și acțiunile efectuate în cadrul procedurii.
Parlamentul a afirmat deja într-o rezoluție din noiembrie 2017 că situația din Polonia reprezintă un risc clar de încălcare gravă a valorilor europene, inclusiv a statului de drept.
Comisia și-a exprimat îngrijorarea în legătură cu independența Tribunalului Constituțional și a instanțelor din Polonia ca urmare a mai multor modificări ale legislației naționale.
Autoritățile de la Bruxelles au monitorizat evoluțiile din noiembrie 2015 și discută cu autoritățile poloneze de mai mult de doi ani. Comisia a emis patru recomandări în așa-numitul cadru privind statul de drept, care încearcă să prevină escaladarea amenințărilor, dar nu a fost încă mulțumită de răspunsul guvernului polonez.
Statul de drept este un principiu-cheie în statele democratice care asigură independența sistemului judiciar.
Articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană menționează respectarea statului de drept ca fiind una dintre valorile pe care se întemeiază UE. O încălcare a valorilor UE justifică o reacție la nivelul UE – reacție prevăzută de procedura de la Articolul 7 din Tratatul privind Uniunea Europeană.
Posibilele sancțiuni împotriva țării UE în cauză nu sunt clar definite în tratatele Uniunii, dar ar putea include anularea dreptului de vot în Consiliul UE și în Consiliul European.
Procedura de protejare a valorilor UE din Articolul 7 a fost introdusă în Tratatul de la Amsterdam în 1997 și nu a fost niciodată utilizată până în prezent.
Aceasta include două mecanisme – măsuri preventive, dacă există un risc evident de încălcare a valorilor UE și sancțiuni, dacă s-a produs deja o astfel de încălcare.
Posibilele sancțiuni împotriva țării UE în cauză nu sunt clar definite în tratatele UE, dar ar putea include drepturile de vot în Consiliu și în Consiliul European. În ambele mecanisme, decizia finală trebuie să fie luată de reprezentanții statelor membre în cadrul Consiliului, dar pragurile pentru a ajunge la o decizie sunt diferite.
În cadrul mecanismului de prevenire, decizia în Consiliu necesită o majoritate de patru cincimi din statele membre, în timp ce determinarea existenței unei încălcări necesită unanimitate între șefii de state și de guverne ai UE. Statul membru în cauză nu participă la vot.
În cazul Poloniei, Comisia recurge la mecanismul de prevenire.