joi

25 aprilie, 2024

Just Business

O interfață între Economie și viața afacerilor

15 decembrie, 2020

Comisia Europeană a prezentat marți două texte de referință care vor revizui funcționarea economiei platformelor digitale în UE, constituind un set de măsuri de reglementare care limitează activitatea giganților digitali globali.

Măsuri similare de reglementare dar cu amenzi mai mari au fost anunțate în aceeași zi de Marea Britanie,

Cui se aplică reglementările


Ca parte a Legii serviciilor digitale (DSA), platformele se vor confrunta cu perspectiva unor amenzi de miliarde de euro în cazul în care nu respectă noile reguli din domeniu- transparența publicității, eliminare de conținut ilegal și acces la date personale, între altele.

Reglementările se vor aplica platformelor cu minim 45 milioane useri.

Potrivit reglementărilor propuse, sancțiunile pentru încălcarea regulilor includ amenzi de până la 6% din venitul anual al companiei și sancțiuni suplimentare (1% din veniturile anuale) pentru furnizarea de „informații incorecte, incomplete sau înșelătoare” în raportarea obligațiilor sau pentru refuzul „unei inspecții la fața locului ”.

Legea piețelor digitale propune și o serie de interdicții ex-ante și va introduce un „instrument de investigare a pieței” pentru a detecta comportamentul anticoncurențial al platformei.

Transparența publicității și conținutul ilegal


Un domeniu în care Comisia încearcă să se impună semnificativ este transparența publicității online, fiind propuse noi reguli care să ofere utilizatorilor platformelor online informații imediate despre sursele de publicitate pe care le văd online, inclusiv informații detaliate despre motivul pentru care o persoană a fost vizată cu o reclamă specifică.

În ceea ce privește conținutul ilegal, pentru a evita răspunderea platformele vor fi obligate să demonstreze că nu au „cunoștințe reale” despre prezența unui astfel de material pe site-urile lor sau să arate că ar fi „acționat rapid” pentru a elimina sau dezactiva accesul la conținut.

Executivul UE a conceput un cadru care definește sintagma ”conținut ilegal”, în care sunt incluse: discurs de ură, îndemnuri la activități teroriste și discriminare, abuz sexual asupra copiilor, distribuirea fără accept a imaginilor private, stalking online, vânzarea de produse contrafăcute, utilizarea neautorizată a materialelor protejate prin drepturi de autor.

De asemenea, platformele digitale vor fi obligate să efectueze evaluări anuale ale riscurilor, examinând modul în care au tratat diverse riscuri sistemice, inclusiv diseminare online de conținut ilegal. Aceste evaluări vor trebui să conțină și seturi de măsuri pe care platformele digitale le adoptă „astfel încât să descurajeze și să limiteze diseminarea conținutului ilegal”.

Pentru a ajuta lupta împotriva conținutului ilegal, platformele digitale vor fi obligate să instituite ”mecanisme eficiente de notificare și acțiune”, care să permită persoanelor „să notifice prezența în serviciul lor a unor informații specifice pe care individul sau entitatea le consideră a fi conținut ilegal”.

Apare funcția de coordonator al serviciilor digitale

Potrivit propunerii, statele membre vor trebui să numească un așa-numit coordonator al Serviciilor digitale, care ar urma să supravegheze aplicarea regulamentului european și care, o dată la 6 luni, ar trebui să verifice care platforme digitale ating limita de 45 milioane de utilizatori, deci ar trebui să aplice regulamentul european.

În plus, coordonatorilor li s-a acordat dreptul de a obliga platformele digitale să furnizeze acces la datele „necesare pentru a monitoriza și evalua” conformitatea cu regulile. Coordonatorii mai pot solicita, de asemenea, ca platformele să furnizeze date cheie unor „cercetătorilor verificați”, care vor analiza activitățile platformelor și eforturile lor de a se conforma regulamentului.

Un grup pan-european de coordonatori, împreună cu un Consiliul pentru servicii digitale, va fi desemnat pentru a armoniza la nivelul UE aplicarea Legii piețelor digitale.

Varianta britanică a legii

Și Marea Britanie a anunțat marți că va amenda companiile de tehnologie precum Facebook și Twitter cu până la 10% din veniturile lor globale dacă nu reușesc să împiedice difuzarea de conținut ilegal și dăunător.

Conform propunerilor britanice, companiile de social media, aplicațiile de mesagerie pe internet și aproape toate formele de servicii digitale, inclusiv motoarele de căutare, vor intra sub incidența noilor reguli, care vor fi depuse la începutul anului viitor în parlamentul de la Londra spre aprobare.

Conducerile executive ale companiilor digitale se pot confrunta, de asemenea, cu sancțiuni penale în cazul în care companiile lor nu reușesc să respecte o așa-numită ”datorie față de utilizatorii lor”. Reglementările impun firmelor să înlăture și să limiteze răspândirea conținutului ilegal, cum ar fi terorismul sau abuzul asupra copiilor.

Cele mai mari platforme digitale vor trebui să meargă și mai departe pentru a evalua ce conținut „legal, dar dăunător” trebuie eliminat. În această categorie intră fake news.

Lipsa de conformare cu legislația propusă poate duce la amenzi de până la 18 milioane lire sterline sau 10% din veniturile globale ale unei firme, oricare dintre aceste praguri este mai mare.

Propusă inițial în 2019, în urma sinuciderii unui copil de 14 ani care a fost împins la acest act de îndemnuri primite online, legislația britanică în domeniul digital viza inițial probleme de tip cyberbullying sau conținut care încuraja autovătămarea corporală.

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: